A Z generáció alkoholfogyasztási szokásai és a turizmus hatása az alkoholtrendek alakulására
A turizmus egyre több ország számára jelent kiemelt szerepet, amely nagyban hozzájárul az adott nemzet gazdasági fejlődéséhez, munkahelyteremtéshez. Az elmúlt években több gazdasági ágazat kapcsolódott be és válik a turizmus egyre meghatározóbb szereplőjévé.

Az „alkoholturizmus” növekszik
A gasztronómia és ezzel együtt az alkoholok fogyasztása is szerepet játszik a turizmus fejlődésében, amelyről Erdei Zsolt Jordi, a Premium Gin Hungary alapítója tartott előadást a Gozsdu Udvarban található, újonnan megnyitott, dél-amerikai hangulatú Spíler Nikában.
Nem véletlen, hogy egy ilyen eseményt a turistáktól nyüzsgő helyszínen tartott a Premium Gin, hiszen egy másik fontos téma számukra a turizmus. A prezentáció témája ugyan a turizmus hatása az alkoholtrendek alakulására, de ez fordítva is megjelent az előadás során, ugyanis a szeszesital turizmus napjainkban egy dinamikusan növekvő ág.
Globálisan az alkoholfogyasztás az utazás és a turizmus szerves része. Mind a gyakorlati tapasztalatok, mind a kutatások azt mutatják, hogy az emberek élvezetüket a tevékenységek széles skálájának tulajdonítják, mint például a desztináció története, a helyi konyha és a helyi italok. Míg egyes utazók az alkoholfogyasztást mellékes élménynek tekintik, sokak számára ez lehet az utazás fő oka, ami az „alkoholturizmus” növekvő népszerűségét eredményezi.
Az szeszesital-turizmus pozitív hatásit több tanulmány is igazolta. Szoros összefüggés van a nagy turisztikai nyomás és az alkohollal kapcsolatos elemek nagyobb jelenléte között, különösen a városi környezetben. Gazdasági előnyei közé tartozik a turisták közvetlen, közvetett és indukált kiadása is. A turisták közvetlenül költenek árukra és szolgáltatásokra. A turisztikai kiadásokat közvetlenül kapó helyi intézmények/személyek pedig utólagos kiadási köröket hajtanak végre, így közvetett költést eredményeznek. Az indukált hatás a helyiek által bér, fizetés, haszon, bérleti díj és kamat formájában megszerzett bevételből adódik, amely a kapcsolódó turizmus nélkül nem jött volna létre.
A legtöbb országhoz társítható valamilyen népszerű étel és/vagy ital. Ha valaki paellát, tapast, sangríát emleget, azonnal Spanyolország jut eszünkbe. Olaszországnak ott a pizza, a pasta, a prosecco, az Aperol, ahogy nekünk Magyarországon a gulyásleves, a Tokaji Aszú, az Unicum és a pálinka.
Természetesen a marketingszakemberek tudják mekkora húzóerő van az adott desztináció gasztronómiájában, így a marketing és kommunikációs tevékenységeik során kiemelik az adott régió / város / ország ételeit és italait. Az utazási trendek alakulásával megfigyelhető hogyan formálódik az egyes alkoholkategóriák vagy márkák népszerűsége: egy hazájában népszerű alkoholmárka mindig kellemes és nosztalgikus élményt ad, ha azt később saját hazánkban is megvásárolhatjuk.
A Spirit Tourism egy gyorsan fejlődő ágazat, ami lehetőséget kínál a helyi turizmus növekedésére, ezáltal munkahelyek teremtésére és a helyi gazdaságok fellendítésére. Az Európai Parlament például kampányt indított a szeszesital-turizmus érdekében, mert felismerte annak értékét. Különösen a vidéki területeken látható a fent említett gazdasági erősödés. A világ minden tájáról érkező látogatók vonzásával a szeszfőzdék országuk, egyedi kulturális örökségük és kulináris hagyományaik nagyköveteiként működnek. Az Európai Unió 44 szeszesital kategóriát és kb. 250 földrajzi eredetvédett helyet tart nyilván, amelyek az adott régió kultúráját és hagyományait képviselik.
Írország turizmusában a lepárlók a siker egyik sarokkövét jelentik. Az Egyesült Királyság skót whisky ipara mintegy 2 millió turistát vonz évről évre a régióba. A német borvidékek turizmusának gazdasági hatása jelentős, 2019-ben 26,4 milliárd eurót generált az ágazat, és 384 878 ember adott munkát.
A világ élenjárói az alkohol turizmus tekintetében: Franciaország, Spanyolország, Olaszország, Mexikó és például Kuba.
Kapcsolódó cikkeink
Balatoni Turizmus Szövetség: kiemelkedő forgalomnövekedést hozhat a húsvéti hosszú hétvége a Balaton régióban
A szállodák előfoglalási adatai szerint a Balaton régió turizmusában kiemelkedő…
Tovább olvasom >Ma is megbéníthatja az európai turizmust egy vulkán?
Tizenöt évvel az izlandi Eyjafjallajökull vulkán 2010-es kitörése után, amely…
Tovább olvasom >Higiéniai problémák egy wellness-szállóban, a NAV leengedte a medence vizét
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) munkatársainak kellett leengedni annak…
Tovább olvasom >További cikkeink
A piaci kihívások mellett is növekedni tudott a BioTechUSA-cégcsoport
Közzétette éves jelentését a tisztán hazai tulajdonú BioTechUSA-cégcsoport: a gazdasági…
Tovább olvasom >Több mint 13 tonna adomány gyűlt össze a NOE és a CBA közös húsvéti akcióján
Több mint 13 tonna adomány gyűlt össze a Nagycsaládosok Országos…
Tovább olvasom >Megnövelt kapacitással segíti a húsvéti visszaváltást a MOHU
Az ünnepek közeledtével várhatóan a boltok forgalma növekedni fog, így…
Tovább olvasom >