Agrárkamara: duplázhat a kertészet
A magyarországi kertészeti ágazat mintegy 400 milliárd forint termelési értéket állít elő évente, ami modernizációval, a szabályozás ésszerűsítésével és fokozottabb marketingtevékenységgel akár 800 milliárd forintra is növelhető – mondta Mártonffy Béla, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) Kertészeti és beszállítóipari országos osztályának újjáválasztott elnöke az MTI-nek.
Felidézte: a rendszerváltás óta Magyarország zöldségtermelése harmadával csökkent, 2,4 millióról 1,6 millió tonnára, gyümölcstermelése pedig mintegy a felére, 1,4 millióról 750-800 ezer tonnára csökkent. Az évi közel 2,5 millió tonna átlagos zöldség-, gyümölcstermés akár 1 millió tonnával lenne növelhető az agrárkamara országos osztályvezetője szerint.
Ezért a főbb célkitűzések között említette a post harvest tevékenység, azaz a betakarítás utáni műveletek fejlesztését. Ebbe beletartozik a szedés, az előhűtés, az osztályozás, a csomagolás, a szállítás és a tárolás is, amelyek során a megtermelt gyümölcsből, zöldségből a piaci igényeknek megfelelő árut állítanak elő.
Megoldandó feladatnak tartja Mártonffy Béla a növényvédelmi előrejelző rendszer kertészeti irányú fejlesztését, a kiskultúrás növényvédőszer engedélyeztetés egyszerűsítését, a gyógynövényágazat adatszolgáltatási rendszerének újragondolását és az ágazatban használt vámtarifaszámok egyértelműsítését is.
Emellett össze kell hangolni a kertészeti szaporítóanyag-ágazat megújításával kapcsolatos feladatokat is; valamint a jó gyakorlatok megismertetésére bemutatókerti programokat, szakmai bemutatókat és tanulmányutakat kell szervezni, különös tekintettel a technológiai, növényvédelmi és fajtabemutatókra. A dísznövény mesterképzés szervezésének szakmai támogatását is növelni szükséges – mondta.
Mártonffy Béla kifejtette, hogy a kertészeti és beszállítóipari osztály meghatározó szerepet vállal az ágazati marketingprogramok kidolgozásában és szakmai támogatásában. Így például kiemelten foglalkozik a NAK francia társszervezetekkel közösen elnyert hároméves, zöldség- és gyümölcsfogyasztást népszerűsítő európai uniós pályázatának megvalósításával.(MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Kiszámíthatatlan szezont hozott 2025 a csonthéjas gyümölcsök piacán
Ellentétes tendenciák jellemzik a 2025-ös csonthéjas gyümölcsszezont világszerte: miközben egyes…
Tovább olvasom >Komplex támogatási program segíti a ragadós száj- és körömfájás sújtotta állattartó telepeket
Komplex támogatási program kidolgozásával segíti az Agrárminisztérium a ragadós száj-…
Tovább olvasom >Agrometeorológia: csapadékra várnak a növények
Az elmúlt egy hét csapadékszegény időjárása nem tett jót a…
Tovább olvasom >További cikkeink
A vásárók kedvenc FMCG-márkái – YouGov Brand Footprint 2025
Az elemzés alapja a CRP (Consumer Reach Points) mutató, amely…
Tovább olvasom >Drágul a csirke, drágul a tojás – ez vár most a magyar vásárlókra
Jelentős áremelkedés zajlott le a hazai baromfipiacon az elmúlt hónapokban…
Tovább olvasom >Szárnyalnak az árak a baromfipiacon: drágult a csirke, a pulyka és a tojás is
Az elmúlt hónapokban látványos áremelkedés zajlott le a hazai baromfi-…
Tovább olvasom >