A világjárvány rámutatott a bolt-alapú online kereskedelem korlátaira

Szerző: Kátai Ildikó Dátum: 2020. 05. 10. 22:55

Az online frissáru és napicikk rendelés népszerűsége világszerte megnőtt, ezzel óriás kihívást állítva a hagyományos és a hibrid élelmiszer kereskedők elé. Míg a „maradjotthon” rendelkezések előtt az online rendelések teljesítésére elegendő volt a hagyományos eladóterekbe áruösszeszedő alkalmazottakat felvenni, addig a jelen helyzetben az ő létszámuk növelésével már nem tartható a lépés a megnövekedett igényekkel.

A bolt-hátterű kiszolgálás nem elég

A bolt-hátterű kiszolgálás korlátozza az online napicikk kereskedelem további fejlődését

Színes eladóterek

Szakértők véleménye szerint az élelmiszer kereskedelemnek paradigma váltáson kell átesni az online tevékenységet illetően. Ez a nyomás ott lógott a levegőben a koronavírus előtt is, ázsiai vidókról, kiállításokról ismert is volt, de most kényszerítő erővel jelentkezik.

A legtöbb hagyományos alapokról induló élelmiszer kereskedő meglévő üzleteit és annak raktárait használja az online rendelések összegyűjtésére és a kiszállítás elindítására. Ezzel az a probléma, hogy az öt-tízezer négyzetméter körüli eladóterek nem erre lettek kitalálva. A nézelődő élmény vásárló a széles sorokat, izgalmas promóciókat, figyelemfelkeltő fényeket, illatokat, impulz hatásokat kedveli. Az áruösszegyűjtőknek ezzel szemben hatékony, átlátható rendszerek, automatizált megoldások kellenének. A pánikbevásárlások heteiben jól megfigyelhető volt, ahogy ezekben a hipermarketekben a vásárlók és az áruösszegyűjtők versenyeztek a karantén termékekért.

A helyzet másik hátulütője az online vásárló oldaláról az, hogy a megrendelés leadásakor sosem lehet biztos abban, hogy a rendeléséből pontosan mit kap meg. Az áruösszegyűjtők ugyanis a polci készletekből tudnak válogatni ami más a megrendelés és az éppen összegyűjtés pillanatában. Nincs olyan szoftver, ami vissza tudná jelezni vagy le tudná foglalni az utolsó csomag élesztőt vagy lisztet az eladótérben, hiszen még bizonytalan, melyik munkatárs, pontosan mikor, melyik polcról, mit tesz majd az online megrendelő csomagjába.

Átalakított üzletek, online hubok

Az áruösszeszedő emberek átlagosan egy óra alatt 20-30 árucikket találnak meg és tesznek a rollikocsijukba egy hipermarketben. Egy automatizált, direkt erre a célra kialakított raktárbázison, robotizált megoldással ugyanennyi idő alatt 350 cikket raknak össze. A sebesség és a hatékonyság látványos, ugyanakkor maguk a bázisok normál bevásárlásra alkalmatlanok. Több üzletlánc szerte a világban alakít át ilyen online hubbá kisebb forgalmú üzletet, raktárat vagy épít direkt erre a célra modern központot. A webshop platformok is átalakulnak és ezekből a hátterekből már készletadatok alapján látható és megbízható visszajelzés is adható a megrendelt árucikkről.

A másik irányzat, hogy az emberi vagy robotizált áruösszegyűjtést látványosan beteszik az eladótérbe. Akár a vásárlás részévé is válhat, hogy az eladótérben egy kioszkból megrendelik a rutin cikkeket, a kényesebb friss – és csemegeárut pedig önmaguk vásárolják meg, majd az eladótérben levő kávézóban várják meg a többi terméket, amit egy ember, robot vagy automatizált rendszer összerak. Az így kialakított hibrid üzletekben a látvány kategóriák minél figyelemfelkeltőbb kihelyezésére és a helyben fogyasztásra kerül a hangsúly. A rutin kategóriák pedig bekerülnek egy hatékony, összeválogatást támogató raktárrendszerbe.

Automatizált rendelés gyűjtés az eladótérben

Automatizált rendelés-gyűjtés az eladótérben, mennyezeti futószalagon haladó csomagokkal

Nap mint nap új technológia, új koncepció születik. Több nyilatkozat látott napvilágot, hogy az élelmiszer kereskedők a világjárvány hatására megnövekedett forgalmi bevételeikből és az üzletfelújításokra szánt keretekből inkább ezekre a fejlesztésekre csoportosítanak át forrásokat.

Kátai Ildikó

Kapcsolódó cikkeink