Alacsony szintű a magyar fogyasztói tudatosság egy felmérés szerint
Alacsony szintű a magyar fogyasztói tudatosság, a minőségi kifogások több mint felénél nem is reklamálnak a vásárlók, eredménytelen panasz esetén csak ötödük fordul a fogyasztóvédelmi hatósághoz, a békéltető testület igénybevétele pedig továbbra is csak elvétve fordul elő – derül ki a CP Contact fogyasztóvédelmi tájékozottságot és attitűdöt felmérő kutatásából.
Termékekkel kapcsolatban a magyar lakosság 13 százalékának, míg a szolgáltatások területén minden tizedik embernek volt legalább egy minőségi kifogása az elmúlt egy évben a reprezentatív, országos mintán elvégzett felmérés adatai szerint, amelynek keretében a 18-59 éves korosztályban 800 embert kérdeztek meg.
Az MTI-hez szerdán eljuttatott összefoglaló szerint a minőségileg kifogásolt termékek és szolgáltatások köre szoros összefüggést mutat a vásárlás gyakoriságával, a termékek esetében az élelmiszerek, a cipők, illetve más ruházati termékek, míg a szolgáltatásoknál a telekommunikációs szolgáltatások vezetik a negatív esetek listáját.
Problémás termék vásárlása esetén csak a vevők 48 százaléka reklamál, a szolgáltatások esetében még kevesebben, 40 százaléknyian tesznek panaszt. Ha ez eredménytelen, tízből négy vásárló úgy érzi, hogy nincs értelme további lépésnek. Körülbelül ugyanennyien vannak, akik a vásárlók könyvébe írnak.
Termékvásárláskor az eredménytelen reklamációk 19 százaléka folytatódik a fogyasztóvédelmi hatóságnál, szolgáltatások esetében ez az arány 27 százalék. Bírósági szakaszba az ügyek 1-2 százaléka kerül. A békéltető testületek elé is csak az ügyek elenyésző része jut, többnyire azért, mert a fogyasztók még mindig csak elvétve ismerik ez az intézményt – derül ki a közleményből.
A békéltető testület 1999 óta rendelkezésre áll, de a minden megyében működő, összesen 20 békéltető testület évente még mindig csak 11-12 ezer esetet dolgoz fel. Ezek mintegy fele zárul érdemi, egyértelmű döntéssel. A jogszabály tavaly óta bírság terhe mellett kötelezi a részvételre a cégeket – emlékeztet a társaság. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Rendkívüli fogyasztóvédelmi ellenőrzést indítanak az ételfutár cégeknél
A fogyasztóvédelemért felelős Nemzetgazdasági Minisztérium rendkívüli fogyasztóvédelmi vizsgálatot indít a…
Tovább olvasom >A fogyasztók többsége szerint az AI növeli majd a pénzügyi csalások előfordulásának kockázatát
A pénzügyi visszaélések megelőzésére megoldásokat kínáló Abrigo új felmérése szerint…
Tovább olvasom >NGM: fokozott fogyasztóvédelmi ellenőrzés a webáruházaknál és a futárcégeknél
A nemzetgazdasági miniszter a webáruházak és a futárcégek tájékoztatási és…
Tovább olvasom >További cikkeink
Tovább mélyül a Zalando és az OpenAI együttműködése
A Zalando negyedéves árbevétele 3,6 %-kal 2,8 milliárd euróra nőtt. A…
Tovább olvasom >Érdemes a hazai szárnyasokat választani Márton-nap alkalmából
Idén sem hiányozhat a Márton napi asztalról a libapecsenye. A…
Tovább olvasom >Márton-nap előtt: drágulásra számíthatunk a liba és kacsa esetében?
November 11-én, Szent Márton napján a hagyomány szerint libát illik…
Tovább olvasom >