A világ legnagyobb IKEA fulfillment központja nyílik meg Magyarországon
Több mint 20 milliárd forintos beruházással új üzleti modell tesztelésébe kezdett az IKEA, amelynek középpontjába a soroksári áruház került. A svéd bútorlánc itt alakította ki elsőként azt a logisztikai rendszert, amelyet siker esetén akár 40-50 másik áruházban is bevezethetnek világszerte. A Pénzcentrumnak adott exkluzív interjúban Tolga Öncü, az Ingka Group kiskereskedelmi vezetője beszélt a projekt részleteiről, a robotizáció hatásairól, a munkatársak szerepéről és a fizikai boltok jövőjéről – írja a Pénzcentrum.
Új szerepben: fulfillment központtá válik a soroksári áruház
A soroksári IKEA áruház teljesen új funkcióval bővült: mostantól ez a világ legnagyobb IKEA fulfillment központja, amely az online rendelések gyorsabb kiszolgálására és a hatékonyabb logisztikai működésre fókuszál. A döntést alapos előkészítés előzte meg, a kiválasztás szempontjai között szerepelt, hogy Magyarországon eddig nem működött központi raktárkapacitás, de meghatározó tényező volt a magyar csapat nyitottsága és szakértelme is.
„Amikor pilot projektről van szó, mindig olyan helyszínt keresünk, ahol a siker esélye a legnagyobb. Soroksáron egy rendkívül kompetens és bátor csapat dolgozik, akik nyitottak az innovációra” – mondta Öncü.
Robotok és mesterséges intelligencia – de nem munkahelycsökkentés
A soroksári fejlesztés egyik legfontosabb eleme az automatizáció és a mesterséges intelligencia alkalmazása. A raktári munkák egy részét robotok végzik, az AI pedig segít például az áruk optimális elhelyezésében – ezáltal gyorsabbá és hatékonyabbá válik az online rendelések kiszolgálása.
A technológia azonban nem helyettesíti az emberi munkaerőt, inkább kiegészíti azt. A dolgozók az árumozgatás helyett több időt fordíthatnak a vásárlókra, tanácsadásra, személyes kapcsolatépítésre.
„A robotok nem vesznek el munkahelyeket. Épp ellenkezőleg: felszabadítják a munkatársainkat a fizikai teendők alól, így többet lehetnek a vásárlók mellett” – hangsúlyozta a vezető.
Soroksár mintapéldája lehet az egész IKEA-hálózatnak
A projekt eredményeit jelenleg még értékelik, de ha a rendszer beválik, akár 50 másik áruház is követheti a soroksári példát. Ehhez a helyi csapat képzési csomagot is készít majd, amit a többi ország áruházai is alkalmazhatnak az új rendszer bevezetésénél.
Az átalakítás nemcsak technológiai újítás volt: a vállalat filozófiájának középpontjában továbbra is a vásárló áll. A fejlesztés célja a kényelem növelése, az árak mérséklése és az ügyfélélmény javítása.
Vásárlói szokások változása: nem rivális az online és offline
Az IKEA-nál nem versenytársként kezelik az online és offline vásárlási csatornákat – a cél, hogy minden platformon ugyanazt a minőséget és élményt nyújtsák. Tolga Öncü szerint a fizikai áruházak látogatottsága ismét növekszik, nemcsak Magyarországon, hanem más országokban is. A siker kulcsa a jól képzett, motivált munkatársak és a fenntartható, megfizethető kínálat.
„Nem a csatorna számít, hanem az élmény. A vásárló dönt, hol szeretné beszerezni, amit kinézett – a mi feladatunk az, hogy mindenhol jelen legyünk, elérhetően és hatékonyan”
– fogalmazott.
Több mint 50 millió eurós beruházás
A soroksári fejlesztés összköltsége elérte az 50 millió eurót (mintegy 20,2 milliárd forintot). Ebből jelentős összegeket fordítottak robotikára, automatizálásra, de az áruház általános modernizálására is, amit az IKEA egyébként is rendszeres időközönként elvégez.
Előre a vásárlói élmény útján
Az új logisztikai modell a jövő vásárlási szokásaira is reagál: a digitális és közösségi vásárlási csatornák mellett az élő, online események során történő értékesítés is terjed. Az IKEA célja, hogy ezekhez is alkalmazkodva, de saját értékeit megőrizve kínáljon teljes körű és élményteli vásárlást – akár nagy áruházakban, akár kisebb, városi egységekben.
A soroksári átalakítás tehát jóval több, mint logisztikai fejlesztés: a vásárlói igényekre adott stratégiai válasz és egy új korszak kezdete a globális IKEA-hálózatban – éppen Magyarországról indulva.
Kapcsolódó cikkeink
Dopamin dekor, kézműves darabok és funkcionalitás: megérkeztek az IKEA új kollekciói
Bemutatta új termékeit az IKEA, melyek az újrakezdést, optimizmust és…
Tovább olvasom >Zsarolási kísérlet és 20 millió eurós kár – kibertámadás érte az IKEA-t
Komoly anyagi veszteséget okozott az IKEA délkelet-európai régióját érintő kibertámadás,…
Tovább olvasom >Világrekordra tör a magyar IKEA: Soroksár lesz a világ legnagyobb fulfillment központja
2026-ra a világ legnagyobb online teljesítési (fulfillment) központjává alakul át…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megjelent az FMCG-piac 2024. évi kereskedelmi toplistája
Maradt minden a régiben: Lidl, SPAR, Tesco a dobogósok sorrendje!…
Tovább olvasom >KSH: 2025 első negyedévében a gazdaság teljesítménye stagnált a 2024. első negyedévihez képest
Magyarország bruttó hazai termékének volumene 2025 első negyedévében a nyers…
Tovább olvasom >Vegyszerkoktél a tányéron: riasztó adatok az európai élelmiszerek szennyezettségéről
Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hivatal (EFSA) friss jelentése szerint az európai…
Tovább olvasom >