AM: a minisztérium mindent megtesz a tojás, a zöldség- és a gyümölcságazat versenyképességéért
Az állam mozgásterét a piaci folyamatok befolyásolásakor a magyar és az uniós jogszabályok szabják meg, ugyanakkor az Agrárminisztérium (AM) minden lehetőséget kihasznál és minden eszközt megragad a magyar tojáságazatban tevékenykedő állattenyésztők, valamint a zöldség- és gyümölcstermesztők versenyképességének biztosítására – közölte Farkas Sándor, az AM parlamenti államtitkára képviselői kérdésre szerdán adott írásos válaszában.
Az államtitkárt Gyöngyösi Márton (Jobbik) országgyűlési képviselő arról kérdezte, hogy drasztikusan emelkedett a tojás-, a burgonya-, a friss zöldség ára, milyen intézkedésekkel segítené a szaktárca a termelőket-, illetve a vásárlókat.
Farkas Sándor válaszában kiemelte, a kérdésben szereplő termékkör 2018-as kiskereskedelmi értékesítésének volumenéről statisztikai adatok még nem állnak rendelkezésre, a háztartások tavalyi fogyasztási adatairól pedig májusban közli majd a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) az előzetes becslését.
A tojáságazat helyzetéről megjegyezte, az étkezési tojást termelő tyúkállományok, valamint tenyészbaromfi fajok állatjóléti támogatásának keretösszegét 100 millió forinttal emelte a tárca, így az idén felhasználható összeg elérte az 1,5 milliárd forintot. Az AM idén is kiemelt figyelmet fordít az állategészségügyi intézkedésekre: az állatbetegségek megelőzésére és felszámolására a 2018-ban biztosított 10 milliárd forint után idén már 12 milliárd forint áll rendelkezésre.
Hozzátette, a zöldség- és gyümölcságazat 2018-ban 163,6 milliárd forint közvetlen támogatást kapott.
Arról is beszámolt, hogy az AM kezdeményezésére a jelenlegi rendkívüli szárazságban a vízgazdálkodásért felelős belügyminiszter már április 1-jétől meghirdette a tartósan vízhiányos időszak kezdetét. A döntés értelmében április 1-jétől a gazdálkodóknak nem kell vízkészlet-járulékot fizetni az öntözési, halgazdálkodási, és rizstermelési vízhasználat vízmennyisége után, az elmúlt két hétben történt vízkivételekhez kapcsolódóan pedig a vízkészlet-járulék összege 20 százalékkal csökken.
Farkas Sándor szerint mindez komoly könnyítést jelent a mezőgazdasági termelők számára vízhiányos időszakban és erősíti a kormány eddigi intézkedéseit az öntözés magyarországi feltételeinek javítása érdekében.
Mindezeken felül az államtitkár arról is tájékoztatta az ellenzéki képviselőt, hogy az Agrárminisztérium az Agrármarketing Centrum Nonprofit Kft. közreműködésével rendszeresen támogatja a tojás, a zöldség- és gyümölcságazat agrármarketing feladatait. Az akciók célja a fogyasztásösztönzés, a fogyasztói szemléletformálás, amelyek hozzájárulnak a kiváló minőségű, biztonságos, magyarországi előállítású termékek részarányának növeléséhez, így a magyar termelők és fogyasztók is egyaránt jól járnak. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
A Lidl és az Agrárminisztérium bejelentette: indul a hazai dinnyeszezon
Megérkezett az első, magyar beszállítóktól származó görögdinnye szállítmány a Lidl…
Tovább olvasom >Európa éléskamrája sivataggá válhat
Spanyolország mára Európa vezető zöldség- és gyümölcstermelője lett, de agrársikereit…
Tovább olvasom >Közelebb kell hozni egymáshoz a termelőket és a fogyasztókat
A rövid ellátási lánc megerősítésével közelebb kell hozni egymáshoz a…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >