Állva repülni? Újra napirenden az állóhelyes ülések ötlete

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 05. 23. 09:47

A költséghatékonyság új szintjére léphetnek a fapados légitársaságok: ismét napirendre került az állóhelyes repülőülések koncepciója. Az olasz Aviointeriors vállalat Skyrider 2.0 névre keresztelt „nyeregszékének” legújabb változata állítólag sikeresen teljesítette a szükséges biztonsági teszteket, így akár már 2026-tól megjelenhet egyes rövid távú járatok fedélzetén.

A különleges üléskialakítás nem teljes értékű ülőhelyet jelent, hanem egy félig álló pozíciót: az utasok 45 fokos szögben, nyeregszerű ülésen ülnek, miközben lábukon állnak és háttámlának döntik hátukat és fejüket. A rendszer természetesen biztonsági övvel egészül ki. A fejlesztők szerint az új típusú ülés mindössze 23 hüvelyk (kb. 58 cm) sortávolságot igényel, szemben a jelenlegi 31 hüvelykes (kb. 79 cm) ülésekkel, így akár 20%-kal több utas is elférne egy gépen.

A Skyrider 2.0 egyelőre nem rendelkezik minden szükséges nemzetközi tanúsítvánnyal, és hivatalosan még egyetlen légitársaság sem jelentette be a bevezetését. Az Aviointeriors azonban közölte: több fapados szolgáltató érdeklődik a megoldás iránt – különösen azok, amelyek rövid, legfeljebb kétórás járatokat üzemeltetnek, ahol a komfortérzetet háttérbe lehet szorítani az árérzékeny utazók kedvéért.

A kérdés azonban továbbra is adott: valóban hajlandó lesz-e a nagyközönség kompromisszumot kötni a komfort rovására a még olcsóbb repülőjegyek reményében? A következő évek választ adnak rá – nemcsak technológiai, hanem piaci és utasélmény szempontból is.

Kapcsolódó cikkeink