A virsli a második legkedveltebb húskészítmény
Az év végi ünnepi szezon egyik slágertermékéből, virsliből 27 ezer tonnánál többet adnak el a kiskereskedelemben egy év alatt. Értékben a bolti forgalom meghaladta a 24 milliárd forintot 2006. szeptember–2007. augusztusban. Mennyiségben az eladások 5 százalékos csökkenését, értékben 3 százalékos emelkedését regisztrálta a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe az előző hasonló időszakhoz képest. A feldolgozott friss húskészítmények között a virsli a második legkedveltebb. Mennyiségi piaci részesedése 16 százalék a 2006. szeptember–2007. augusztusi adatok alapján. A párizsi előzi meg, míg utána a száraz és félszáraz kolbász, felvágott, valamint a nem száraz kolbász következik, legalább két számjegyű mutatóval.
A kiszerelés módja szempontjából egyre népszerűbb a korszerűen csomagolt, önkiszolgáló értékesítés. Mennyiségben 73 százalék jutott rá, míg a kimértre 27 százalék.
Az önkiszolgáló szegmens 4 százalékpontot nőtt. Mivel ezek a termékek mintegy 30 százalékkal drágábbak, mint a kimértek, jelentősen hozzájárultak a kategória értékben mért piacbővüléséhez. Ugyanakkor érdekes, hogy az önkiszolgáláson belül az olcsó termékek eladása emelkedik.
A mennyiségi eladásokból a kereskedelmi márkás termékek részaránya a tavaly július–augusztusi 30 százalék után idén a hetedik–nyolcadik hónapban elérte a 36 százalékot.
Mind az önkiszolgálás, mind a kereskedelmi márkák előretörése együtt jár azzal, hogy koncentrálódik az eladás. Összességében a modern bolttípusok (hiper- és szupermarket, diszkont) piaci részesedése 65 százalékról 72-re emelkedett egyik évről a másikra. A hagyományos, 400 négyzetméternél kisebb üzletek mutatója viszont 35-ről 28 százalékra csökkent.
A beszerzési helyek változását tükrözik az átlagárak is. A kimért virsli nagyobb mértékben drágult, mint az önkiszolgáláshoz előre csomagolt. Egy kilogramm kimért virsli július–augusztusban 754 forintba került, ami 7 százalékkal haladja meg az előző hasonló periódusét. Önkiszolgálásban viszont csak 3 százalékos az áremelkedés: egy kilogramm átlagos fogyasztói ára 966 forint a július–augusztusi felmérés szerint.
Virsli átlagos fogyasztói árának alakulása. Forint/kilogramm
Kiszerelés 2005. 2005. 2006. 2006. 2007.
júl.–aug. nov.–dec. júl.–aug. nov.–dec. júl.–aug.
Kimért 648 616 702 734 754
Önkiszolgáló 850 871 946 879 966
Forrás: Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >