Agrárgazdasági kutató: csökkent a műtrágya-értékesítés
A műtrágya-forgalmazók 1,4 millió tonna műtrágyát értékesítettek közvetlenül mezőgazdasági termelők részére az első három negyedévben, 3,2 százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbinál. A műtrágyaárak átlagosan 11,9 százalékkal nőttek, az értékesítés nettó árbevétele 123 milliárd forint volt, 7,8 százalékkal magasabb a 2018 első három negyedévi értéknél.
Az Agrárgazdasági Kutató Intézet (AKI) piaci körképe szerint a közvetlenül mezőgazdasági termelők felé értékesített teljes műtrágyamennyiség 85 százalékát a tíz legnagyobb forgalmazó adta, hasonlóan 2018 azonos időszakához, amikor részesedésük 84 százalék volt.
A mezőgazdasági termelők által 2019 első három negyedévében vásárolt műtrágya nitrogén-foszfor-kálium (NPK) hatóanyag-tartalma 493 ezer tonna volt, 20 ezer tonnával, 3,9 százalékkal alacsonyabb az egy évvel korábbinál.
Az első három negyedévben eladott 1 millió 386 ezer tonna műtrágyából 1021 ezer tonna egykomponensű, 365 ezer tonna összetett műtrágya volt. Az egykomponensű, illetve az összetett termékek aránya (74:26) megegyezett az egy évvel korábbival.
Értékben az egykomponensű nitrogén- 12,5, az egykomponensű káliumműtrágyák forgalma 15,2 százalékkal, az egykomponensű foszfor értékesítése több mint másfélszeresére nőtt. Az összetett műtrágyák forgalma ugyanakkor 2 százalékkal csökkent a bázisidőszakihoz képest.
Az AKI kiadványa szerint a harmadik negyedévben az összetett műtrágyák értékesítése került előtérbe, míg az első és második negyedévben a forgalom alakulását az egykomponensű műtrágyák, azon belül az egyszerű nitrogénműtrágyák forgalma határozta meg. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Főleg erjesztett és szálas tömegtakarmányokkal etették az állatokat 2023-ban
Magyarországon az állatok etetésére 2023-ban a szarvasmarhák esetében 7598 ezer…
Tovább olvasom >Az agrártanácsnak meg kell mutatnia a 2027 utáni agrárpolitika fő irányait
Az Európai Unió Tanácsa féléves magyar elnökségének célja, hogy az…
Tovább olvasom >Sütve, főzve is ízletes a friss magyar csemegekukorica
A csemegekukorica a nyár egyik slágerzöldsége. Kevesen tudják azonban, hogy…
Tovább olvasom >További cikkeink
A nagyvállalatok ellenállnak a gazdasági bizonytalanságnak
Visszafogott várakozások jellemzik a hazai nagyvállalati szektort a következő egy…
Tovább olvasom >Cégtrend 2024-ben: pozitívabb félév, de még mindig negatív üzenet
Az elmúlt öt év legalacsonyabb cégszámát idén júniusban regisztrálták. Az…
Tovább olvasom >A Magyar Marketing Szövetség a szakma utánpótlásáért
A Magyar Marketing Szövetség aktívan tesz a szakma jövőjéért, ezért…
Tovább olvasom >