Alkoholfogyasztási szokások átalakulása: előretörnek az alkoholmentes italok és a prémium termékek
Az alkoholfogyasztás világszerte jelentős változáson megy keresztül, különösen a fiatalabb generációk körében. A tudatos életmód és a közösségi médiával kapcsolatos aggodalmak miatt egyre többen választják az alkoholmentes italokat, amelyet számos friss kutatás is alátámaszt. Erdei Zsolt, a Brand Passion Group ügyvezetője szerint ez a trend Magyarországon is megfigyelhető, bár egyelőre még csak késleltetve érkezik meg a nemzetközi trendekhez képest.
Az alkoholmentes italok előretörése
Erdei Zsolt a Pénzcentrumnak adott interjúban elmondta, hogy globálisan az alkoholfogyasztás csökken, különösen az Y generáció tagjai között. Egy friss felmérés szerint az Y generáció fele egyáltalán nem fogyasztott alkoholt az adott hónapban. Ennek hatására a gyártók, például a borászok és sörfőzdék is elkezdtek alkalmazkodni a változó igényekhez, és egyre több alkoholmentes vagy alacsony alkoholtartalmú italt kínálnak. A világ egyik legnagyobb sörgyártó vállalata, amely Magyarországon is jelen van, azt prognosztizálta, hogy 2025-re eladásaik felét ezek a termékek fogják kitenni.
A változó igények nemcsak a sörpiacot, hanem az egyéb alkoholos italok piacát is érintik. Egyre több whisky és vodka márka kínál alacsony alkoholtartalmú vagy alkoholmentes változatokat. A pezsgők és borok világában is megjelentek az alkoholmentes termékek, melyek egyre népszerűbbek.
A fiatalok alkoholfogyasztásának csökkenése és okai
Erdei szerint a fiatalok körében az alkoholfogyasztás visszaesésének egyik oka az egészségtudatosság növekedése. A fiatalabb generációk egyre inkább veszélyesnek érzik az alkoholt, különösen a mentális egészségükre nézve. A közösségi média ereje is szerepet játszik ebben: sokan félnek attól, hogy bódult állapotban készül róluk valamilyen kompromittáló felvétel, amely később a világhálóra kerülhet.
A turizmus és az alkohol kapcsolata
Erdei Zsolt az interjúban arra is kitért, hogy a turizmus és az alkoholfogyasztás szorosan kapcsolódik egymáshoz. Amikor utazunk, gyakran keresünk helyi ételeket és italokat, amelyek a gasztronómiai élmény részét képezik. Ez a jelenség különösen fontos a vidéki turizmus számára, hiszen borospincék és lepárlóüzemek sokszor távol esnek a városoktól. Az Európai Parlament is felismerte ezt a potenciált, és egyre inkább támogatja az ilyen jellegű turizmus fejlesztését, gazdasági és agrártámogatások keretében.
Prémium alkoholos termékek iránti kereslet növekedése
Erdei Zsolt szerint a prémium alkoholos termékek iránti kereslet is jelentősen nőtt az elmúlt években, különösen a Covid-19 járvány idején, amikor az emberek rájöttek, hogy otthon is igényesebb módon fogyaszthatnak alkoholt. Az alkoholos webshopok népszerűsége megnövekedett, és sok prémium márka ekkor indult el. Ez a prémium szegmens növekedése a mai napig érezteti hatását, különösen a gin, az aperitifek és a vermutok világában.
Összességében a globális alkoholfogyasztási szokások átalakulása új lehetőségeket teremt a piac számára, különösen az alkoholmentes italok és a prémium termékek területén, miközben a tudatos fogyasztás egyre nagyobb szerepet kap a fiatalabb generációk körében.
Kapcsolódó cikkeink
Változások az alkoholreklámozási szabályokban 2024. január 1-től
2024. január 1-jétől jelentős változások lépnek életbe az alkoholreklámozás terén,…
Tovább olvasom >Ital webshoppal terjeszkedik a belga Colruyt
A belga Colruyt csoport új italokra specializált webáruházat indított Boir…
Tovább olvasom >Főleg a borfogyasztás mérséklődése miatt csökken az alkoholfogyasztás Franciaországban
Franciaországban 2023-ban jelentősen visszaesett az alkoholfogyasztás, amelynek fő oka a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >