A világ minden tájáról vonzza az iparági vezetőket a Fruit Logistica
A Fruit Logistica, a világ vezető gyümölcs- és zöldségipari szakkiállítása, idén újra rekordot döntött Berlinben: 2024. február 7. és 9. között a több mint 140 országból érkező vásárlók és szakmai érdeklődők öt kontinens 94 országából több mint 2770 kiállítóval találkozhattak az eseményen.
A cikk a Trade magazin 2024/4. lapszámában olvasható.
A frissáru-ágazatnak a diszrupció és a költségnövekedés szempontjából számos olyan kihívással kell szembenéznie, amelyek veszélyeztetik a jövedelmezőséget. Ilyen időkben a vállalatoknak a korábbiaknál több partnerre van szükségük, ezért is fordulnak a Fruit Logistica-hoz – nyilatkozta Kai Mangelberger, a rendezvény igazgatója.
Színpadon az innováció és a legfrissebb trendek
A Fruit Logistica idén is központi szerepet töltött be az ágazat innovációinak bemutatásában és a legfrissebb trendek megvitatásában: a rendezvény hat színpadon várta a látogatókat zsúfolt programokkal.
Az idén először felálló Farming Forward színpadon olyan neves nemzetközi szervezetek képviseltették magukat, mint a CEA Alliance, valamint a Wageningeni Egyetem és Kutatási Központ, és olyan témákról esett szó, mint a szabályozott környezetű mezőgazdaság (CEA), a beltéri termelés fenntarthatósága, a vertikális gazdálkodás jövőbeli életképessége és az új technológiák. A kiemelt előadók között szerepelt Rick Schneiders a Siemenstől és Ellis Janssen a Phillips Signifytól.
A szekcióban az intelligens mezőgazdaság 22 kiállítója mutatkozott be, akik a „mezőgazdaság digitális forradalmába” adtak betekintést: az ABZ Innovation, a Clarifruit, a Hectre, a WayBeyond és az Aerobotics például jelentős előrelépést értek el többek között olyan új technológiákkal, mint a drónok, az AI, az adatgyűjtés és a hozamtérképezés.
A Startup Dayen a Fruit Logistica 20 ígéretes fiatal vállalkozást üdvözölt idén. Az idei esemény egyik fókuszpontját a logisztikában és az ellátási láncokban alkalmazott felforgató, digitális alapú innovációk adták. A szakmai látogatók olyan úttörő ötletekkel találkozhattak, mint például a beporzó drónok, az AI-alapú növényellenőrzés, a globális szállítmánykövető rendszer és egy, a növényekkel „beszélő” és azok igényeit megértő mezőgazdasági rendszer.
Innovációs Díj: komoly lehetőségeket rejtő csúcsötletek
A frisstermény-értéklánc kiemelkedő innovációit minden évben jutalmazó Innovációs Díj (FLIA) pályázatra idén összesen mintegy 70 újítás érkezett, amelyek közül szakértő zsűri választotta ki kategóriánként az öt legjobb ötletet. Az esemény szakmai látogatói ezután szavaztak a már nyolcadik alkalommal meghirdetett Innovációs Díj (FLIA) és az azt most első alkalommal kiegészítő FLIA Technológiai díj kapcsán is kedvencükre.
Zucchhiolo: kívül cukkini, belül uborka
A leadott szavazatok több mint felét elnyerve az ovális alakú zöldség, a spanyol Zucchiolo szerezte meg a Fruit Logistica Innovációs Díját. A Zucchiolo nem egy új cukkinifajta, ahogyan azt elsőre gondolnánk, hanem egy teljesen új termékkategóriát képviselő zöldség az európai piacon.
A 250 grammos zöldség figyelemreméltó jellemzője, hogy fogyasztható az uborkához hasonlóan frissen és nyersen salátában, vagy mint a cukkini és a padlizsán, főzve is. Az ízletes zöldség rostokban, A- és C-vitaminban, valamint antioxidánsokban gazdag.
A Zucchiolo különlegessége még, hogy az azt a közönségnek bemutató spanyol Unica Fresh a bevételeket jótékonysági célokra ajánlja fel: az eladásból befolyt összegek 50%-át szociális célokra, például a rák elleni küzdelemre fordítják.
Mirical: biológiai növényvédelem dobozban
Az újonnan meghirdetett FLIA Technology díjat a holland Koppert cég érdemelte ki a Mirical csomagolási koncepciójával.
A Mirical (Macrolophus pygmaeus) ragadozó poloska képes leküzdeni az üvegházi zöldségeket gyakran megfertőző liszteskéket (más néven molytetveket). A ragadozó poloskákat a Koppert most műanyag helyett közvetlenül a növényekhez rögzíthető hullámkarton csíkokon és kartontálcákban kínálja, ami nem csak az így közvetlenül a növényekre kerülő ragadozó poloskát teszi eredményesebbé, de a terméket is teljes mértékben komposztálhatóvá változtatja.
A vállalat a FLIA technológiai díjat a másfél éves kemény munka és a biológiai növényvédelem fontossága elismerésének tekinti.
Kiadványokban a legfontosabb trendek
Az európai friss gyümölcs- és zöldségágazat alapvető termelési és kereskedelmi útmutatójaként évente megjelenő European Statistics Handbook című kiadvány mellett a FRUIT LOGISTICA közzétette legújabb éves – az esemény weboldaláról ingyenesen letölthető – trendjelentését is „Megakadt fejlődés” címmel a vertikális gazdálkodás jövőjéről.
A Fruitnet által összeállított jelentés mélyen elmerül az ellenőrzött környezetben történő termesztés és a vertikális gazdálkodás világában, melynek jövőbeli szerepével kapcsolatban a kezdeti hurrá optimizmust követően sokakban ébredtek kétségek a közelmúltbeli kudarcok okán.
Mivel azonban a befektetők és az innovátorok újabb területek felé veszik az irányt, a fejlett technológiáknak továbbra is megvan a lehetősége arra, hogy tartós, pozitív hatást gyakoroljanak a beltéri termesztés fenntarthatóságára. A további növekedés érdekében pedig az iparágnak le kell vonnia a megfelelő tanulságokat.
Szélsőséges időjárás, visszaeső terméshozamok
A European Statistics Handbook 2023-as adatait az Agricultural Marketing Information Company (AMI) részéről összegző Michael Koch meglátása szerint a tavalyi évben újra nyilvánvalóvá vált az időjárási körülmények hatása a zöldség- és gyümölcspiacokra. Az eredmény a gyümölcságazatban a terméshozam 2022-es szintjétől való elmaradás lett – elsősorban a mérsékeltebb almatermésnek köszönhetően. Az AMI számításai szerint csak a zöldségtermés haladta meg némiképp a 2022. évi hozamot elsősorban annak köszönhetően, hogy 2023-ban a globális vízellátás valamivel jobb volt az előző évinél.
A környezeti hatások mellett 2023-ban az egész értékláncban tovább növekedtek az árak. Voltak országok, ahol a megélhetési válság enyhén visszavetette a zöldség-gyümölcsfogyasztást, amit különösen a bioágazat szenvedett meg, hiszen a fogyasztók a szűkebb pénztárcából jellemzően inkább a hagyományos termesztésből származó zöldségre-gyümölcsre költenek. Ezen túl beindult a láncok közötti váltás: Németországban a diszkontok nyertek e téren, míg a piacok, gazdaboltok és szaküzletek vásárlószáma megcsappant. Mivel pedig a gazdasági helyzetben a közeljövőben nem várható nagyobb változás, a diszkontok egyre inkább előtérbe kerülhetnek a jövőben.
A szakember úgy véli, a szektor számára a legnagyobb kihívást a jövőben is a szélsőséges időjárás jelenti majd. Ahhoz, hogy ezzel sikeresen küzdjünk meg, a száraz nyárhoz jobban alkalmazkodó fajtákra van szükség, fokozni kell az érzékeny növények védelmét, de a vízkészletek megőrzése és a munkaerőnek a termelési ciklus egészében való megtartása is állandó téma.
Emellett az ágazatnak érdemes lenne javítania a fogyasztókkal folytatott kommunikációján is, akik nem ismerik a termelési és kiskereskedelmi folyamatokat, ezért kevésbé is tolerálják az áremelkedéseket. A kommunikációban ugyanakkor érdemes lenne a gyümölcsöknek és zöldségeknek az új táplálkozási szokások kielégítésében betöltött szerepére is kitérni.
Michael Koch úgy látja, hogy a tavalyi év történéseinek pozitív hozadéka, hogy a termelők végre részesedtek az emelkedő élelmiszerárakból, még ha ez esetleg nem is elegendő a költségek növekedésének fedezésére. A lényeg, hogy a dolgok jó irányba indultak el. //
Kapcsolódó cikkeink
FRUIT LOGISTICA 2025: Gyümölcsöző kapcsolatok a frissáru globális piacán
A FRUIT LOGISTICA, a világ vezető frissáru-ipari szakkiállítása, 2025. február…
Tovább olvasom >FRUIT LOGISTICA 2025: Számos innovációval várja az érdeklődőket a kiállítás
A nemzetközi gyümölcs- és zöldségkereskedelem képviselői 2025-ben ismét Berlinben találkoznak.…
Tovább olvasom >Már 300 kiállító regisztrált a düsseldorfi EuroCIS 2025 vásárral
2025. február 18-20. között az európai kiskereskedelmi technológiai iparág ismét…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >