Amit az elmúlt 15 hónapról tudni érdemes
Piackutatóktól első kézből láthatták a résztvevők a teljes 2020 és 2021 első negyedévének elemzését a Trade Marketing Klub április 15-i online találkozóján. A GfK, NielsenIQ, RetailZoom és GKI Digital szakértői a pandémia hatását mutatták be a kereskedelemre, vásárlókra és a jövőre fókuszálva.
Minden évben népszerű az áprilisi, Piackutatók klubülés, de idén rekord számú, 145 regisztráció érkezett. Már a virtuális gyülekező is nagy élmény volt, örömmel üdvözölték egymást az iparág szereplői, akiket Hermann Zsuzsanna, a Klub egyik alapítója, a Trade magazin tulajdonos-főszerkesztője fogadott. Köszöntőjében elmondta, hogy a piackutatás jegyében a Klub is egy rövid kérdőív kitöltésére kéri a résztvevőket. Kátai Ildikó, a TMK másik alapítója röviden összefoglalta a Trade Marketing Klub történetét és mérföldkő eseményeit, kiemelve, hogy újdonság-innováció- megújulás alapú nyílt, szakmai fórumként, évi 4 eseménnyel, képzésekkel, kreditrendszerrel, kapcsolatépítési lehetőségekkel várják az érdeklődőket.
Az új hősök kora
Csiby Ágnes, a TMK harmadik alapítója moderálta az eseményt, biztatta a kérdezőket és konferálta fel az előadókat. Elsőként Turcsán Tünde, a GfK FMCG üzletág-igazgatója mutatta be „Az új hősök kora”-ként jellemzett időszakot, vagyis a pandémia hatását a háztartási szokásokra. Kérdésre válaszolva az előadó kiemelte, hogy a magyar panelben már 4000 háztartást vizsgálnak, így vonják le a következtetéseket, mutatják be a trendeket. A prezentációban Turcsán Tünde kiemelte, hogy a COVID-19 átalakította a világot, hiszen az otthonok egyben, többek közt munkahelyek, iskolák, vendéglők, konditermek is lettek. Az egészségügyi krízis a legtöbb európai országban együtt jár a háztartások anyagi helyzetének romlásával és ebben a következő 1 évben sem várnak javulást. Érthető tehát a növekvő árérzékenység, a sajátmárka és a diszkontok részesedésének növekedése, az egypontos, ritkább, tudatosan tervezett vásárlások és az online előretörése. Ugyanakkor az ismert márkákba vetett bizalom tovább erősödött, ezek látványos, jól felismerhető kihelyezése megkönnyíti a vásárlást. A fogyasztók hozzászoktak a folyamatos változásokhoz, intézkedésekhez és átértékelték a prioritásokat. Előtérbe került az anyagi mellett a mentális jólét, a belső egyensúly és a céltudatos, értékvezérelt gondolkodás. A márkáktól is elvárják a jó ügyek melletti kiállást, a fenntarthatóságot, a természetességet, a helyi termékek támogatását. A fiatalabb generációk, az új hősök már nem a funkciók, hanem az értékek alapján hozzák meg vásárlási döntéseiket.
A pandémia árnyékában
Dászkál Fruzsina, a NielsenIQ senior tanácsadója a fogyasztói bizalmi index visszaesésének elemzésével kezdte előadását, amelynek mind a 3 tényezője csökkent, a munkahelyi kilátások a felére zuhantak, de a saját pénzügyi biztonság és a költési szándék is lecsökkent. Jellemző a fogyasztók aggódása, leginkább az egészség, a gazdaság, a munkahely és a növekvő élelmiszerárak miatt. Globálisan a megkérdezettek 66%-a változtatta meg vásárlási szokásait a pandémia hatására, a magyar érték 50%. Kérdés, hogy ebben mennyi az intézkedések miatti kényszer változtatás és mennyi a maradandó, befogadott újdonság. Ritkábban és rendszeresebben, előre gondolkodva, a promóciókat keresve vásárlás a jellemző. Az élelmiszerkategóriák és a diszkontok a növekedés motorjai. A sajátmárka a NielsenIQ számai szerint is jól teljesít, átlag feletti növekedést mutat minden kategóriában.
Sikeres évet zártak a hazai láncok
Andreas Christou, a RetailZoom ügyvezető igazgatója az elmúlt hónapokban tapasztalható fellendülés-stagnálás-fellendülés ciklusokat mutatta be a hazai láncokra vonatkozóan. A világjárvány első hulláma sosem látott forgalmi csúcsokat hozott ezekben az üzletekben, hiszen a lakóhelyhez való közelség felértékelődött. A lazításokkal a vásárlók visszatértek a megszokott boltokhoz, de a szigorítások ismét a helyi egységeknek kedveznek. Ebben a csatornában is kétszámjegyű növekedés tapasztalható, amit kevesebb vásárlási alkalommal, de lényegesen nagyobb kosarakkal értek el. Az átlag kosárérték elérte a 4500 forintot és az átlagosan kosárba tett termékszám is megnőtt. Az impulz vásárlás lecsökkent, de a nagybevásárlások értéke megnőtt. A sajátmárka ebben a csatornában is az átlag fölött növekedett. Az előadó kiemelte, hogy az alapvető cikkek esetén a sajátmárkás termékkör erősödött meg, de más kategóriáknál, például a kávé, fűszerek, csokoládék esetében a prémium minőség felé mozdult el a forgalom. A polarizálódás jellemzi tehát a trendeket, kategóriafüggően lefele és felfele váltás is tapasztalható. Ugyanígy a Budapest és vidék közti különbségek kiélesedése is megfigyelhető, a fővárosi kosárérték, annak növekedése, a nagybevásárlási kosárérték és termékszám is közel duplája a vidéken mért átlagértékeknek. A leggyakrabban vásárolt árucsoportok ebben a csatornában a sör, a feldolgozott hús és a zöldség-gyümölcs, bár dobogós helyeiket váltogatják, szilárdan tartják TOP3 pozíciójukat.
3 évet lépett előre az online kereskedelem
Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója először azt definiálta, hogy minden online indított rendelés, függetlenül a fizetés és átvétel helyétől, az online kereskedelembe számít. Bár szám szerint több tízezer webes kereskedelmi vállalkozás létezik, a csatorna nagyon fejnehéz, , csak 20-30 olyan szereplő van, aki piacformáló hatással bír. 2020-ban az online kiskereskedelmi forgalom 45%-os növekedéssel elérte a 909 milliárd forintos forgalmat, amit 52 millió db vásárlás generált. A korábbi években mért növekedések figyelembe vételével ez a növekedés 3 éves ugrást jelent egy év alatt. A koronavírus miatt előrehozott és az otthonléthez kapcsolódóan extra költések jelentkeztek, többek közt a home-office, a barkács, a háztartási, a szabadidő és sport kapcsán. Így összességében, átlagosan egy havi jövedelmet elköltöttek az internetes vásárlók 2020 folyamán. Az online FMCG szektor is szintet lépett, 61,4%-ot növekedett és 76,6 milliárd forint forgalmat bonyolított. A növekedése hátterében nem az új belépők számának növekedése jellemző, hanem a meglévő online vásárlók növelték online vásárlási gyakoriságukat, tranzakciós értéküket. A kényelem, az ár, a sok rendelkezésre álló információ, a gyorsabb, egyszerűbb mechanizmus és a kiszámíthatóság, jogi védettség is hozzájárult a csatorna népszerűségének drasztikus növekedéséhez. A legnépszerűbb online üzletek, a napicikket online vásárlók (575 ezer fő) körében a Tesco, Auchan, eMag.
Az előadások utáni kérdések többek közt a boltszám változásra, a maradó szokások elemzésére, az értékbeni növekedések mögötti volumen változásokra, a kasszazóna változásaira, az e-kereskedelem további bővülésére, a vásárláshelyi eszközök és promóciók újdonságaira, az online patikák és a benzinkút shopok mérésére valamint a működő, új aktivációs lehetőségekre vonatkoztak. Az előadásokról bővebben a Trade magazin 6-7. számában számolunk be.
Kapcsolódó cikkeink
A foci mindent visz
Patinás helyszínen, a MOMKult Kupolatermében, a PICK és Mizo vendéglátásában…
Tovább olvasom >Jön az idei utolsó Trade Marketing Klubülés – POPAI POP díjátadóval
November 28-án a MOM Kulturális Központ (MOMKult) különtermébe várunk mindenkit,…
Tovább olvasom >TMK 2in1: Workshop és grillparty
A Trade Marketing Klub június 6-án délután egy különleges, teraszra…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >