Amikor egy plüssjáték többet ért, mint egy részvény – a spekulatív mániák tanulságai
A spekuláció szót hallva a legtöbben tőzsdei kereskedőkre, kriptovalutákra vagy ingatlanra gondolnak. Pedig valójában a spekuláció emberi ösztön: próbálunk előre gondolkodni, hol emelkedhet az érték. Időnként azonban ez az ösztön meglepő tárgyakat emel az egekbe – plüssállatokat, telefonkártyákat, sőt, kartonkorongokat is. Az alábbi példák megmutatják, mennyire könnyen válhat egy játék tömeges befektetési láz tárgyává – és mennyire gyorsan következhet be az összeomlás is – tárja fel a témát a HoldBlog.
Plüssből profit – a Beanie Babies-láz
1996 karácsonyán egy amerikai anyuka több mint 200 dollárt fizetett egy alig tenyérnyi lila medvéért, a „Princess the Bear” névre keresztelt Beanie Baby-figuráért. Eredeti ára 5 dollár volt. A Ty Inc. babbal töltött plüssfiguráiból tudatosan limitált darabszámú, gyorsan kifutó szériákat gyártottak – így a vásárlók attól tartottak, lemaradnak a jövő „aranybányájáról”.
Az őrület odáig fajult, hogy egyes ritka példányok ára az eBay-en 5 ezer dollárig emelkedett. A mánia aztán a 2000-es évek elejére kifulladt: hamisítványok, tömeggyártás, piaci telítődés – és persze az, hogy végül senki nem akarta már megvenni. A valaha milliókat érő gyűjtemények mára porosodó emlékek.
A loot box valósága – blind box figurák
2017-től Kínából indult útjára a vakdobozos figuraőrület: a Pop Mart és más gyártók olyan sorozatokat árultak, melyekben a vásárlók nem tudták, melyik figurát kapják. Egy-egy ritka darab értéke hamar a száz dolláros szint fölé emelkedett.
A vásárlók trükkökkel próbálták kinyomozni, melyik doboz mit rejt, a boltok előtt sorok álltak. A kínai szabályozás, a túltelítődés és a divat gyors múlása azonban megtette a hatását: a piac visszarendeződött, a hype lecsengett.
Telefonkártyák, amik vagyonokat értek
A ’90-es években Közép-Európában, így Magyarországon is sokak kedvenc gyűjtési tárgya lett az előre feltöltött telefonkártya. Sporteseményekhez, ünnepekhez vagy városokhoz kapcsolódó limitált darabok tucatjai jelentek meg, és néha tízezres összegekért cseréltek gazdát.
A mobiltelefonok elterjedésével a kártyák értéke gyakorlatilag megszűnt – ami addig kommunikációs és gyűjtőeszköz volt, az mára csupán emlék. A csereklubok bezártak, a börzék elhaltak, a lapocskák az online aukciókon ma már olcsón elérhetők.
A kartonkorongok királyai – POG-őrület
A POG nevű játék Hawaii-ról indult, de a ’90-es évek közepére globális szenzáció lett. A játék egyszerű volt, de gyorsan elindult a gyűjtés – jöttek a ritka kiadások, a filmes és sportos POG-ok, és a gyártók mindent kihoztak a lázból.
A különleges darabok ára az egekbe szökött, de mikor már minden benzinkút és áruház saját szériát árult, a piac elveszítette varázsát. A játék eltűnt, a befektetési érték elolvadt.
Mit tanulhatunk ezekből a lázaktól?
A spekulatív mániák nem a tárgyról, hanem az emberi természetről szólnak. Elég egy jó sztori, egy kis ritkaság és egy adag FOMO (félelem a kimaradástól), hogy beinduljon a lavina. A piacok ciklikusak: egy kis csoport elindítja, jön a tömeg, aztán jön az összeomlás. Aki időben lép, jól járhat. De a többség a csúcs közelében száll be – és végül csalódik.
Kapcsolódó cikkeink
Ezek a Lego legdrágább dolgozói készletei – ritka szettek csillagászati áron
A Lego minden évben meglepi dolgozóit egyedi, kizárólag számukra készített…
Tovább olvasom >Újra közös sörrel jön a MONYO és a foodora
Közös sörrel indítja a nyarat a MONYO Brewing és a…
Tovább olvasom >53 milliárd forintot fektet be a Lego Nyíregyházán
A Lego állami támogatással 53 milliárd forintból bővíti a nyíregyházi…
Tovább olvasom >További cikkeink
Berobbant a Rossmann az e-kereskedelmi toplistára
Először szerepel a Rossmann a PwC által összeállított 2024-es E-toplistán…
Tovább olvasom >K&H fenntarthatósági index: több a jó szándék, de a tettek még váratnak magukra
A 300 millió forintnál nagyobb árbevételű hazai vállalatok körében végzett…
Tovább olvasom >75 év szenvedély, teljesítmény és innováció – a Shell és a Scuderia Ferrari HP ikonikus együttműködését ünneplik világszerte
A Shell idén ünnepli a Scuderia Ferrari HP-vel való legendás…
Tovább olvasom >