A világjárvány rámutatott a bolt-alapú online kereskedelem korlátaira
Az online frissáru és napicikk rendelés népszerűsége világszerte megnőtt, ezzel óriás kihívást állítva a hagyományos és a hibrid élelmiszer kereskedők elé. Míg a „maradjotthon” rendelkezések előtt az online rendelések teljesítésére elegendő volt a hagyományos eladóterekbe áruösszeszedő alkalmazottakat felvenni, addig a jelen helyzetben az ő létszámuk növelésével már nem tartható a lépés a megnövekedett igényekkel.
Színes eladóterek
Szakértők véleménye szerint az élelmiszer kereskedelemnek paradigma váltáson kell átesni az online tevékenységet illetően. Ez a nyomás ott lógott a levegőben a koronavírus előtt is, ázsiai vidókról, kiállításokról ismert is volt, de most kényszerítő erővel jelentkezik.
A legtöbb hagyományos alapokról induló élelmiszer kereskedő meglévő üzleteit és annak raktárait használja az online rendelések összegyűjtésére és a kiszállítás elindítására. Ezzel az a probléma, hogy az öt-tízezer négyzetméter körüli eladóterek nem erre lettek kitalálva. A nézelődő élmény vásárló a széles sorokat, izgalmas promóciókat, figyelemfelkeltő fényeket, illatokat, impulz hatásokat kedveli. Az áruösszegyűjtőknek ezzel szemben hatékony, átlátható rendszerek, automatizált megoldások kellenének. A pánikbevásárlások heteiben jól megfigyelhető volt, ahogy ezekben a hipermarketekben a vásárlók és az áruösszegyűjtők versenyeztek a karantén termékekért.
A helyzet másik hátulütője az online vásárló oldaláról az, hogy a megrendelés leadásakor sosem lehet biztos abban, hogy a rendeléséből pontosan mit kap meg. Az áruösszegyűjtők ugyanis a polci készletekből tudnak válogatni ami más a megrendelés és az éppen összegyűjtés pillanatában. Nincs olyan szoftver, ami vissza tudná jelezni vagy le tudná foglalni az utolsó csomag élesztőt vagy lisztet az eladótérben, hiszen még bizonytalan, melyik munkatárs, pontosan mikor, melyik polcról, mit tesz majd az online megrendelő csomagjába.
Átalakított üzletek, online hubok
Az áruösszeszedő emberek átlagosan egy óra alatt 20-30 árucikket találnak meg és tesznek a rollikocsijukba egy hipermarketben. Egy automatizált, direkt erre a célra kialakított raktárbázison, robotizált megoldással ugyanennyi idő alatt 350 cikket raknak össze. A sebesség és a hatékonyság látványos, ugyanakkor maguk a bázisok normál bevásárlásra alkalmatlanok. Több üzletlánc szerte a világban alakít át ilyen online hubbá kisebb forgalmú üzletet, raktárat vagy épít direkt erre a célra modern központot. A webshop platformok is átalakulnak és ezekből a hátterekből már készletadatok alapján látható és megbízható visszajelzés is adható a megrendelt árucikkről.
A másik irányzat, hogy az emberi vagy robotizált áruösszegyűjtést látványosan beteszik az eladótérbe. Akár a vásárlás részévé is válhat, hogy az eladótérben egy kioszkból megrendelik a rutin cikkeket, a kényesebb friss – és csemegeárut pedig önmaguk vásárolják meg, majd az eladótérben levő kávézóban várják meg a többi terméket, amit egy ember, robot vagy automatizált rendszer összerak. Az így kialakított hibrid üzletekben a látvány kategóriák minél figyelemfelkeltőbb kihelyezésére és a helyben fogyasztásra kerül a hangsúly. A rutin kategóriák pedig bekerülnek egy hatékony, összeválogatást támogató raktárrendszerbe.
Nap mint nap új technológia, új koncepció születik. Több nyilatkozat látott napvilágot, hogy az élelmiszer kereskedők a világjárvány hatására megnövekedett forgalmi bevételeikből és az üzletfelújításokra szánt keretekből inkább ezekre a fejlesztésekre csoportosítanak át forrásokat.
Kátai Ildikó
Kapcsolódó cikkeink
A munkaerőhiányra is megoldás lehet a kerti robot
A vásárlók egyre inkább a prémium, automatizált megoldásokat keresik a…
Tovább olvasom >Robotizált automata megoldásokat vezet be az X5 Group disztribúciós központjaiban
Az orosz X5 Group egy sor robotizációs projektet indított el…
Tovább olvasom >Hatékonyság, AI és fenntarthatóság: közösen tesz a mezőgéppiac fejlődéséért az MBH Bank és a MEGOSZ
Együttműködési megállapodást írt alá az AGROmashEXPO és AgrárgépShow rendezvényen az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >