Alacsony szintű a magyar fogyasztói tudatosság egy felmérés szerint
Alacsony szintű a magyar fogyasztói tudatosság, a minőségi kifogások több mint felénél nem is reklamálnak a vásárlók, eredménytelen panasz esetén csak ötödük fordul a fogyasztóvédelmi hatósághoz, a békéltető testület igénybevétele pedig továbbra is csak elvétve fordul elő – derül ki a CP Contact fogyasztóvédelmi tájékozottságot és attitűdöt felmérő kutatásából.
Termékekkel kapcsolatban a magyar lakosság 13 százalékának, míg a szolgáltatások területén minden tizedik embernek volt legalább egy minőségi kifogása az elmúlt egy évben a reprezentatív, országos mintán elvégzett felmérés adatai szerint, amelynek keretében a 18-59 éves korosztályban 800 embert kérdeztek meg.
Az MTI-hez szerdán eljuttatott összefoglaló szerint a minőségileg kifogásolt termékek és szolgáltatások köre szoros összefüggést mutat a vásárlás gyakoriságával, a termékek esetében az élelmiszerek, a cipők, illetve más ruházati termékek, míg a szolgáltatásoknál a telekommunikációs szolgáltatások vezetik a negatív esetek listáját.
Problémás termék vásárlása esetén csak a vevők 48 százaléka reklamál, a szolgáltatások esetében még kevesebben, 40 százaléknyian tesznek panaszt. Ha ez eredménytelen, tízből négy vásárló úgy érzi, hogy nincs értelme további lépésnek. Körülbelül ugyanennyien vannak, akik a vásárlók könyvébe írnak.
Termékvásárláskor az eredménytelen reklamációk 19 százaléka folytatódik a fogyasztóvédelmi hatóságnál, szolgáltatások esetében ez az arány 27 százalék. Bírósági szakaszba az ügyek 1-2 százaléka kerül. A békéltető testületek elé is csak az ügyek elenyésző része jut, többnyire azért, mert a fogyasztók még mindig csak elvétve ismerik ez az intézményt – derül ki a közleményből.
A békéltető testület 1999 óta rendelkezésre áll, de a minden megyében működő, összesen 20 békéltető testület évente még mindig csak 11-12 ezer esetet dolgoz fel. Ezek mintegy fele zárul érdemi, egyértelmű döntéssel. A jogszabály tavaly óta bírság terhe mellett kötelezi a részvételre a cégeket – emlékeztet a társaság. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
A brit vásárlók szerint nagyobb figyelmet érdemelne az élelmiszerpazarlás témája
A vásárlók 70%-a úgy véli, hogy a kiskereskedőknek fenntarthatósági (ESG)…
Tovább olvasom >Indul a fogyasztóvédelmi konzultáció
Újabb kérdésben számít a kormány a magyar emberek véleményére, indul…
Tovább olvasom >NKFH: laboratóriumi vizsgálatokkal ellenőrzik a textiltermékek jelölésének valódiságát
A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) laboratóriumi vizsgálatokkal ellenőrzi…
Tovább olvasom >További cikkeink
Több mint 13 tonna adomány gyűlt össze a NOE és a CBA közös húsvéti akcióján
Több mint 13 tonna adomány gyűlt össze a Nagycsaládosok Országos…
Tovább olvasom >A digitális detox a húsvéti böjt idején: az addiktív telefonhasználat sokkal súlyosabb és általánosabb probléma, mint gondoljuk
A húsvéti böjt hagyományosan a befelé fordulás, a lemondás és…
Tovább olvasom >Kegyetlen április fagykárok: akár 100%-os terméskiesés is előfordulhat
Az április eleji tavaszi fagyok ismét komoly problémát okoztak a…
Tovább olvasom >