AI, biztonság, élmény: így választunk ma úti célt
Ma már nem elég tudni, hová utazunk – egyre fontosabb kérdés az is, miért és hogyan döntünk az úti cél mellett. A Pénzcentrum YouTube-csatornájának friss NAPICSÁRT epizódja annak jár utána, hogyan formálják az utazási döntéseinket a személyes igények, a biztonsági szempontok és a mesterséges intelligencia – miközben a szuvenírvadászatot egyre inkább felváltják a testre szabott élmények.
Biztonság mindenek előtt
Friss kutatások szerint az utazás legfontosabb feltétele mára a biztonság lett: a turisták több mint 80%-a csak akkor indul el, ha megbízhatónak tartja az adott országot vagy várost. Az árak és akciók hátrébb sorolódnak a listán – a döntéseket sokkal inkább az infrastruktúra, a közlekedés, az egészségügyi helyzet vagy a közbiztonság határozza meg. Az úticél kiválasztása tehát már nem vágyvezérelt impulzus, hanem gyakran tudatos kompromisszum eredménye.
Élmények tárgyak helyett
A kiadások is máshová csoportosulnak: a klasszikus ajándéktárgyak, szuvenírek helyett egyre többen élményekre költenek. A legnépszerűbb utazási motivációk közé ma már a koncertek, fesztiválok, sportesemények vagy kaszinólátogatások tartoznak – miközben a városnézés vagy a wellness lassan háttérbe szorul. Az utazás így sokkal inkább lett személyes élményprojekt, mintsem turista-csomag.
Már nem (csak) mi döntünk
Miközben a turisták igénye egyre egyedibb, a döntéseik egyre inkább automatizált forrásból származnak: minden negyedik utazási döntést már AI-alapú javaslat befolyásol. A mesterséges intelligencia nemcsak ajánl, de gyakran meg is szervezi a teljes utazást: az útvonaltervezéstől a szállásfoglaláson át a napi programokig. Influenszerek helyett most már AI-generált figurák „ajánlanak” nekünk helyeket – kérdés, hogy valóban mi döntünk-e még?
Ha utazol, nézz rá előbb a NAPICSÁRT-ra
A NAPICSÁRT aktuális epizódja ezekre a trendekre világít rá, friss számokkal és gondolatébresztő kérdésekkel. A sorozat célja, hogy segítsen átlátni, hogyan változik a világ körülöttünk – és hogyan változunk mi magunk is benne. Az adás a Pénzcentrum YouTube-csatornáján érhető el, ahol hétfőn, szerdán és pénteken új epizódokkal jelentkeznek. Mielőtt tehát lefoglalod a következő utadat, érdemes belenézni. Lehet, hogy máshová mennél utána.
Kapcsolódó cikkeink
A világsztárok a hangulat mellett a turizmust is felpörgették
Világsztárok adták egymásnak a színpadot Budapest megakoncert-helyszínein az elmúlt héten.…
Tovább olvasom >Így lett része a hétköznapoknak a mesterséges intelligencia
A mesterséges intelligencia (AI) ma már szinte észrevétlenül vált a…
Tovább olvasom >Új korszak hajnalán: így készülnek a kiadók a „Google Zero” világára
A Google keresőfelületeinek átalakulása, a mesterséges intelligencia térnyerése és a…
Tovább olvasom >További cikkeink
45 millió fontos beruházást indít a Müller brit tejüzemében
A német Theo Müller csoporthoz tartozó Müller 45 millió fontot…
Tovább olvasom >NewPrinces Group veszi meg a Carrefour olaszországi üzletei
Megállapodást kötött a Carrefour a NewPrinces Group-pal olaszországi tevékenységeinek értékesítéséről.…
Tovább olvasom >Tovább nőtt a fair trade Németországban
A németországi fair trade forgalom 2024-ben 11%-kal, 2,6 milliárd euróra…
Tovább olvasom >