Állateledelek kiegészítőként vagy jutalomból
Az Euromonitor adatai szerint a világ állateledel-piaca 2001 óta folyamatosan növekszik, tavaly a világ kutya- és macskaeledel-eladásai elérték a 45,12 milliárd dollárt, ami az előző évhez képest 4,9 százalékos bővülést jelent. A kutatóintézet becslése szerint 2012-re a piac nagysága meghaladja majd az 50 milliárd dollárt.Az állateledelek piaca az állattartók és kedvenceik folyamatosan változó igényeire reagál, másrészt saját maga is diktálja a trendeket. Az egyes alszegmensek márkáinak vásárlói és a kedvencük közötti érzelmi kötődés nagyon szorosan összefügg – véli Mayer Zsolt, a Mars vállalati kapcsolatokigazgatója. Minél nagyobb az érzelmi kötődés a gazdi és a házi kedvenc között, annál minőségibb az állattartás – és így a táplálás is.
Keleti dinamika
Az állateledel-piac óriási lépésekben fejlődik az egész kelet-európai régióban, ahol a nyugat-európainál hagyományosan magasabb a kutyát és macskát tartó háztartások aránya. 2002–2007 között 200 százalékkal megnőttek az eladások, és az Euromonitor további 50-60 százalékos növekedést prognosztizál 2012-ig. Vagyis a kutya- és macskaeledel-eladások a 2007-es 2,54 milliárd dollárról öt év alatt 3,95 milliárd USD-re nőnek.
A növekedés okai a régióban tapasztalható életminőség-változás – megnőtt a szabadon felhasználható jövedelem, a szabad idő eltöltésének módja, több az egyszemélyes háztartás – és a kiskereskedelem szerkezetének átalakulása: a nemzetközi kereskedelmi láncok és az ezzel járó, olcsó kereskedelmi márkás termékek térnyerése, a hipermarketek árversenye, valamint a nagyméretű és multipackkiszerelések az állateledel-piacon. Magyarországon az állateledelek bolti eladásában évek óta a kereskedelmi márkák viszik a prímet – tudtuk meg Szórádi Gyöngyitől, a legnagyobb magyarországi gyártókat és forgalmazókat képviselő Magyar Állateledel Egyesülés főtitkárától.
Száraz kiegészítő a házi koszt mellé
Magyarországon az állattartók többsége még házi koszton tartja kedvencét, a tulajdonosok háromnegyede tisztán vagy keverve ezzel eteti kutyáját, macskáját. A gazdák csupán 11,5 százaléka ad állatainak kizárólag állateledelt, 10,4 százalékuk ömlesztve árusított állateledelt vásárol.
Kelemen-Baross Diána, a Mars termékmenedzsere úgy látja, egyszerre két teljesen ellentétes trend figyelhető meg a piacon. A kisállat-tulajdonosok egy része egyre inkább a prémium vagy szuperprémium termékeket keresi, amelyek magasabb minőségűek, és a gazdiknak lehetőséget adnak kedvenceik kényeztetésére, ráadásul használatuk az innovatív alutasakos csomagolásoknak köszönhetően kényelmesebb is. Ugyanakkor van egy olyan jelentős csoport, akik – különösen a jelenlegi gazdasági helyzetben – meglehetősen árérzékenyek.
Dr. Szetmár István, az Alpha-Vet üzletág-igazgatója azt tapasztalja, az elmúlt két évben leginkább a száraz szuperprémium tápok (Eukanuba, Pro Plan) és a különböző egészséges jutalomfalatok iránt nőtt a kereslet, már csak azért is, mert ezek ára az elmúlt években alig 1-2 százalékkal változott, míg a nagyobb búzatartalmú eledeleké 6-8 százalékkal is nőtt.
Az értékesített állateledelek nagy része szárazeledel. A relatív olcsó, nagy kiszerelésben kapható termékeket könnyen és higiénikusan lehet tárolni. Sok állattartó számára a szárazeledel inkább kiegészítő a házi koszt mellé, mintsem főétel, míg a drágább nedves macska- és kutyaeledelt szívesebben adják kényeztetésként.
Házi koszttal sosem lehet optimálisan táplálni állatainkat – hangsúlyozza dr. Szetmár István. Sokan nem foglalkoznak a napi etetési költség kérdésével, csak azt látják, hogy a 3 kilogrammos, kiváló minőségű táp ára 4000 forint, de azt nem nézik, hogy ez esetleg majd’ egy hónapra is elegendő egy 15 kilós kutyának, így a napi etetési költség olcsóbb, mint egy kommersz, naponta megvett konzerv ára.
A hazai állateledel-piacból a kereskedel-mi márkás termékek jelentős részt, mintegy 50 százalékot hasítottak ki, és áruk itthon csaknem fele a márkás termékek árainak. A vásárlók ugyanis továbbra is azt gondolják, nincs minőségbeli különbség a saját márkás és a márkás termékek között.
Exkluzív termékek a szaküzletekben
Itthon a hiper- és szupermarketek számítanak a vezető állateledel-értékesítési csatornának.
A Mars képviselői elmondták, cégük számára minden kereskedelmi csatorna egyformán fontos, hiszen mindegyik speciális vásárlóréteget, vásárlói igényeket szolgál ki. A cég a piacépítés kezdeti szakaszától fogva igyekezett megkülönböztetett figyelemmel kísérni a szaküzletek ellátását, hiszen azok más fogyasztói igényeket hivatottak kiszolgálni.
– Egy új kis kedvencet tartó gazdi szívesen megy főleg a kezdeti időben szakboltba, állateledelboltba, ahol tanácsot kaphat nemcsak az etetés, hanem a kisállattartás területéről is, hiszen azokban a boltokban a nyakörvtől a pórázig, az etetőtáltól a fekhelyig mindent megkap – érvel Mayer Zsolt.
Az Alpha-Vet által forgalmazott szuperprémium tápok ezzel szemben kizárólag a szakmai csatornában kerülnek értékesítésre, ahol a forgalmazók (állatorvosok és direkt értékesítők) a valós igények felmérése alapján a legmegfelelőbb tápokat ajánlják a gazdiknak.
A hipermarket továbbra is az értékesítési csatorna egyik legfontosabb eleme az – elsősorban saját márkás termékeket gyártó – Pet Hungária számára, de az elmúlt másfél-két évben a keménydiszkontokban forgalmazott termékeink mennyisége erősödött. Követjük a piaci változásokat és átrendeződéseket, partnereinknek mindig ajánlunk portfólióbővítő lehetőségeket – tájékoztat Kedves Ferenc, a cég ügyvezető igazgatója.
Folyamatos fejlesztés nélkül nem megy
Az alapanyag- és energiaárak emelkedése rontotta az állateledel-iparág jövedelmezőségét, melyet a gyártók csak további innovációkkal tudnak ellensúlyozni.
A világon a Nestlé vezette be az elmúlt évben a legtöbb új kutyaeledelt, a cég második a macskaeledel-újdonságok terén. Az összesített, 24 százalékos piaci részesedés mellett a Nestlé a piaci résekre koncentrál, aminek jó példája a speciálisan idősödő macskák számára kifejlesztett Pro Plan Dry Senior Cat Food termékcsalád.
A Mars folyamatos növekedését az innováció és a Waltham állati táplálkozástudományi központ tapasztalatainak hasznosítása biztosítja. Az alapvető márkák (Pedigree, Cesar, Whiskas) eladásai erősek, a világon a Mars vezette be az elmúlt évben a legtöbb macskaeledel-terméket, és második a kutyaeledel-újdonságok terén.
A humán élelmiszerekkel kapcsolatban több élelmiszer-biztonsági ellenőrzésről, botrányról hallhattunk az elmúlt évben. Tavaly az Egyesült Államokban több kisállat elpusztult a nem megfelelő minőségű konzervek miatt.
– Valóban, sajnos az USA-ban történt egy nagyobb termékvisszahívás, azonban ez egyáltalán nem jellemző a kategóriára – nyugtat meg minket Mayer Zsolt. – Az állateledel-gyártás nagyon szigorú előírások, törvényi és iparági önszabályozások keretei között zajlik.
A világon az Európai Unióban a legszigorúbb az állateledel-terület szabályozása, ezen a téren még az USA-nak is van mit tanulnia az EU-tól.
Az Európai Állateledel Ipari Szövetség (FEDIAF) tevékenységének fontos részét képezi, hogy az európai biztonsági mérce legyen a mérvadó az egész világon, pl. Latin-Amerikában, Dél-Afrikában, Ausztráliában vagy Oroszországban – tudjuk meg Szórádi Gyöngyitől. – Magyarországon nemzetközi összehasonlításban kiemelkedik a tradicionálisan magas biztonsági színvonal. Többek közt ez is hozzájárult ahhoz, hogy a világ három vezető gyártója (Mars, Nestlé és Provimi) nálunk létesített regionális gyártóbázist, amivel az európai „állateledel-nagyhatalmak” közé emelte Magyarországot.
Kereskedő partnereink havi szinten ellenőrzik a cégük logójával, illetve nevével ellátott termékeik minőségét és gyáraink minőségbiztosítási felkészültségét. A kereskedők jól képzett minőségellenőrző auditorai többször részletes, napokig tartó vizsgálatot végeznek gyárainkban – indokolja Kedves Ferenc, miért biztos abban, hogy a Pet Hungária által gyártott saját márkás termékek felveszik a versenyt márkázott polctársaikkal.
Erős-Hajdu Szilvia
A kutya- és macskaeledel-eladások regionális elosztása
Kiskereskedelmi Növekedés Előrevetített Előrevetített
eladások, 2007 2002–2007 eladások 2012-ig növekedés
(milliárd USD) között (%) (milliárd USD) 2012-ig (%)
Világ 45,12 42,9 52,06 15,4
Ázsia és Óceánia 4,41 21,3 5,33 20,9
Ausztrália 1,27 62 1,44 16,5
Kelet-Európa 2,54 193,9 3,95 55,6
Latin-Amerika 5,04 107,2 6,37 26,5
Közel-Kelet és Afrika 0,44 63 0,51 16,9
Észak-Amerika 16,97 26,3 18,88 11,2
Nyugat-Európa 14,48 42,2 15,57 7,6
Forrás: Euromonitor International
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A magyar családi vállalkozások együttműködésbe fektetnek, nem a generációváltásba
A ma Magyarországon működő 515 ezer társas vállalkozás több, mint…
Tovább olvasom >Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >