Akik döntenek
Az Év Terméke verseny szakmai zsűrijében ülő, komoly általános piaci tapasztalatokkal bíró szakemberekkel szemben elvárás, hogy hiteles gazdasági és marketingszakértők legyenek, és ismerjék a termékfejlesztés, valamint a márkaépítés területét – csak így tudják a piacra kerülő termékek évről évre növekvő tömegéből a leginnovatívabbakat kiválasztani. Körképünkben közülük kérdeztünk néhányat.
Újak és visszatérők
A zsűri elnökeként örömmel jelentem, az immáron nyolcadik alkalommal megrendezett Product of the Year megmérettetés idén is jó eredményekkel zárult: 2019-ben összesen 20 márka viselheti büszkén az Év Terméke titulust. Több új márkatulajdonos is megjelent a porondon, de az is jó jel, hogy vannak évről évre visszatérő cégek, melyek újabb és újabb termékeket indítanak sikeresen. Nekik különösen fontos a részvétel az egyik legnevesebb hazai márkaértékelési megmérettetésen, mert a konzisztens márka- és imidzsépítésük egyik fontos eleme a hazai díjazási versenyeken való indulás. A benevezett termékek szakmai zsűrizése, előválogatása konszenzusosan történt, de az Év Terméke Díjat végső soron a fogyasztók ítélték oda a győzteseknek. Az idei fogyasztói kutatás szerint a válaszadók legfőbb értékelési szempontja az innováció mellett a vásárlói, fogyasztói elégedettség volt. Az idei díjazottak között sok volt a teljesen új termék, főleg a prémium és kényelmi kategóriákban, ez is egyértelmű jele a vásárlóerő erősödésére való gyorsabb reagálásnak, az intenzívebb innovációnak és termékfejlesztésnek. //
Innovációra ösztönöz
Évek óta vesz részt a MAGYOSZ delegáltja a zsűriben, a hazai gyártóknak, így Szövetségünknek is kiemelten fontos a magyarországi innováció támogatása. A MAGYOSZ igazgatójaként munkám során folyamatosan figyelem, mennyi energiát és szenvedélyt fektetnek be a hazai gyógyszergyártók az innovációba, a fejlesztésbe. A magyar gyógyszergyártás nem csupán az egyik legrégebbi hagyománnyal bíró iparág Magyarországon, de egyben a leginnovatívabb feldolgozóipari ágazat, a kutatás-fejlesztési ráfordítások alapján: 2017-ben a MAGYOSZ-tagvállalatok 66 milliárd Ft-ot fordítottak kutatás-fejlesztésre.
Azt is örömmel tapasztaltam, hogy a pályázott készítmények között évről évre egyre több az egészséges élelmiszer. A magyar lakosság kiemelten érintett a kardiovaszkuláris és a daganatos betegségekben, amelyek kialakulásához jelentős mértékben hozzájárul az életmód, ezen belül is a helytelen táplálkozás. Fontosnak tartom, hogy a gyógyszeripar mellett az élelmiszeripar is kiemelten foglalkozik e probléma kezelésével, és termékfejlesztésekkel kívánnak megfelelő válaszokat adni e társadalmi kihívásra.
Egyértelműen az egészséget szolgáló termékek iránt látom a legnagyobb érdeklődést, így bármit, ami az egészségtudatosabb életvitelt szolgálja, örömmel látok a versenyben személy szerint én is.
Nagyon boldog voltam, amikor hazai termelők termékeit is ott láttam a nagy, sok esetben nemzetközi háttérrel bíró cégek termékei mellett, hiszen nagy szükség van ezekre a kkv.-kra nemzetgazdasági szinten is.
A zsűrizés során elsősorban az innovációt kerestem, annak minden aspektusában. Kerestem az újítást a termékek megjelenésében, tartalmában, próbáltam értékelni az ötletet.
Ha a POY sikerének titkát kellene megfejtenem, azt mondanám, hogy a fogyasztók bevonása a kulcs: a felhasználók involválása nemcsak az adott készítmények piaci sikerét tükrözi, de egy reprezentatív lakossági minta visszajelzést adhat a fejlesztőknek is arra, hogy mire mutatkozik valós igény.
A nyertesek között sok a saját márkás termék, e siker mögött véleményem szerint épp a fogyasztók ismerete húzódik meg. A cégek ismerik a fogyasztók szokásait, vágyait, így képesek ehhez igazodó termékfejlesztéseket elvégezni.
A pályázatnak szerepe van a piaci szereplők további újításokra ösztönzésében, ami nemcsak a megjelenésben megmutatkozó fejlesztést jelenti majd a jövőben, hanem valódi innovációt is. Márpedig ebben, mi magyarok, kiemelkedően jók vagyunk: a gyógyszeripar mellett is valamennyi területen, az egész világon bizonyítottak az újító szellemű magyar elmék az elmúlt évtizedekben, évszázadokban! //
A bizalom fontossága
Erős márkát csak kiváló termékekre lehet építeni, ezért évről évre izgatottan várom Az Év Terméke Díj zsűrizését. A pályázott termékek túlnyomó többsége idén is innovatív, megnyerően praktikus jellemzőkkel bírtak, így nem meglepő módon a magas elégedettséget mutat a megmérettetés igazán fontos része, a fogyasztói kutatás eredménye is.
