Ajtót nyitnak a magyar innovációnak
A Magyar Nemzeti Kereskedőház (MNKH) egyik deklarált célja a magyar startupok, illetve innovatív kis- és középvállalkozások szakmai támogatása, az ígéretes ötletek, technológiák külpiacokra juttatása és megismertetése. A részletekről Ducsai-Oláh Zsanett vezérigazgató és Pál Kata ágazati, technológia és tudástranszfer igazgató beszélt lapunknak.
Hogyan, mivel tudja segíteni a Magyar Nemzeti Kereskedőház az innovatív vállalkozásokat?
Ducsai-Oláh Zsanett: – Azt gondolom, hogy az egyik legígéretesebb exporttermékünk maga az innovatív tudás, melynek külpiacra vitelét széles körű állami, piaci és civil összefogás keretében kell megvalósítanunk. Kinevezésemet követően létrehoztuk az Ágazati, Technológia és tudástranszfer Igazgatóságot, és szoros együttműködést alakítottunk ki olyan szervezetekkel, amelyek tevékenysége illeszkedik a miénkhez. Ilyen például a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal, vagy a Design Terminál. A magyar innováció külpiacra juttatásnak elősegítése érdekében két külön szálon folytatunk tevékenységet. Egyrészt külön programmal kívánjuk támogatni a legalább prototípus fázisban lévő startupok külpiacra jutását, másrészt a Kereskedőház általános szolgáltatáscsomagjával segítjük a már működő kis- és középvállalkozások innovatív termékeinek és szolgáltatásainak exportját.
Tevékenységünknek kettős szerepe van. Egyrészt megosztjuk azokat a rendelkezésünkre álló piaci információkat, amelyek segítenek tájékozódni a kereskedelmi igények tekintetében, másrészt a létrejött eredményeket, technológiákat segítjük értékesíteni. Fontosnak tartom, különösen mikrovállalkozások esetében, hogy a cégeket egy-egy szektorba integráljuk, így egymással összekapcsolódva, komplementer módon épülhetnek, fejlődhetnek.
– Ezeknek a cégeknek a felkutatása bizonyára nem egyszerű feladat.
Ducsai-Oláh Zsanett: – Jelenleg is több ezer partnerrel dolgozunk együtt, de természetesen szeretnénk tovább bővíteni kapcsolatrendszerünket.
Ezúton is üzenem minden kedves olvasónak, hogy ha tudomásuk van egy innovatív gondolatról vagy akár egy, már pilot fázis közelébe jutott projektről, keressen fel bennünket. Fontos, hogy még idejében tudjunk segíteni, és ötleteket adni a fejlesztésekhez és a továbbgondoláshoz.
Kimondottan startupok számára indítjuk el éppen ezekben a hetekben Innotrade elevezésű programunkat, melynek keretében nívós nemzetközi eseményeken támogatjuk a hazai induló vállalkozások megjelenését. Példaként említeném a tel-avivi DLD fesztivált, a régió egyik legnagyobb startupbefektetői eseményét, ahol szeptemberben hat projekt számára biztosítottunk bemutatkozási lehetőséget. A programra az október közepén indított www.innotradeprogram.hu oldalunkon lehet jelentkezni, ahol a részletes tudnivalók mellett egy olyan nívós, nemzetközi eseménylista is megtalálható, amelyeken megjelenési lehetőséget nyújtunk a jelentkező startupok közül azoknak, amelyeket egy független szakmai zsűri egy előre meghatározott szempontrendszer mentén kiválaszt. A javasolt listán kívül az induló vállalkozásoknak arra is lehetősége van, hogy a saját iparáguk szempontjából fontosnak tartott nemzetközi rendezvényeken való részvételi szándékukat jelezzék, amelyekkel kapcsolatban a támogatást szintén szakmai elbírálás alapján döntjük el.
– Milyen elvárásokat támasztanak a partnercégekkel szemben?
Pál Kata: – Az MNKH küldetése a magyar cégek külföldi piacokhoz segítése, ehhez azonban elengedhetetlen feltétel, hogy a vállalkozások rendelkezzenek angol nyelvű honlappal és üzleti kommunikációs képességgel. Mi felkészítjük és kijuttatjuk a cégeket a külföldi szakkiállításokra, de ott saját magukat kell eladniuk. Ehhez bizonyos fokú profizmus még a legkisebb cégek esetében is nélkülözhetetlen.
– És mikortól „engedik el a kezüket”?
Pál Kata: – Jelenleg világszerte 29 országban van külképviseletünk, és tervezünk még további irodanyitásokat. Ezekben az országokban maximálisan megteszünk mindent, hogy a szakmai rendezvényeken, kiállításokon, workshopokon összehozzuk a cégeket a potenciális vevőikkel. A definiált célpiacon stabil és kiszámítható ügyfélkör kialakítását követően tekinthetjük kereskedelemfejlesztési munkánkat elvégzettnek.
A programunk 2015 őszén indult, és számításaink szerint 2016 folyamán hozza meg a várt eredményeket. (x)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A JYSK fenntarthatósági stratégiája: innovációk és zöld megoldások a környezetvédelem jegyében
A JYSK fenntarthatósági törekvései jó példát mutatnak a modern kiskereskedelmi…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligenciával szűri ki az Amazon a hibás termékeket szállítás előtt
Az Amazon „Project P. I.” modellje (a P. I. a private investigator, azaz…
Tovább olvasom >Szkeptikusak a fogyasztók a vállalatok fenntarthatóságával kapcsolatban
2022 óta folyamatosan növekszik a vállalatok fenntarthatóság terén mutatott érettsége.…
Tovább olvasom >