Akik megmentik a zaccot – lezárult a Coca-Cola HBC Magyarország és a MATE által a kávézacc visszagyűjtésére kiírt egyetemi pályázat
Izgalmas és kreatív hallgatói prezentációkkal zárult a Coca-Cola HBC Magyarország és a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) által kiírt egyetemi Zaccmentő pályázat. A hallgatói pályázat a Coca-Cola HBC Magyarország vendéglátóipari vevőpartnereinél keletkező kávézacc biztonságos be- és visszagyűjtési rendszerének kidolgozására tett kísérletet. A nyertes csapat egy kétlépcsős zaccgyűjtő rendszer ötletét dolgozta ki: az egyik tárolóban történő UV-sterilizálás után egy másik, volumenszenzorral ellátott edényben kerül gyűjtésre a már sterilizált kávézacc, melyet telítettségjelzés után szállítanak el.
Bár a kávézacc értékes anyagokban gazdag, és számos újrahasznosításra alkalmas komponensből áll, a legtöbb a szemétbe kerül, mert a szerves hulladék még nem épült be a körforgásba. Aki teheti és fontosnak tartja, az már most is komposztálja házilag a keletkező zaccot, ám ennek mennyisége elenyésző ahhoz képest, hogy a Magyarországon elfogyasztott kávéból több mint 14 ezer tonna zacc keletkezik. A hazai, mintegy 200 milliárd forintos kávépiacon a Coca-Cola HBC Magyarország korábbi felmérése szerint egy átlagos HoReCa egységben éves szinten 4-500 kilogramm zacc jön létre.
A Zaccmentő pályázat résztvevői arra tettek kísérletet, hogy kiderüljön, miként adhatunk új életet a zaccnak. A versenyre összesen 27 hallgatói csapat jelentkezett, és a novemberi előzsűrizés után az öt döntőbe került csapat prezentálhatta ötletét a szakmai zsűri előtt.
A Coca-Cola HBC Magyarország, mint a Costa Coffee és a Caffè Vergnano kizárólagos forgalmazója, a hazai prémium HoReCa kávépiac TOP 3 szereplőjének egyike. A vállalat több mint 2200 vevőpartnerének értékesít kávét a vendéglátóiparban országszerte. Felelős nagyvállalatként kiemelt figyelmet fordít a termékei teljes életciklusára. A Coca-Cola HBC Magyarország által korábban a HoReCa partnerek között végzett felmérés szerint a válaszadók több mint felét érdekelné a jövőben a zaccbegyűjtő rendszer és az ahhoz való kapcsolódás lehetősége, mert szeretnék, ha ez az értékes alapanyag is be tudna kapcsolódni a körforgásba.
Ahhoz, hogy ez valóban megtörténhessen, a most lezárult Zaccmentő hallgatói pályázat jelenti az első lépést. Ennek célja olyan megvalósítható, valós piaci környezetben helytálló és egyben kreatív megoldások kidolgozása volt, amelyek lehetővé teszik a kávézacc tárolását és a feldolgozás helyszínére történő eljuttatását olyan módon, hogy az alapanyag értékessége ne sérüljön, hasznossága megmaradjon.
„A diákok is érzik ennek a fontos kihívásnak az időszerűségét, létjogosultságát. Nagyon büszke vagyok rá, hogy a most született kreatív pályázatokkal meg tudtuk mutatni nagyvállalati partnerünknek, hogy hallgatóink képesek innovatív gondolkodásra egy feldobott probléma megoldásában. A cél élelmiszertudományi szemszögből annak bemutatása volt, hogy a kávézaccot, mint értékes alapanyagot gyógyszer- és élelmiszeripari feldolgozásra alkalmas módon tudjuk gyűjteni – azt hiszem, hogy ezt a célt elértük” – mondta Badakné dr. Kerti Katalin, a MATE egyetemi docense.
„A zsűri által a döntőbe juttatott öt pályázat ötletei között szerepelt hűtés és vákuumos technológia ötvözéséből született megoldás, sütőben szárítás, ecetes kezelés, porítással, szárítással történő élettartam növelés, valamint UV lámpás sterilizálás.”
„A hallgatók közreműködésével olyan működőképes, kreatív ötletek születtek, amelyek a továbblépést hordozzák magukban és lehetővé teszik, hogy hamarosan megoldást kínálhassunk vevőpartnereink számára a náluk keletkező kávézacc biztonságos begyűjtésére. A Coca-Cola HBC Magyarország képviseletében én elsődlegesen a gyakorlati megvalósítás szempontját és a vevőpartnereink igényeit tartottam szem előtt. Jó volt látni, hogy a hallgatók hihetetlen lelkesedéssel dolgoznak azon, hogy segíthessenek nekünk és pontosan értik, hogy a kihívás, amin dolgoznak, az komoly hatással lehet a kávézás jövőjére.”
– mondta Ákontz Péter, a Coca-Cola HBC Magyarország HoReCa értékesítési vezetője.
A nyertes végül egy, a MATE gödöllői campusán tanuló kolumbiai-ecuadori csapat, a BFSL Movement lett, az ő ötletük egy kétrészes zaccgyűjtő megoldáson alapul. A csapat tagjai doktorandusz hallgatókként végzik tanulmányaikat Magyarországon, Natalia Pitta-Osses környezetmérnök, míg Erika Luzón-Tandazo agrármérnök végzettségű. Az ötletük egy kétrészes edény, melynek alsó része sterilizálja a zaccot, a felső, volumenszenzorral ellátott rész pedig a zacc tárolására szolgál, melyet az elszállítással megbízott partner a szenzor jelzését követően szállít el az adott vendéglátóipari egységből. A csapat tagjai számára egyértelmű volt a versenyen való indulás, mert a kávé és a fenntarthatóság szívükhöz nagyon közelálló téma. Mivel a világ neves kávétermelő országaiból jöttek, így a zacc újrahasznosítása különösen fontos kérdés és megoldandó feladat számukra.
A zsűri tagjai azért választották nyertesnek a BFSL Movement csapatot, mert olyan megoldást kerestek, ami megfelel a hatályos szabályozásnak, emellett fenntartható, gyorsan implementálható a piacon, egyszerű és megvalósítható – és természetesen a zacc tárolásával szemben támasztott szigorú minőségi követelményeknek is maximálisan megfelel.
Az együttműködő partnerek a projekt továbbvitelét is kilátásba helyezték. A munka nem áll meg, a Coca-Cola HBC Magyarország reményei szerint a pályázaton beérkezett ötleteket a gyakorlatba is átültetik a jövőben, további fejlesztések és vizsgálatok után. A cél, hogy olyan megoldást találhassunk, amit felkarolva és a megfelelő erőforrásokat mögé helyezve segíthetnek a vendéglátásban tevékenykedő vevőpartnereinknek fenntarthatóbbá tenni az üzletmenetüket.
Kapcsolódó cikkeink
280 milliárd forintos piacon fejleszti a reggelizés kultúráját a Caffè Vergnano és a Félegyházi Családi Pékség
A közelmúltban bejelentett együttműködés keretében a budapesti Budapart Piknikségben tartott…
Tovább olvasom >Signature 40 újra – Szintet lépett a Signature Platform: elindult a Signature Alumni Club
2024-ben soha nem látott magaslatokra ért a Signature 40 lista.…
Tovább olvasom >Kávé és művészet
300 pályázat érkezett a Coca-Cola HBC Magyarország által szervezett Costa…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >