Aggódnak a kereskedők a konténeres árufuvarozás drágulása miatt
A nemzetközi kereskedelem kulcsfontosságú útvonalának számító Vörös-tengeri hajózási útvonal kiesése brutális áremelkedést okozott a tengeri szállítási díjakban. A folyamatosan növekvő megrendelői igények és a konténerhiány tovább rontja a helyzetet, miközben az árufuvarozók profitja jelentősen nő.
A szállítási válság okai és következményei
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2024/06/Kepernyofoto-2024-06-04-20.49.40-300x175.png)
A kerülőút sokat rontott a helyzeten
A jelenlegi konfliktus Izrael és a Hamász között, valamint a palesztinokat támogató jemeni húszi lázadók támadásai a Szuezi-csatorna környékén, jelentős kihatással vannak a globális szállítási útvonalakra. A biztonsági kockázatok miatt a hajózási társaságok a drágább és hosszabb dél-afrikai kerülőutat választják, ami azonnali költségnövekedést eredményez.
Konténerszállítási tarifák az egekben
A konténeres árufuvarozási index októberi 886 pontjáról drámai módon, 3044 pontra ugrott, ami több mint kétszeres növekedést jelent. Ez a szállítási krízis paradox módon ideális feltételeket teremtett a válságövezeteket elkerülő fuvarozók számára – mutat rá a vg.hu.
A nagy hajózási társaságok helyzete
A dán AP Moeller-Maersk csoport, amely a világ egyik vezető konténerszállítója, már másodszor emelte meg az éves profit-előrejelzését. A vállalat most 7 és 9 milliárd dollár közötti EBITDA-t vár, szemben a korábbi 4 és 6 milliárd dolláros előrejelzéssel. Ez a változás a kikötői kapacitások elégtelenségére és az ázsiai, mediterrán és közel-keleti régiókban tapasztalt csúcsforgalomra vezethető vissza.
Globális hatások és jövőbeli kilátások
A szállítási díjak további emelkedése várható, mivel a logisztikai társaságok a kikötői kapacitások hiánya és a fokozódó globális kereslet miatt nem tudnak lépést tartani. Ennek anyagi vonzatai végül a megrendelők és fogyasztók pénztárcáját terhelik. A jelenlegi helyzet komoly kihívásokat jelent a világkereskedelem számára, különösen a karácsonyi szezon közeledtével, amikor is a szállítási igények tovább növekednek.
Ez a válság emlékeztet a pandémia utáni szállítási zavarokra, bár a szakértők szerint a mostani helyzet nem fog olyan messzire elmenni. Azonban a kereskedők és fogyasztók számára fontos, hogy idejében készüljenek fel, és megfelelően szervezzék meg a szállításaikat az év végi tumultus elkerülése érdekében.
Kapcsolódó cikkeink
Új kényelmi szolgáltatást vezetett be a GLS Hungary
A csomagkezelési preferenciák Európa-szerte tapasztalható átalakulására hazánkban is reagálnak a…
Tovább olvasom >A jövő szállítmányozása: új fejlesztés a P&G ellátási láncában – nemcsak hatékonyabb, fenntarthatóbb is
Új ellátási lánc módszert kezdett tesztelni a Procter & Gamble:…
Tovább olvasom >Átadták a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság Kiválóság Díjait
A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) évek óta…
Tovább olvasom >További cikkeink
Korábban indult és tovább tart idén a magyar dinnye szezonja az ALDI-nál
Az ALDI Magyarország még több értékesítési lehetőséget biztosít a magyar…
Tovább olvasom >Hogyan tovább? – Nenad Pacek, Noszek Péter, Keleti Arthur, Gazsi Zsoltán, Jaksity György szerint
FMCG-piaci exkluzív eseményt szervezett a Trade magazin vállalati döntéshozóknak idén…
Tovább olvasom >K&H: A vállalatok még nem érzékelik az infláció csökkenését
Továbbra is az infláció határozza meg a legtöbb hazai nagyvállalat…
Tovább olvasom >