Ahol a macska éri utol a kutyát

Szerző: trademagazin Dátum: 2015. 08. 28. 11:11

Bár most még a kutyáknak kínált tápok hasítanak ki nagyobb piacrészt, a macskaeledelek egyre közelebb kerülnek hozzájuk az állateledel piacán. Ebben szerepet játszik, hogy a kötelező chippelés visszavetette a kutyatartó kedvet, de az is tény, hogy a macskatartók hajlamosabbak kedvencük kényeztetésére. Immár nem csak a prémium márkák kínálnak variánsokat kor, méret és tartási körülmény szerint.

PT_allateledel05_opt

Jó dolguk van a házi kedvenceknek, legalábbis a kiskereskedelmi mutatók alapján, hiszen az állateledelek értékesítése emelkedik. A két nagy kategória közül a kutyatápé a nagyobb a macskaeledellel szemben (az arány körülbelül 60:40%), de az utóbbi fejlődése nagyobb mértékű.

Fejlődés kiadagolva

– A legdinamikusabban (nem kis részben Felix márkánknak köszönhetően) az egyadagos nedves macskaeledelek, valamint a macska és kutya jutalomfalatok növekednek kategóriaátlag feletti ütemben. Értékbeni csökkenést csak a többadagos nedves (konzerv) és a száraz macskaeledel-kategóriák esetében láttunk tavaly – mondja Szabó Réka, a Nestlé Purina Grocery Brand managere. – Az elmúlt fél éves periódusban az olcsó áras termékek részesedése csökkenni látszik. Ezzel párhuzamosan a száraz eledelek terén tapasztalunk némi visszaesést.

– Jól látszik, hogy tovább folytatódik a piac többadagos nedves szegmensről az egyadagos szegmens felé történő eltolódása – erősíti meg Négyesi Fruzsina, a Mars Magyarország Értékesítő Bt. portfolió menedzsere. – Ez utóbbi a macskaeledel esetében már a teljes piac több mint 40%-át teszi ki. Ebben és a jutalomfalatokban is még nagy a potenciál, mivel a gazdiknak egyelőre csak kis százaléka vásárol ilyen termékeket.

A piackutatási számokból azt látják, hogy a kutyák száma csökkent az elmúlt években (amit a chip kötelezővé tétele is befolyásolhatott). A cicás gazdik ráadásul többet is költenek, ezért erre a területre fokuszálnak a gyártók.

Az értékesítési csatornák közül – a domináns hiper- és szupermarketek mellett – ebben a termékkörben is növelték súlyukat a diszkontok, amelyek saját márkás termékkínálatukból, méretükből és elhelyezkedésükből adódóan egyre vonzóbbak.

– Az elmúlt évek tapasztalata, hogy folyamatosan nő a vásárlói tudatosság – állapítja meg Molnár Zoltán, a Partner in Pet Food (PPF) kereskedelmi igazgatója. – Ez az állateledel-vásárlókra is fokozottan igaz, ennek ellenére a vevők árérzékenysége nem csökkent. A fogyasztók továbbra is előnyben részesítik az olcsóbb, de jó minőségű állateledeleket. Az olcsó, olcsóbb akciójelszavak továbbra is hatnak. Magyarországon, a Nielsen által mért élelmiszerek teljes – értékben mért – forgalmából kereskedelmi márkás árucikkek a legnagyobb arányt többek között állateledelnél érték el az első félév során.

Méret, kor, igény szerint

A Nestlé Purina prémium márkája a kutyatartók számára a DOG CHOW®, amelyet úgy fejlesztettek ki, hogy a 100%-osan teljes értékű és kiegyensúlyozott eledelt tudjanak nyújtani minden életkorban, illetőleg mind általános, mind pedig speciális igények esetén is.

– Idén az általános és speciális igényeket kielégítő eledelek mellett egy újabb termékcsaládot vezetünk be – informálja lapunkat Albert Szilvia, a Nestlé Purina Specialist Channel brand managere. – Tápjaink között már eddig is megtalálhatók voltak külön a nagytestű kutyáknak szánt Large Breed termékek, most pedig a trendekkel összhangban a kifejezetten kistestű kölyök és felnőtt kutyák számára létrehozott PURINA® DOG CHOW® Small Breed termékcsaláddal lépünk a piacra.

Az innováció hátterében az áll, hogy a Euromonitor adatai alapján a magyarországi kutyák közel harmada kistestű, és számuk folyamatosan növekszik, jelzi Albert Szilvia.

A cég szuperprémium kutyaeledel márkája, a Purina® PRO PLAN®, amelyet azért hoztak létre, hogy a Purina® legújabb táplálkozástudományi felfedezéseit mindenki számára elérhetővé tegyék. Idén ezen a vonalon is újdonsággal rukkolnak ki: legújabb fejlesztésük az OPTINUTRITION receptúrára épülő Purina®
PRO PLAN®.

– A méretre és életszakaszra szabott tápokon túl különféle speciális igényekre is kínálunk megoldást – mutatja be a családot Albert Szilvia. – OPTIDERMA nevű termékcsaládunk az egészséges bőr és a gyönyörű, fényes szőrzet támogatására lett kifejlesztve, az OPTIDIGEST termékek az emésztést támogatják, az OPTIWEIGHT tápok a hatékony és egészséges súlycsökkentést és súlyfenntartást célozzák meg, míg az OPTIPOWER a nagyfokú fizikai igénybevételnek kitett felnőtt kutyák számára készült.

Macskaeledel-kategóriában a cég tavaly vezette be két kiszerelésben és kétféle ízben a Friskies Crunchy&Soft száraz macskaeledelt, amely az első olyan Friskies termék, mely egyben tartalmaz ropogós és puha tápszemeket is.

– Érthető módon kiemelt marketingtámogatásban részesül ez a kulcsfontosságú márka és maga a Crunchy&Soft termék is – mondja Szabó Réka. Nagy fókuszt kap a Friskies „Mindenem a Macskám” névre hallgató közösségi oldal, illetve az idén először alkalmazunk kültéri eszközöket is a márkán.

A Nestlé Purina a specialista csatornában ATL vonalon előszeretettel alkalmaz online eszközöket, valamint fizetett megjelenéseket. BTL vonalon pedig kiemelt szerepet szánnak az eladáshelyi reklámanyagok használatának.

Folyamatosan megújulva

A Mars teljes mértékben elkötelezett a minőség iránt: minden termékük esetében arra törekednek, hogy a lehető legjobban kiszolgálják a kis kedvencek és a gazdik igényeit.

– Macska vonalon az egyadagos, a szárazeledel és a jutalomfalat területén is folyamatos megújulásra törekszünk – árulja el Négyesi Fruzsina. – Kiemelkedő projektünk idei évben a Whiskas® alutasakos újra bevezetése, mely több fronton is megújulást jelent: termékösszetétel, csomagolás és portfólió. Célunk, hogy a jelenleg is piacvezető Whiskas® márka továbbra is a kategória növekedésének motorja legyen.

A kutyatápok kategóriájában is az egyadagosok, a szárazeledelek és a jutalomfalatok között jelentkeztek újdonsággal. Az év első felében megújult a Pedigree mini szárazeledel-család, amely kifejezetten a kistestű (10 kg alatti) kutyák igényeit figyelembe véve készül. Legfrissebb újdonságuk pedig a Pedigree® Tasty Bites jutalomfalat: igazi kényeztető falatok minden alkalomra.

A közösség ereje

A Partner in Pet Food cicatartóknak kínált márkájánál, a PreVitalnál idén az egyadagos termékszegmens bővítésére koncentrál. Ivartalanított macskák számára fejlesztett portfólióját duplájára növelte, többféle ízvariánst vezetett be. A termékkínálat bővítése mellett hosszú távú céljuk a disztribúció folyamatos növelése, ami folyamatos növekvő forgalommal párosul.

– PreVital márkánk építésénél elengedhetetlen kommunikációs csatornának tartjuk a közösségi médiát és annak összetartó erejét – hangsúlyozza Zeller Borbála. – Büszkék vagyunk Facebook oldalunkra, mely immáron több mint 30.000 hűséges rajongót számlál.

„Ozzi: Állati jó választás!”

A St. Pierre Kft. Ozzi állateledel-márkájának alakítása, fejlesztése során folyamatosan kiemelt figyelmet fordít a piaci tendenciákra.

– Az egyadagos termékek növekvő népszerűségének mentén alakították ki a választékomat, melyben mind a kutyát, mind a macskát tartó gazdák megtalálják 2-2 ízben a kényelmi cikként funkcionáló alucup kiszereléseket – mondja a márkát „megszemélyesítő” Mr. Ozzi.

A cég tavaly sikeresen vezette be Ozzi 4×100 g pouch terméket a macskatartók örömére.

Az Ozzi termékek többségükben a nedves állateledelek kategóriájába tartoznak. Főként a kis és közepes testű kutyák, valamint a macskák gazdáinak biztosítanak megbízható, változatos és kifejezetten jó ár-érték arányú alternatívát.

– Az idei évben termékvonalam a 10 kg kiszerelésű Ozzi száraz kutyatáppal bővült, így immár két kiszerelésben (1 kg és 10 kg-os méretben) is büszkélkedhetek száraz kutyaeledellel – mondja Mr. Ozzi.

A cég Ozzi állateledelei esetében nagy figyelmet fordít a termékek promóciós támogatására. Marketing mixük alappillérei a megfelelő periodikával ismétlődő szórólapos megjelenések és árakciók, valamint az ezekkel gyakran kombinált, másodlagos kihelyezések szervezése.

Sz. L.

Címkék: , ,

Kapcsolódó cikkeink