Aggódnak a kereskedők a konténeres árufuvarozás drágulása miatt
A nemzetközi kereskedelem kulcsfontosságú útvonalának számító Vörös-tengeri hajózási útvonal kiesése brutális áremelkedést okozott a tengeri szállítási díjakban. A folyamatosan növekvő megrendelői igények és a konténerhiány tovább rontja a helyzetet, miközben az árufuvarozók profitja jelentősen nő.
A szállítási válság okai és következményei

A kerülőút sokat rontott a helyzeten
A jelenlegi konfliktus Izrael és a Hamász között, valamint a palesztinokat támogató jemeni húszi lázadók támadásai a Szuezi-csatorna környékén, jelentős kihatással vannak a globális szállítási útvonalakra. A biztonsági kockázatok miatt a hajózási társaságok a drágább és hosszabb dél-afrikai kerülőutat választják, ami azonnali költségnövekedést eredményez.
Konténerszállítási tarifák az egekben
A konténeres árufuvarozási index októberi 886 pontjáról drámai módon, 3044 pontra ugrott, ami több mint kétszeres növekedést jelent. Ez a szállítási krízis paradox módon ideális feltételeket teremtett a válságövezeteket elkerülő fuvarozók számára – mutat rá a vg.hu.
A nagy hajózási társaságok helyzete
A dán AP Moeller-Maersk csoport, amely a világ egyik vezető konténerszállítója, már másodszor emelte meg az éves profit-előrejelzését. A vállalat most 7 és 9 milliárd dollár közötti EBITDA-t vár, szemben a korábbi 4 és 6 milliárd dolláros előrejelzéssel. Ez a változás a kikötői kapacitások elégtelenségére és az ázsiai, mediterrán és közel-keleti régiókban tapasztalt csúcsforgalomra vezethető vissza.
Globális hatások és jövőbeli kilátások
A szállítási díjak további emelkedése várható, mivel a logisztikai társaságok a kikötői kapacitások hiánya és a fokozódó globális kereslet miatt nem tudnak lépést tartani. Ennek anyagi vonzatai végül a megrendelők és fogyasztók pénztárcáját terhelik. A jelenlegi helyzet komoly kihívásokat jelent a világkereskedelem számára, különösen a karácsonyi szezon közeledtével, amikor is a szállítási igények tovább növekednek.
Ez a válság emlékeztet a pandémia utáni szállítási zavarokra, bár a szakértők szerint a mostani helyzet nem fog olyan messzire elmenni. Azonban a kereskedők és fogyasztók számára fontos, hogy idejében készüljenek fel, és megfelelően szervezzék meg a szállításaikat az év végi tumultus elkerülése érdekében.
Kapcsolódó cikkeink
Termelési élénkülés, árnyalt képpel – 50,7 ponton a BMI júliusban
A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) friss jelentése…
Tovább olvasom >Közös pályán a reptér és a fuvaróriás: multimodális nagyhatalommá válna Magyarország
Stratégiai megállapodást kötött a Waberer’s International és a Budapest Airport:…
Tovább olvasom >Jelentős torlódások alakultak ki a legnagyobb kikötőkben: késésekre igen, de áruhiányra várhatóan nem kell számítani
Globális logisztikai kihívások, több napos torlódások okoznak gondokat számos jelentős…
Tovább olvasom >További cikkeink
On The Go mikroboltot nyitott a brit Co-op
Az Egyesült Királyságban működő Co-op új „On The Go” mikrobolt-formátummal…
Tovább olvasom >Ismét bírságolták a Sheint: megtévesztő zöld állítások miatt lépett az olasz versenyhivatal
Újabb pénzügyi szankcióval sújtották a kínai alapítású fast fashion óriást,…
Tovább olvasom >Nem minden boltban használható a 30 ezer forintos nyugdíjas élelmiszer-utalvány
Szeptember 1. és október 15. között kézbesítik azt a 30…
Tovább olvasom >