Bár sok tényező befolyásolja a vásárlói preferenciákat, a márkákkal kapcsolatos bizalom mindennél fontosabb, ebben hasznos iránytű lehet mindannyiunk számára a POY díj megléte egy termék, márka megvásárlásakor. //
Megkülönböztethetőség
A vásárló számára Az Év Terméke Díj legkézzelfoghatóbb előnye az, hogy viszonyítási pontot nyújt az áruval tele polcok között, kiemeli a terméket a tömegből, érdemi segítséget ad a választáskor. Ez a díj bizalmat ébreszt a vásárlókban, erősíti a lojalitást, támogatja a márkaérték megőrzését, és biztos vagyok benne, hogy a gyártókat is inspirálja. Mindezek jelentősége folyamatosan nő, hiszen a fogyasztói tudatosság évről évre egyre markánsabban erősödik.
Magától értetődik tehát, hogy a termékminőség megkülönböztetése – a márkázási tevékenység részeként – a korábbinál is nagyobb jelentőséget kap a cégek stratégiájában. A jó márkázás pedig nemcsak megkülönböztet, de a termékelőnyökre is felhívja a figyelmet.
Úgy vélem, a díj idei jelöltjei is, ahogy a korábbi években, jó áttekintést adtak az FMCG-szektor trendjeiről is. A Trade magazin főszerkesztőjeként különösen jóleső érzés látni a vállalkozói kreativitás eredményeit, az innovatív újdonságok megjelenését. Az innovatív termékek – ahogy a nevezettek is – valódi igényekre adnak választ, és ugyanakkor kiváló megoldást is. Lapunk a Product of the Year kizárólagos FMCG-médiapartnereként minden évben elsőként mutatja be teljes körűen a győztes termékeket – idén is boldogan tesszük ezt, és egyúttal gratulálunk a nyerteseknek! //
Fogyasztói szemmel
Már ez előzetes bírálat során is az volt a benyomásom, hogy az idén versenyző termékek döntő többsége valódi innovációt testesít meg. Mint kutató különösen örültem annak, hogy ezt nemcsak a zsűri, de a fogyasztók is így látták. Mindez egyértelműen bizonyítja, hogy a jól célzott, a fogyasztók számára értéket jelentő innováció és termékfejlesztés iránt nyitottak az emberek, ami a termék- és márkaválasztási preferenciáikban meg is nyilvánul.
Mivel több mint 25 éve dolgozom kutatóként, óhatatlan, hogy nem pusztán csak marketingszakértői, de fogyasztói, vásárlói szemmel is gondolkodom egy-egy versenyző termék megítélésekor, és mindemellett természetesen magam is fogyasztó, vásárló vagyok. A zsűrizés során tehát minden termék esetében megpróbáltam arra is gondolni, hogy milyen értéket, újdonságot képvisel a termék a potenciális fogyasztók számára.
Ha vetünk egy pillantást azt idei győztesekre, az egyik első benyomásunk bizonyára az, hogy mennyire színes a kínálat a termékkategóriákat tekintve. Nyilvánvalóan nagyon nehéz lenne abszolút értelemben, kategóriáktól teljesen függetlenül értékelni például az innovációt, hiszen ez – az eltérő terméktulajdonságok és funkciók miatt – termékkategóriákként mást és mást jelenthet a fogyasztó számára.
Az Év Terméke Díj odaítélésében végül is a fogyasztók véleménye a meghatározó, ezért kell olyan értékelési módszertant használnunk, ami közel áll a fogyasztók gondolkodásához. A legfontosabb összekötő kapocs egyértelműen a zsűri és a fogyasztók által egyaránt észlelt és pozitívan értékelt innováció. Ebben a saját márkás termékek jó része – talán azt is mondhatjuk, hogy már hagyományosan – jól teljesít, akárcsak egy másik fontos dimenzió, a fogyasztói elégedettség tekintetében. //
Fogyasztóként is elégedetten
Úgy látom, az idei pályázók a sokéves átlagnak megfelelő, magas színvonalat képviselték. Örömtelinek tartom, hogy az évek előrehaladtával tisztul a verseny abból a szempontból, hogy a gyártók egyre inkább csak a valóban innovatívnak számító termékekkel pályáznak. Számomra fontos, hogy egy-egy termék a kategóriájában előremutató, valós, tartalmi innovációt képviseljen.
Számos olyan terméket látok a győztesek között, amelyeket nagyon szeretek, vagy örömmel használok magam is, de annak örülök a legjobban, hogy az idén többségében olyan élelmiszerek kerültek a díjazottak közé, amelyek a kiegyensúlyozott táplálkozás megvalósítását könnyítik meg a fogyasztók számára. Ez egyben arra is bizonyíték, hogy az innováció legfontosabb iránya ma a tápanyagok optimalizálása, méghozzá úgy, hogy az ízélmény és a praktikum tekintetében se kelljen kompromisszumot kötniük a fogyasztóknak. A nem élelmiszer kategóriákban magyar vállalkozások itthon előállított termékei szerepeltek jól; ezek valóban olyan, nemzetközi színvonalat képviselő termékek, amelyek bármely európai országban megállnák a helyüket a piacon.
Az eredmények nem okoztak számomra meglepetést. Ugyanakkor az idén is szembetűnő a kereskedelmi láncok térhódítása a nyertesek között. Hozzáteszem, hogy teljesen megérdemelten, hiszen Magyarországon az innováció terén, az élelmiszeriparban egyértelműen jelentős húzóerőt képviselnek a saját márkás termékek. //
Kapcsolódó cikkeink
Látszik a fény az alagút végén
Végre látni a fényt az alagút végén: az inflációs ráták…
Tovább olvasom >Azonnali válaszok órája
Összeállításunkban a Magyar Élelmiszerbank Egyesület, a Magyar Márkaszövetség, a Felelős…
Tovább olvasom >Drágább, mint az életed
Talán az a legkevésbé érdekes kérdés, mi is történt valójában…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Új napelemparkkal bővül a Nestlé szerencsi gyár
Jövő márciusban lép működésbe az az 1,5 GW éves teljesítményű…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >