A zsugorodó hirdetési piacon egyre több a reklámcég
Az idei első félévben 11 százalékkal több reklámmal foglalkozó cég alakult, mint amennyi felszámolás, végelszámolás vagy törlés révén megszűnt – derül ki az Opten céginformációs szolgáltató legfrissebb adataiból.
A növekvő trend azért is érdekes, mert a hazai média tartós válságát éppen a hirdetési piac csökkenése okozza. Az új alapítások és a megszűnések, illetve megszüntetések üteme azonban egyaránt nőtt 2009 azonos időszakához képest.
Június végéig idén 92 reklámmal foglalkozó vállalkozás ellen indítottak felszámolási eljárást – ez 12 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Mind többen akarnak szabadulni régi vállalkozásuktól: az idei első félévben 87 céget zártak be tulajdonosaik önszántukból, ez 18-cal több, mint egy évvel korábban – a növekedés 21 százalékos. A cégbezárások növekedési trendje gyorsabb a nemzetgazdaság egészében tapasztalható, egyébként hasonló irányú folyamatnál, ahol 10 százalékos a mutató.
A felszámolás és végelszámolás alatti cégek számához képest megdöbbentően, 88 százalékkal magasabb az újonnan alakult vállalkozások száma. Június végéig 338 új reklámcég alakult, ami a tavalyi első félévben bejegyzett 321 új vállalkozáshoz képest is 5 százalékos emelkedés. Ez egyébként megegyezik az összes ágazat átlagos növekedésének ütemével az első félévben. A hirdetési piac eközben a Magyar Reklámszövetség becslése szerint 19 százalékkal csökkent 2009-ben, vagyis mind több cég költ el egyre kevesebb pénzt a hazai médiában és hirdetési felületeken. „A cégalapítási kedv növekedésének oka egyébként az is, hogy a hirdetésszervező az egyik legkeresettebb szakma, ám az ezzel foglalkozókat általában vállalkozóként, szerződéssel foglalkoztatják a kiadók” – kommentálta az adatokat Csorbai Hajnalka , az Opten stratégiai igazgatója.
A reklámipar Budapestre és környékére jellemző ágazat az országos kiadóvállalatok és a média koncentrálódása miatt. Nem is meglepő, hogy az első félév 92 felszámolt vállalatából 52 közép-magyarországi székhelyű, s az újonnan alakult vállalkozások kétharmada is itt indul útjára. Egyes régiókban alig van mozgás: az Észak- és Dél-Alföldön 10-12 új alapítás mellett csupán 4 felszámolás volt, a Dél-Dunántúlon pedig, ahol egyébként 2009 második felében nem is volt megszűnő cég, mindössze 6 felszámolást indítottak – közli a Világgazdaság Online.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >