Adattudományi módszerekkel és AI-val azonosít a Nestlé klímarezisztens kávécserjéket
A Nestlé szakértői azt vizsgálják, hogy a fejlett adattudomány és a mesterséges intelligencia hogyan használható fel a kávétermesztést fenyegető éghajlatváltozás közepette minél klímarezisztensebb növények kiválogatásához és nemesítéséhez.
A cikk a Trade magazin 2024/6-7. lapszámában olvasható.
Bár világszerte több mint 120 kávéfajta létezik, a globális kávétermelésének mintegy 70%-át az arabica adja, amely kevésbé tolerálja az emelkedő hőmérsékletet, és fogékonyabb a betegségekre, mint más kávécserjék, például a robusta. Az éghajlatváltozás hatására a kávé termesztésére alkalmas szántóföldterület is zsugorodik, a vízhiány pedig jelentősen rontja a terméshozamot.
Ezért a Nestlé tudósai új, nagyobb hozamú arabica fajták után kutatnak, amelyek jobban ellenállnak a betegségeknek és a szárazságnak. E munka részeként a szakértők fejlett adattudományi módszerekkel egy nagyon jó minőségű arabica referenciagenomot hoztak létre, amely egy digitális adatbázisban nyilvánosan elérhető, és megkönnyíti a kávéfajták különböző jellemzőinek elemzését olyan specifikus tulajdonságok azonosítása érdekében, mint a magasabb terméshozam, a kávészemek mérete és a betegségekkel vagy a szárazsággal szembeni nagyobb ellenálló-képesség, valamint az íz- vagy aromajellemzők.
A munkát a vállalat a francia Nemzeti Fenntartható Fejlődési Intézettel (IRD) közösen koordinálta, és egy globális konzorcium részeként több tudományos partnerrel működött együtt. //
Kapcsolódó cikkeink
2,3 millió eurós befektetési kört zárt a magyar kódmodernizáló AI-startup, a Kodesage
Sikeresen zárta első, 2,3 millió eurós korai magvető befektetési körét…
Tovább olvasom >Megérkeztek az okos asszisztenssel felvértezett telefonok
Eljött a mobiltelefonok új korszaka: a mesterséges intelligencia (MI) beépítése…
Tovább olvasom >Közel 6 milliárd euró bírság a GDPR óta
2024-ben az uniós adatvédelmi hatóságok összesen 1,2 milliárd euró bírságot…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nagy Márton: itt a fordulat, a magyar gazdaság 2025-ben nagyobb növekedési pályára vált
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2024 utolsó negyedévében az…
Tovább olvasom >Az Unilever és a Tesco egyetért: fenntarthatóság nélkül nincs jövő
Az Unilever vezérigazgatója, Hein Schumacher szerint eljött az idő, hogy…
Tovább olvasom >A klímaváltozás megfékezéséhez az erőfeszítések megsokszorozása szükséges – klímavédelmi felmérés a hazai cégeknél
A fenntartható átállásban elkötelezett magyarországi vállalatok 66 százaléka rendelkezik konkrét…
Tovább olvasom >