Alacsony szintű a magyar fogyasztói tudatosság egy felmérés szerint
Alacsony szintű a magyar fogyasztói tudatosság, a minőségi kifogások több mint felénél nem is reklamálnak a vásárlók, eredménytelen panasz esetén csak ötödük fordul a fogyasztóvédelmi hatósághoz, a békéltető testület igénybevétele pedig továbbra is csak elvétve fordul elő – derül ki a CP Contact fogyasztóvédelmi tájékozottságot és attitűdöt felmérő kutatásából.
Termékekkel kapcsolatban a magyar lakosság 13 százalékának, míg a szolgáltatások területén minden tizedik embernek volt legalább egy minőségi kifogása az elmúlt egy évben a reprezentatív, országos mintán elvégzett felmérés adatai szerint, amelynek keretében a 18-59 éves korosztályban 800 embert kérdeztek meg.
Az MTI-hez szerdán eljuttatott összefoglaló szerint a minőségileg kifogásolt termékek és szolgáltatások köre szoros összefüggést mutat a vásárlás gyakoriságával, a termékek esetében az élelmiszerek, a cipők, illetve más ruházati termékek, míg a szolgáltatásoknál a telekommunikációs szolgáltatások vezetik a negatív esetek listáját.
Problémás termék vásárlása esetén csak a vevők 48 százaléka reklamál, a szolgáltatások esetében még kevesebben, 40 százaléknyian tesznek panaszt. Ha ez eredménytelen, tízből négy vásárló úgy érzi, hogy nincs értelme további lépésnek. Körülbelül ugyanennyien vannak, akik a vásárlók könyvébe írnak.
Termékvásárláskor az eredménytelen reklamációk 19 százaléka folytatódik a fogyasztóvédelmi hatóságnál, szolgáltatások esetében ez az arány 27 százalék. Bírósági szakaszba az ügyek 1-2 százaléka kerül. A békéltető testületek elé is csak az ügyek elenyésző része jut, többnyire azért, mert a fogyasztók még mindig csak elvétve ismerik ez az intézményt – derül ki a közleményből.
A békéltető testület 1999 óta rendelkezésre áll, de a minden megyében működő, összesen 20 békéltető testület évente még mindig csak 11-12 ezer esetet dolgoz fel. Ezek mintegy fele zárul érdemi, egyértelmű döntéssel. A jogszabály tavaly óta bírság terhe mellett kötelezi a részvételre a cégeket – emlékeztet a társaság. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Idén magához térhet a spanyol online élelmiszerpiac
Két év csökkenés után újra növekedésnek indulhat a spanyol online…
Tovább olvasom >Alig vásárolnak a németek a közösségi médián keresztül
A német vásárlók körében továbbra sem terjedt el a közösségi…
Tovább olvasom >Agrárkamara: nem kérünk az ukrán importból
Az Európai Bizottság határozatlan idejű kedvezményeket javasol Ukrajnának a lejárt…
Tovább olvasom >További cikkeink
Amitől a terméket a kosárba helyezzük – kutatás
A PwC és a Publicis Groupe Hungary legújabb közös kutatása…
Tovább olvasom >Korhatár alá került az energiaital: amit minden boltosnak tudnia kell
Június 11-től életbe lépett az energiaitalok árusítására vonatkozó új szabályozás:…
Tovább olvasom >Háztartási és higiénés termékek ára is nyomon követhető az Árfigyelőben
Újabb 42 termékkategóriával bővült a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által működtetett,…
Tovább olvasom >