Aki válaszol:
Murányi László, vezérigazgató, Co-op Hungary Zrt.Ha a konszolidáció szempontjából tekintjük át a magyar élelmiszer-kereskedelmi ágazatot, az elmúlt évek tendenciáit mindenképpen érdemes figyelembe venni.
Ezek azt mutatják, hogy a piac folyó áron folyamatosan fejlődött, a 2000. évi 1445 milliárd forintról 2006-ban közel 2400 milliárd forintra. A növekedés eltérő ütemű volt az egyes évek viszonylatában. Eltérő mértékben fejlődtek az egyes kereskedelmi csatornák is.
Láncok: közel a 70 százalékhoz
2000. és 2006. kötött a leglátványosabban a hipermarket-csatorna piaci részesedése nőtt, elsősorban az extenzív terjeszkedés okán.
Szintén dinamikusan fejlődött a magyar szereplőket tömörítő kisbolt-láncok részesedése is, ez azonban együtt járt a független kis boltok piaci részének csökkenésével.
Õrizték pozíciójukat a szupermarketek és a diszkontok, míg a Cash & Carry csatorna és az egyéb csatornák csökkentek.
A folyamatokat alapvetően koncentrációs, illetve láncosodási folyamatként lehet jellemezni, egyre kevesebb számú szereplő bonyolítja le a forgalom egyre nagyobb hányadát, és a különféle láncokhoz tartozó szereplők piaci részesedése megközelítette a 70 százalékot.
Ha az egyes kereskedelmi csatornákon belüli piaci szereplőket értékeljük, úgy látható, hogy 2000. és 2003. között néhány szereplő dinamikusan bővült, de 2003. és 2006. között a piac jelentősen nem változott, a kialakult piaci arányok nem rendeződtek át az egyes szereplők között. 2005-től csupán a Lidl megjelenése hozott némi változást a piacon.
Átrendeződés inkább felvásárlásokkal
A jövő szempontjából néhány trend megfogalmazható, ezek véleményem szerint a következők:
– bár ütemében lassul, de folytatódik a hipermarket-csatorna részarányának bővülése,
– a szupermarketek várhatóan megőrzik piaci pozíciójukat,
– a diszkontcsatorna piaci részesedése látványosan bővülhet, tekintettel a Lidl további gyors terjeszkedésére, illetve az Aldi várható belépésére,
– a Cash & Carry csatornánál további csökkenéssel számolok,
– a láncba szervezett magyar piaci szereplők várhatóan megőrzik jelenlegi piacrészüket, ugyanakkor a független kis boltok részesedése tovább csökken,
– enyhén nőhet a drogériák piaci része, és tovább csökken az egyéb kategóriák részaránya.
2010-ig előretekintve csak az Aldi belépése látszik egyértelműen biztosnak, ugyanakkor a magyar piacon jelen levő multinacionális cégek globális stratégiát folytatnak, tehát nem zárható ki, hogy alapvetően a hipermarket-, illetve a diszkontcsatornákon belül lesznek átrendeződések, koncentráció, illetve felvásárlás révén.
Tekintettel a magyar piac nagyságára, a piaci szereplők számára és jellegére, 2010-ig inkább a felvásárlások, integrációk révén számítok átrendeződésre. Zöld mezős beruházásokkal véleményem szerint az Aldin kívül más új szereplő nem lép be a piacra.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Kacsából és a libából nagyjából ilyenkor esszük meg az éves mennyiséget
Hazánkban a kacsa- és a libahús fogyasztása döntően az ünnepi…
Tovább olvasom >A vásárlókkal együtt segít a Lidl
A Lidl Magyarország a Baptista Szeretetszolgálat karácsonyi adománygyűjtő kampányához csatlakozott,…
Tovább olvasom >A brazil nap íze minden kortyban: új Single Origin kávét vezet be az OMV
Új taggal bővült az OMV kávékínálata: a VIVA Single Origin…
Tovább olvasom >