Magazin: Ami bennem nincs, azt hozod te
Van-e helyük a sztereotípiáknak egy munkahelyi közösségben, és mit gondol ugyanarról a dologról egy Y- és egy Z-generációs fiatal? Korosztályos kérdéseket járt körül közös találkozóján a Trade Marketing Klub és a POPAI Magyarország Egyesület szeptemberi összevont ülése, ahol ünnepélyes keretek között a Shop! Global Awards Student kategória I. helyezéséért járó trófeát is átadták a magyarországi nyertesnek.
X, Y, Z másképpen, avagy hogyan tudjuk kihozni egymásból a legtöbbet? címmel tartotta a nyári szünet utáni első, összevont találkozóját a Trade Marketing Klub és a POPAI Magyarország Egyesület szeptember 5-én a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarában.
A találkozót Hermann Zsuzsanna, a Trade magazin ügyvezető-főszerkesztője, a Trade Marketing Klub társalapítója nyitotta, akinek köszöntője után Havasiné Kátai Ildikó, a POPAI Magyarország Egyesület főtitkára és a Trade Marketing Klub társalapítója először bemutatta a két szakmai szervezet munkáját, majd ismertette az esemény fő témáját:
– Sok mindent tudunk a különböző generációkról, szokásaikról, preferenciáikról, ez alkalommal azonban arra keressük a választ, kihez mi a kulcs? Hogyan hozhatjuk ki a legtöbbet mind célcsoportunkból, mind kollégáinkból? Kinek mi jelent nehézséget, motivációt, akadályt, és milyen tévhitekkel vagyunk más generációkról?
A szeptemberi találkozón a generációs különbségek munkahelyi aspektusaiba is betekintést kaptak a résztvevők
Sztereotípiák helyett
Vörös Mónika, az Unilever regionális HR-vezetője a vállalat globális munkaerő-gazdálkodásán keresztül mutatta be azokat az alapelveket, amelyek biztosítják több generáció hatékony és kiegyensúlyozott munkahelyi együttműködését és az egyének eredményességét. A szakember szakmai tapasztalatain túl személyes meglátásait is megosztotta a jelenlévőkkel.
– Ha arról beszélünk, helytállók-e a különböző generációkra húzott sztereotípiák, azt kell mondjam, hogy nem. Természetesen vannak általános trendek, amelyek alapján fontos, hogy egyszerűsítsük a munkában megélt szituációkat, de személyes tapasztalatom, hogy ezek a kategóriák inkább élethelyzetekhez kötöttek, melyek alapján az egyéni motiváció és viselkedés, annak ellenére, hogy egy adott korosztályba tartozik a személy, más generációs jegyeket mutathat. Véleményem szerint egy szervezeten belül a sztereotípiák szerint kezelni az egyéneket meglehetősen demotiváló hatással bír – fogalmazott Vörös Mónika.
A regionális HR-vezető előadásában részletezte azokat az alapelveket, melyek segítséget nyújtanak a több generáció közös munkája során felmerülő nehézségek áthidalásában. Ebben a vezetőknek kulcsszerepük van. A direkt vezetői modellek helyett érdemes a kollaborációt erősítve a munkavállalót bevonni a döntésekbe. Emellett fontos nyomon követni a munkavállalók személyes preferenciáit, elégedettségét, kommunikációs igényét, mert, ahogy Vörös Mónika fogalmazott, a folyamatos párbeszéd nagyon sokat segít a generációk kezelésében.
– Életkortól függetlenül mindenkinek vannak értékei. Tanuljunk, alkalmazkodjunk, és legyünk nyitottak a világ változásaira. Ez a kulcs – húzta alá a HR-szakember. – Büszkén mondhatom, hogy az Unilever számos belső programjával már letette voksát az életkori diverzitás mellett. Így például a reverse mentoring és klasszikus mentoring programmal, melynek keretében a cég New York-i irodájában már nyugdíjas gyakornokok is dolgoznak. A munka világa a generációs kérdésektől függetlenül átalakulóban van. Akkor tudjuk elérni, hogy az emberek elkötelezetten válasszanak munkahelyet, ha büszkén adják nevüket a céghez, és ha tudják, hogy ott céljukat elérhetik – mondta Vörös Mónika.
A szakember az Unilever programjai közül kiemelte azt a 80-20% arányú munkavégzést is, melynek lényege, hogy a munkavállaló idejének 80%-ában a pozíciójához tartozó munkát végzi, 20%-ban viszont a vállalaton belül más országok projektjeihez csatlakozhat, vagy olyan területtel foglalkozhat, ami a szenvedélye. Ezzel kapcsolatban kifejtette:
– A nyugdíjkorhatár kitolódik, a klasszikus karrierutak is megváltoznak. Egy új szakma megtanulása, illetve maga a tanulás már a mindennapi munkán keresztül is történik, így mi remek lehetőségnek tartjuk, hogy a munkavállaló ideje 20%-ában más területeken, munkakörökben is tapasztalatokat szerezhet. Emellett az Unilevernél arra is van lehetőség, hogy egy egynapos workshop keretében végiggondolhassa mindenki a pályáját, saját küldetését, és megossza velünk a legfontosabb történeteit, motivációit, így ezek az élmények feldolgozásra kerülhetnek. Egy másik nagyon fontos területünk a vállalatnál az átképzések biztosítása. Mivel évek múlva, főként a technológiai újítások következtében bizonyos szakmák, munkakörök eltűnhetnek, megváltozhatnak, ezért vállalati szinten előre kell gondolkodni. Az Unilevernél elindult egy nagyon alapos feltérképezés: melyek azok a készségek, amelyekre a jövőben is szükség lesz, és melyek azok a munkakörök, amelyek idővel más módon kerülnek betöltésre. A vállalat ezért globális szinten több millió eurót különített el az ezekkel kapcsolatos átképzésekre – avatta be a jelenlévőket Vörös Mónika.
Egymástól tanulni
Bedy Krisztina, az Avantgarde Group PR Ügynökség ügyvezető igazgatója előadásában az Y- és Z-generációk közötti különbségeket elemezte, amihez meghívta mindkét generáció egy-egy népszerű közösségimédia-szereplőjét is, akikkel a szekció végén közösen is boncolgatták a korosztályos sztereotípiákat.
Bedy Krisztina elmondta, hogy PR-cégként egyszerre több generáció felé kell kommunikálni, és cégvezetőként az a tapasztalata, hogy a fiatalabb korosztálytól éppúgy lehet tanulni, mint a tapasztaltabb kollégáktól. Itt némi iróniával megjegyezte, hogy olyan konferenciával még nem találkozott, ahol az Y-generációsok érdeklődtek volna, hogyan tudnának megfelelően kommunikálni az idősebb korosztályokkal.
– Cégünknél egyrészt az Y-generációs kollégák mutatják az utat, hogyan lehet a Z-generációt motiválni, másrészt pedig az általunk működtetett Z-generációs klubban mi magunk is tanulunk a munkaerő-piacon jelenlévő legfiatalabb korosztálytól. Az ő kezükben van ugyanis az a tudás, amellyel ebben a kreatív iparágban képesek lehetünk megszólítani a mai fiatalokat – fogalmazott az ügyvezető igazgató.
Az Y-generációról adott gyorsjelentésből megtudtuk, hogy ők a fogyasztói társadalom húzóerői, akik elsősorban ajánlások alapján vásárolnak. Nem szeretnek szóban, telefonon kommunikálni, ehelyett az e-mail- és Messenger-üzeneteket részesítik előnyben. Könnyen barátkoznak, szívesen vesznek részt különféle eseményeken. A rengeteg információ, mely eléri őket, tág képet ad a világról, ugyanakkor a széles érdeklődés eredményeképpen tudásuk felületes. Képpel, hanggal lehet őket megszólítani, elsősorban a szórakoztató tartalmakat keresik, könyvet pedig kisebb arányban fogyasztanak az idősebb korosztályokhoz képest.
Schönekker László (balra) és Boldzer (jobbra) közösségimédia-szereplőkként
az Y- és Z-generációk közötti különbségeket taglalták
A Z-generációt Bedy Krisztina internetguruként aposztrofálta. A virtuális világban, a közösségi médiában élnek. Főként az Instagramot és a YouTube-ot használják, de a Facebookon fogyasztanak sajtóterméket. Az Y-generációnál tudatosabbak, de könnyű őket online vásárlásra csábítani.
A két korcsoport jellemzését követően Bedy Krisztina kitért a korcsoportok közötti konfliktusforrásokra is, melyek jellemzően identitás- és életmódbeli kérdésekben, illetve a jóléti források felosztásában mutatkoznak meg.
A szakember kiemelte, hogy a generációs különbségek problematikája ma a márkakommunikációban is igen erősen előjön. A YouTube és Instagram hazai előretörése nyomán meg kellett találni azokat a személyeket, akik szakértőként eredményesen kommunikálnak ezeken a csatornákon. Meghívott vendégei a Z-generáció képviseletében Boldzer és az Y-korosztályból Schönekker László voltak. Boldzer, aki lifestyle témákban a YouTube-on, Instagramon és Facebookon oszt meg tartalmakat, egy bemutatott videója kapcsán beszélt a videómegosztás és a követők szerzésének részleteiről. Schönekker László korábban fitneszversenyző volt, ma szakértőként dolgozik, a közösségi média felületein pedig sporttal és egészséges életmóddal kapcsolatos témákat tárgyal.
Az előadás utolsó részében Bedy Krisztina felkérte a két közösségimédia-szereplőt, hogy közösen tervezzenek meg egy képzeletbeli kommunikációs projektet, így a találkozó résztvevői a gyakorlatban is képet kaptak a két generáció eltérő látásmódjáról.
