AI, biztonság, élmény: így választunk ma úti célt
Ma már nem elég tudni, hová utazunk – egyre fontosabb kérdés az is, miért és hogyan döntünk az úti cél mellett. A Pénzcentrum YouTube-csatornájának friss NAPICSÁRT epizódja annak jár utána, hogyan formálják az utazási döntéseinket a személyes igények, a biztonsági szempontok és a mesterséges intelligencia – miközben a szuvenírvadászatot egyre inkább felváltják a testre szabott élmények.
Biztonság mindenek előtt
Friss kutatások szerint az utazás legfontosabb feltétele mára a biztonság lett: a turisták több mint 80%-a csak akkor indul el, ha megbízhatónak tartja az adott országot vagy várost. Az árak és akciók hátrébb sorolódnak a listán – a döntéseket sokkal inkább az infrastruktúra, a közlekedés, az egészségügyi helyzet vagy a közbiztonság határozza meg. Az úticél kiválasztása tehát már nem vágyvezérelt impulzus, hanem gyakran tudatos kompromisszum eredménye.
Élmények tárgyak helyett
A kiadások is máshová csoportosulnak: a klasszikus ajándéktárgyak, szuvenírek helyett egyre többen élményekre költenek. A legnépszerűbb utazási motivációk közé ma már a koncertek, fesztiválok, sportesemények vagy kaszinólátogatások tartoznak – miközben a városnézés vagy a wellness lassan háttérbe szorul. Az utazás így sokkal inkább lett személyes élményprojekt, mintsem turista-csomag.
Már nem (csak) mi döntünk
Miközben a turisták igénye egyre egyedibb, a döntéseik egyre inkább automatizált forrásból származnak: minden negyedik utazási döntést már AI-alapú javaslat befolyásol. A mesterséges intelligencia nemcsak ajánl, de gyakran meg is szervezi a teljes utazást: az útvonaltervezéstől a szállásfoglaláson át a napi programokig. Influenszerek helyett most már AI-generált figurák „ajánlanak” nekünk helyeket – kérdés, hogy valóban mi döntünk-e még?
Ha utazol, nézz rá előbb a NAPICSÁRT-ra
A NAPICSÁRT aktuális epizódja ezekre a trendekre világít rá, friss számokkal és gondolatébresztő kérdésekkel. A sorozat célja, hogy segítsen átlátni, hogyan változik a világ körülöttünk – és hogyan változunk mi magunk is benne. Az adás a Pénzcentrum YouTube-csatornáján érhető el, ahol hétfőn, szerdán és pénteken új epizódokkal jelentkeznek. Mielőtt tehát lefoglalod a következő utadat, érdemes belenézni. Lehet, hogy máshová mennél utána.
Kapcsolódó cikkeink
Így alakítja át a munkaerőpiacot az AI-alapú keresés
Az elmúlt években alapvetően változtak meg az emberek információkeresési szokásai:…
Tovább olvasom >A magyarok fele kétévente utazik külföldre – sokan még mindig biztosítás nélkül
A hazai lakosság közel fele (44%) kétévente utazik külföldre, de…
Tovább olvasom >Hitelkártya egy perc alatt – az AI új szintre emeli a bankolást
A K&H Bank számára a generatív mesterséges intelligencia nem csupán…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI: Távol még az árstabilitás – idén 4,3%-os árindex várható
2025 májusában a KSH 4,4%-os fogyasztói árindex emelkedésről számolt be,…
Tovább olvasom >Coca-Cola HBC Magyarország: 22 millió forintnyi támogatás a hazai bartenderszakmának
A Coca-Cola HBC Magyarország 2025-ben 6 millió forinttal, az elmúlt…
Tovább olvasom >Két új felsővezető a Rossmann-nál
A Rossmann Magyarország felsővezetői csapatának bővítésével új lendületet kap a…
Tovább olvasom >