Alapjaiban változik meg a vásárlók magatartása a krízis hatására
Gyökeresen megváltoztatja a vevői magatartást a jelenlegi gazdasági és társadalmi helyzet a fogyasztók 42 százaléka szerint – derül ki az EY Future Consumer Index felméréséből. A közel 5000 fő bevonásával készült nemzetközi tanulmány azt vizsgálta, hogy a krízis milyen hatással lesz a vásárlók viselkedésére.
– A válság korai szakaszában leginkább a családunk egészsége, az anyagi helyzetünk bizonytalansága, illetve a korábban mindenki által magától értetődőnek tartott szabadság elvesztése miatt aggódunk – mondta Demeter Ákos, az EY üzleti tanácsadással foglalkozó üzletágának partnere. – Hosszú távon ezek a félelmek fokozatosan változnak és írják felül a vásárlási döntések során eddig ismert érveket. Azok a döntéshozók, akik időben reagálnak, és megfelelően alakítják termékeiket és szolgáltatásaikat, nagyobb eséllyel kerekedhetnek felül a jelenlegi krízisen.
A kutatás a fogyasztók 5 csoportját határozta meg aszerint, hogy milyen szempontok dominálnak vásárlási döntéseik meghozatalában. A válaszadók közel harmada a „kitartók” közé tartozik, akik biztosak abban, hogy a krízis után az élet visszatér a normál kerékvágásba. A legtöbben közülük emiatt nem gondolják úgy, hogy a korábbinál több pénzt fognak költeni vagy más típusú termékeket fognak vásárolni. A vásárlók negyede „felelősen költekező”, akik szerint a vészhelyzet következményeként globális recesszióba kerülünk, ezért leginkább a jó ügyeket szolgáló, céltudatos márkákat részesítik előnyben. A fogyasztóknak kicsit több mint ötöde tartozik a „pesszimista” csoportba. Ők a különösen borúlátók, akik arra számítanak, hogy összességében valamivel kevesebbet költenek majd, mint azelőtt. A megkérdezettek 13%-a „nélkülöző” – a legnagyobb számban munka nélkül maradtak szegmense, akiknek vásárlásai az alapvető szükségletekre szorulnak vissza. A másik véglet a 9% arányú ifjú hedonistáké, akiknek van munkájuk, és úgy gondolják, majd mindenre sokkal többet fognak költeni.
A felmérés arra is rámutat, hogy a jövőben a vevők több mint harmada (34%) akár magasabb árat is kifizetne belföldi gyártású termékekért. A vásárlók negyede ráadásul egy általuk megbízhatónak vélt márka (25%) vagy egy etikusan előállított áru (23%), illetve szolgáltatás esetén is mélyebbre nyúlna a pénztárcájában. //
Kapcsolódó cikkeink
2025-ben magához térhet a fogyasztás
Mi jellemezte a magyar gazdaságot az elmúlt negyedévben? Mikor kap…
Tovább olvasom >Bank360: Hitelfelvételben Európa élmezőnyébe kerültek a magyar háztartások
A friss adatok megerősítik, hogy a magyarok ugyan óvatosan vásárolnak,…
Tovább olvasom >Félrevezető csak a fogyasztásra alapozni a gazdasági fejlettséget
A gazdasági fejlettség mérésére gyakran használt fogyasztási mutatók egyoldalú használata…
Tovább olvasom >További cikkeink
Paradigmaváltás küszöbén az élelmezésben – A Lánchíd Klub szeptemberi ülésének vendége volt: Szöllősi Réka élelmiszer-politikai szakértő
Hátrányból indulunk! Egy globális paradigmaváltás küszöbén állunk! 2030-ig a G20…
Tovább olvasom >Megháromszorozódik a műanyag-szennyezés? – a Körkörös.hu legfrissebb összeállítása
Hiába jelenti már most a műanyagszennyezés korunk egyik legégetőbb környezetvédelmi…
Tovább olvasom >Elismerték a gabona és olajosnövény termesztés új ÜHG-kibocsátási értékeit
2023-ban kérte fel az Európai Bizottság a tagállamokat, hogy nyújtsanak…
Tovább olvasom >