Magyar siker Chicagóban
A Trade Marketing Klub és a POPAI Magyarország Egyesület e közös eseményén került sor a POP szakma „Oscar”-jaként számon tartott Shop! Global Awards győzelmi trófeájának ünnepélyes átadására, mely egyenesen Chicagóból érkezett, és amit az idén első alkalommal meghirdetett Student kategóriában magyar győztesnek adhatott át a szakmai szervezet.
– Nagy büszkeség számunkra, hogy ezen a világsz
intű megmérettetésen Magyarország hozta el a legjobbnak járó elismerést – mondta Havasiné Kátai Ildikó, a POPAI Magyarország Egyesület főtitkára. – Ez a siker egy kiváló koprodukcióban valósult meg. Kellett hozzá a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem és Varga András mesteroktató együttműködése, a diákok kreativitása, valamint az Essity kezdeményezése. Végül megalapozott elméleti háttérrel egy olyan, gyakorlatban használható konstrukció született, amivel Gaál Eszter Regina sikeres szereplését ünnepelhetjük itt ma.
A díj átadását követően Forgách Réka, aki az Essity Zewa brandmenedzsereként gondozta a tervezési projektet, mesélt a két évvel ezelőtt útjára indított Zewa Designer Pályázat motivációiról és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel való együttműködés részleteiről.
– A projekt témájául a portfóliónk új fókuszát jelentő nedves toalettpapírt választottuk, küldetésül pedig azt tűztük ki, hogy e termék használata is ugyanolyan természetessé váljon a háztartásokban, mint a hagyományos WC-papíré – kezdte Forgách Réka. – Szerettünk volna mind az otthoni használatra, mind pedig a bolti kommunikációra innovatív és hatékony megoldásokat kifejleszteni, ezért a pályázat ötletével 2017-ben megkerestük a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemet, és ezzel egy gyümölcsöző együttműködés vette kezdetét.
(balról jobbra) Csiby Ágnes (elnök, POPAI Magyarország Egyesület),
Hermann Zsuzsanna (társalapító, Trade Marketing Klub), Gaál Eszter Regina (hallgató, BME),
Forgách Réka (Zewa brandmenedzser, Essity), Varga András (mesteroktató, BME),
Havasiné Kátai Ildikó (főtitkár, POPAI Magyarország Egyesület)
A brandmenedzser ezt követően ismertette a tervezési folyamat részleteit, mely a tanrendbe beépülve, a képzés részét képezte. Az elkészült munkákat szakmai zsűri értékelte, melynek tagjai az Essityn kívül a POPAI Magyarország Egyesület, Varga András, a BME mesteroktatója, a DS Smith, az ET Research, valamint a Publicis voltak. A display-ket az egyetemi érdemjegy mellett a Zewa tárgynyereményekkel is díjazta, a 4 legjobb alkotást készítőinek pedig szakmai karrierjét is megalapozta a pályázatban elnyert kimagasló teljesítmény.
– Ezzel a designer pályázattal a márka hosszú távú célkitűzése a hatékony bolti kommunikáció megvalósítása volt, és nagy örömünkre az eddigi pályázatok során nagyon izgalmas eszközök születtek – zárta Forgách Réka, majd átadta a szót a Shop! Global Awards nyertes hallgatónak, Gaál Eszter Reginának.
A BME hallgatója röviden bemutatta a tervezés fázisait, melynek kapcsán kiemelte, hogy nagyon sok segítséget kaptak mind az Essity, mind az egyetem részéről, így egy csapatként, egymást segítve alkothatták meg a színvonalas display-ket.
Havasiné Kátai Ildikó az előadások végén meghirdette a POPAI Student Design Awards pályázatot, amelynek témaadó szponzora a diákok bevonására és az innováció ösztönzésére nagy hangsúlyt fektető Essity Hungary. Részletek a popai.hu oldalon elérhetők szeptember 17-től.
Jung A.
Kapcsolódó cikkeink
Klasszikus holland márkák eladására készül az Unilever
Az Unilever olyan klasszikus holland márkák eladását fontolgatja, mint az…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 184 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Az ár-érték arány az úr, de többet is költenénk…
A Business Days konferencián Mekler Anita, a PwC Magyarország cégtársa…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új fejezet nyílt a Pizza Hut történetében: Magyarországi modell alapján újulhat meg az étteremlánc
Szeptember 12-én vágták át a szalagot Pécs legnépszerűbb sétálóutcájában, a…
Tovább olvasom >Már 150 millió darab palackot, üveget és alumínium dobozt váltottak vissza a Lidl áruházakban
Mérföldkőhöz érkezett az új visszaváltási rendszerben a Lidl Magyarország. A…
Tovább olvasom >Stílus újragondolva- megújult a Hungaria pezsgő!
Új, a stílust és az eleganciát még inkább hangsúlyozó külsővel…
Tovább olvasom >