Állja a sarat a hazai cégautópiac: a cégvezetők szinte kizárólag új autók vásárlásán gondolkodnak
A koronavírus-járvány hatására a magyar cégvezetők harmada várakozó álláspontra helyezkedett a céges flotta bővítését illetően és elhalasztotta az autóvásárlást, 12 százalékuk viszont a felgyorsult beszerzést választotta stratégiájául, hiszen a vírushelyzet miatt a munkavállalóik körében is körülbelül ugyanekkora arányban növekedett az igény a céges autóhasználatra. A bővítést tervezők szinte kizárólag (79%) új autók beszerzésén gondolkodnak, közel 40 százalékuk prémium kategóriás autó vásárlását tervezi – derül ki a Wallis Motor és a Share Now közös kutatásából.
Az elmúlt évtizedben a céges járműlízing egyre növekvő népszerűségre tett szert Európában. Miközben a Deloitte elemzése alapján 2010-ben még 7,3 millió új gépjárművet vásároltak magánszemélyek és 7,2 millió céges gépkocsit állítottak forgalomba, addig 2018-ban a flottaértékesítések már a kontinens új autóeladásainak 56%-át tették ki 8,35 millió járművel. De vajon milyen hatással volt a koronavírus a magyar a piacra? Hogyan alakultak a céges autóbeszerzések, és mit tartanak legfontosabbnak a hazai vállalatok az új járműflotta kiválasztásakor?
Többek között ezekre a kérdésekre kereste a válaszokat a Wallis Motor és a Share Now ügyfeleik körében végzett online kérdőíves kutatása, melyet a járvány 3. hulláma idején, 2021. márciusában készítettek.
A maximum 10 darabos vállalati autóflotta a leginkább jellemző
A gazdaság szinte minden területén aktív csaknem ötszáz válaszadó közül a legtöbben a szolgáltatószektorban (15%) az építőiparban (13%), illetőleg IT-területeken (10%) tevékenykednek. A válaszadók nagyjából fele-fele arányban rendelkeznek gépjárműflottával, körükben az 1-10 darabos flotta a leginkább jellemző (70,6%), de magas arányban képviselték magukat a nagyobb flottás vállalkozások is, az 51-200, illetve 200+ kategória összaránya 11% volt a válaszadók között. A megkérdezett vállalatok közel 2/3-a (64,3%) országos, vagy multinacionális lefedettséggel működik.
A válaszadók teljes körében a járvány kitörését megelőzően a vállalati flotta legjellemzőbb formája a dedikált cégautó volt egyéni beszerzéssel (51%), ezt követte a dedikált cégautó flottaüzemeltetéssel (18%), és a vegyes rendszer alkalmazása (cégautó és kulcsos autók egyszerre). A felmérés arra is rámutatott, hogy a vállalati autók beszerzési formája erős összefüggést mutat a vállalkozás létszámával, illetve méretével: a létszám növekedésével természetszerűleg növekszik a flottaüzemeltetés, illetve a vegyes rendszer (flotta+pool) aránya.
A darabszám nem változott, az igények igen
A magyar vállalatok nagy többségénél a koronavírus-válság alatt a cégautók darabszáma változatlan maradt (85%), mindössze 15%-nál volt pozitív vagy negatív irányú változás. Azon cégek körében, ahol valamilyen irányú változás történt, ez többnyire nem volt hatással a flotta összetételére (36,6%).
Arra a kérdésre, hogy – akár a vírushelyzet hatására – a vállalatnál dolgozó kollégák körében nőtt-e az igény a céges autók használatára az elmúlt fél évben 12%-uk nyilatkozott úgy, hogy kimondottan a vírushelyzet miatt, további 9 %-uk szerint pedig egyéb okok miatt, de nőtt az igény a vállalaton belül céges autók iránt.
Ha már vesznek, akkor inkább újat és minőségit
A munkaadókra ugyanakkor alapjában véve az óvatosság volt jellemző: a válság hatására több mint felük befagyasztotta az új autók beszerzését, harmaduk (31%) csupán elhalasztotta a céges flotta bővítését, 12 százalékuk viszont meghallgatta a munkavállalói igényeket és a felgyorsult beszerzést választotta stratégiájául.
További érdekesség, hogy azok, akik az új beszerzések mellett döntöttek szinte kizárólag új autóban gondolkodnak: 42 százalékuk új normál kategóriás, míg 38 százalékuk szintén nullkilóméteres prémium kategóriás autók vásárlását tervezi. Használt cégesautót mindössze a válaszadók 20 százaléka tervez venni, közülük is inkább a használt, de prémium a jellemző.
Mi alapján választanak most flottát a cégek?
A Wallis Motor és a Share Now ügyfelei körében a cégesflotta bővítésekor a legfontosabb szempont a kutatás eredményei szerint az adott autó megbízhatósága, és szervizigénye, valamint a biztonság, míg a fogyasztása, az autó márkája és a kínált mennyiségi kedvezmény szintén fontos, de nem döntő tényezőnek számítanak.
A márkakereskedések kiválasztásánál a szervízhálózat fejlettsége, a finanszírozás és az alkatrészek raktárkészlete emelkedik ki.
Kapcsolódó cikkeink
Uniós bíróság: a biztosítóknak vissza kell téríteniük a koronavírus-járvány miatt lemondott szervezett utazások árát
A csődbe ment utazási irodák biztosítóinak vissza kell téríteniük azoknak…
Tovább olvasom >COFACE 2023-as CEE TOP 500 lista: Ismét dobogós a Mol
Bár a koronavírus-járvány negatív hatásaiból kilábaltak a cégek, az év…
Tovább olvasom >Wigo néven indítja el saját márkás mobilitási szolgáltatását az AutoWallis Csoport
Új márkát vezet be, és ezzel elindítja első saját márkás…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >