Alkalomhoz a termék
A kereskedelem egyik kulcsszava az „alkalom”. A vásárlás jellege vagy éppen a megvásárolni kívánt termék eleve meghatározhatja, hogy a vevő az adott alkalommal melyik boltot látogatja meg a vonzáskörzeten belül. Alkalom szüli az előre nem tervezett vásárlásokat is. És alkalmak az ünnepek, a szezonok vagy éppen a kereskedők generálta események úgyszintén. Könnyen belátható, hogy az alkalmi termékekben nagyon nagy potenciál rejlik.Hogyan, mi alapján választanak a vásárlók boltot? Miért éppen abba a bizonyos üzletbe mentek be tegnap és mennek be holnap? Nemzetközi tanulmányok is megerősítik, hogy 4 fő tényező befolyásolja a boltválasztást, mégpedig a (lakóhelyhez vagy munkahelyhez való) közelség, az ár (vagy inkább a bolthoz kötött árérzet), a választék (termékféleségek és márkák) és a vásárlási környezet (gyors kassza, barátságos kiszolgálás, tisztaság).
Ezeknek a tényezőknek a fontossági sorrendje a vásárlóközönség demográfiai és szociális jellemzői, valamint a vásárlási alkalom szerint változhatnak. Előre tervezett nagy bevásárlást még kisebb háztartások is szívesen végeznek olcsóbb helyen, például hipermarketben, de a váratlan vendégek érkezésekor a közeli szupermarketbe szaladnak le, vagy séta közben a sarki garázsboltban vesznek maguknak csokit, üdítőt.
Arányok felmérése
Látható, hogy a különböző termékkategóriák vásárlása is a vásárlási alkalom függvénye. Ezért is kell tisztában lenni a vásárlóközönség egyéb tulajdonságai mellett a vásárlási alkalmak milyenségével. Egy adott boltba a vevők mekkora hányada érkezik nagy bevásárlási céllal, amikor az üzletet módszeresen végigjárva az otthoni készletek feltöltése a cél? Körülbelül hányan érkeznek napi bevásárlási céllal, a friss tej, kenyér, felvágott, zöldség pótlására? Kik ugranak be épp csak a reggelijükért, ebédjükért, vacsorájukért? Ha ezek az arányok körvonalazódnak, könnyebb az árukategóriák szerepének meghatározása, a 2-3 célkategória definiálása, a rutin és kényelmi kategóriák helyénvaló kezelése. Ezeken keresztül is befolyásolhatók a vásárlók, hogy a mi boltunkat válasszák, nálunk költsék el a napi cikkekre szánt pénzük nagy részét.
Az is befolyásolható, hogy miután már betértek az üzletbe, mit vásároljanak meg. Hiszen még a bevásárlólistával érkezők – átlagosan a teljes vevőkör 55 százaléka – is rendszerint több cikket vesznek meg, mint amennyi a listán szerepel. Míg a márkagyártók ezt a döntést a reklámokkal és a termékminőséggel igyekeznek befolyásolni, addig a kereskedők az árazás, választék, polckép, akciózás eszköztárát alkalmazzák változatos módon. Az instore eszközök, aktivitások általában a gyártók és kereskedők együttműködésével ugyanezt a vásárlásösztönző folyamatot célozzák. Ahogy a személyes életünkben legtöbben várjuk az ünnepeket, különleges módon kötődünk hozzájuk, ilyen alkalmakkor másképp öltözünk, mást eszünk és iszunk, másképp terítjük meg az asztalt, ugyanígy a kereskedelemben is bizonyos alkalmak változást idéznek elő.
Szezonális különlegességek a célkategóriákban
A szezonális és alkalmi cikkek, kategóriák elsődleges célja, hogy a vásárlási élményt izgalmasabbá tegyék. Épp ezért az alkalmi- és szezonáliskategória-szerepben levő termékek általában figyelemfelkeltő csomagolásban, érdekes akciókkal, különleges árumegjelenítéssel, displayekkel vonzzák magukra a tekintetet. Fontos megjegyezni, hogy egy adott boltban célkategória-szerepben levő termékcsoportban vagy árucikkben mindig érdemes szezonális különlegességet kínálni. Ha például egy bolt egyik célkategóriája a friss pékáru, akkor karácsonyi kalács, húsvéti kuglóf vagy foci-Eb-re sült pogácsa illeszkedjen az alkalomhoz. A szezonális célkategóriás termékek taktikai kezelése gyakorlatilag megegyezik a célkategóriáknál alkalmazott taktikával, vagyis a lehető legjobb ár, legjobb választék, legizgalmasabb promóció, legfigyelemfelkeltőbb kihelyezés jellemezze. A szezon, a különböző alkalmak a célkategóriák mellett az előző lapszámban tárgyalt kényelmi kategóriákat befolyásolják még nagy mértékben, így például a jégkrém, készételek, snackek, édességek, italok világában jelennek meg különleges, szezonális vagy alkalomra készült termékek, kiszerelések, csomagolások, promóciók.
A szezonális kényelmi kategóriás termékek taktikai kezelése gyakorlatilag megegyezik a kényelmi kategóriáknál alkalmazott taktikával, vagyis jól átgondolt, „ütős” választék, viszonylag versenyképes árazás, profitgenerálás, izgalmas kihelyezések, kóstoltatások jellemzik. A fantázia és kreativitás itt is nagy segítség lehet, hiszen a nyári melegben hűtött italok, tisztított, összevágott gyümölcsök, dinnyeszeletek, azonnal fogyasztható hűs tejtermékek vevőcsalogatók lehetnek ugyanúgy, mint a kasszánál kihelyezett képeslapok, üdvözlőkártyák.
Kötelező mellé a szabadon választott
A hűsítő impulzus többletvásárlást, forgalomnövekedést generál. A gyártók és a kereskedelem is próbál a hagyományos ünnepek mellé újabb és újabb alkalmakat bevezetni, gondoljunk csak a már vegyi áruk körében jól bevált tavaszi és őszi nagytakarításra, a sörvásárlást felpörgető sporteseményekre vagy éppen egy-egy kereskedő születésnapi aktivitásaira. A nyári kötelező cikkek – napkrém, hűtött ital, jégkrém, tampon – mellett jól megférnek a különlegességek is – labda, kullancsriasztó, grillkolbász stb.
Még a nagyon szűk termékválasztékot tartó diszkontok is élnek a vásárlási élmény alkalmi cikkekkel való színesítésének módszerével, gondoljunk csak az 1-2 hétre megjelenő, hihetetlen olcsó műszaki, sport-, kerti vagy tartós cikkekre a karácsonyi égőktől a futómuskátlin át egészen a plazmatévéig.
A mechanizmus végtelen egyszerű, az alkalomhoz, szezonhoz valamilyen módon illeszthető árucikket a nagyon erős központi beszerzés óriási mennyiségben, az általában több kontinensen átívelő láncolat minden elárusító egységére számolva, hihetetlen alacsony áron lerendeli, általában a Távol-Keletről, majd óriásplakátokon, címlapokon hirdeti. Így olyan vásárlókat is becsalogat a láncolat boltjába, akik eddig soha nem fordultak ott meg. S ha már betért a medencéért vagy a szobabicikliért, lehet, hogy a tejfölért és üdítőért is vissza fog jönni. Vagyis a meglévő vásárlókör érdeklődésének fenntartása, vásárlási élményének növelése mellett az alkalmi cikkek új vásárlók bevonzására is kiválóan alkalmasak.
Az elkövetkező hetek a nyári szezon, a futball Eb, az olimpia tükrében sok-sok izgalmat, érdekes akciót, nyereményjátékot ígérnek. Érdemes meglovagolni ezeket, és az eladóteret alkalomról alkalomra átöltöztetni, színesíteni, a vevőket emlékeztetni, tájékoztatni, a vakációzók, külföldiek igényeire is gondolni. Teli kosaras, vevőmosolytól fényes, eredményes és szép nyarat kívánok!
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megszólalt az OKSZ az árrésstop meghosszabbításával kapcsolatban
Orbán Viktor bejelentette az árrésstop meghosszabbítását. Az Országos Kereskedelmi Szövetség…
Tovább olvasom >KSH: az egy évvel korábbihoz képest 8,0 százalékkal visszaesett a beruházások teljesítménye
A beruházások volumene 2025 II. negyedévében a nyers adatok szerint…
Tovább olvasom >Megújult a K&H gyermekbarát irodája
A nyári szünet a gyerekeknek maga a paradicsom, míg a…
Tovább olvasom >