A vendéglátóipari szakképzés minőségi javulásával kapcsolatos stratégiai terv
A vendéglátóipari szakképzés helyzetének javítására alakult, szakmai szervezetek képviselőiből álló munkacsoport javaslatot terjesztett be Dr. Horváth Viktóriához, az MGM turizmusért felelős helyettes államtitkárához egy a szakképzés minőségi javulásával kapcsolatos stratégiai tervet illetően. Az alábbiakban a tervet teljes terjedelmében közöljük.
A stratégiai terv részét képezik az egyes szervezetek által megfogalmazott javaslatok, állásfoglalások is, amelyekkel később részletesen is foglalkozunk.
Javaslat céljai
– a mai kor elvárásainak megfelelő szakmai tudással rendelkező ifjú vendéglátóipari szakmunkások képzése
– a pályaelhagyók számának csökkentése a vendéglátás területén,
– a vendéglátó szakma hírnevének emelése.
Stratégiai alapgondolatok
– legyen népszerű szakma a vendéglátás,
– a legalkalmasabb tanulók vegyenek részt a vendéglátóipari képzéseken,
– mai kor követelményeinek megfelelő, gyakorlott és képzett vendéglátóipari oktatók foglalkozzanak a tanulókkal,
– emelkedjen a gyakorlati helyek képzési színvonala és szigorodjon a gyakorlati helyek akkreditációja, ellenőrzése, szűnjenek meg az álképzésből élő intézmények, gyakorlati helyek.
A stratégiai tervet, a szakmai szervezet javaslatainak alapján Varga Zoltán állította össze
Tájékoztatom, hogy a munkacsoport elkészítette stratégiai tervét, amelyet csatoltan küldök.
Stratégiai koncepció:
I. Pályaorientáció, pályakövetés Pályaorientációs rendszer kiépítése, amely már az általános iskolában lehetőséget biztosít a tanulóknak az egyes szakmák gyakorlati oldalának megismerésére. Fontos, hogy a pályaorientációs program időzítése egy évvel megelőzze a továbbtanulási jelentkezései eljárás kezdetét. A megvalósításban a kamarák, szakmai szervezetek, vállalkozók, érintett hatóságok, önkormányzatok, intézményfenntartók együttműködése szükséges, hogy az általános iskolai tanulók részt vehessenek valódi üzemlátogatásokon. Híres séfek, vendéglátóipari szakemberek életpályájának bemutatása, érzékeltetve, hogy a gasztronómiában saját erővel, elhivatottsággal, és folyamatos képzéssel milyen sikereket lehet elérni. Működő, elterjedt és bevált pályakövetési rendszer kiépítése és folyamatos üzemeltetése szükséges, amely rendszerben lehetőség van a rendszeres visszacsatolásra, mutatószámok meghatározására. Tudomásunk szerint a rendszer korábban már kidolgozásra került, de annak általános bevezetése még nem történt meg.
II. Pályaalkalmasság
Kerüljön be a szakács és a pincér szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményeibe is a pálya-alkalmassági követelmények szükségessége! Kerüljön megfogalmazásra a pályaalkalmassági követelmények fogalma.
Javaslat a fogalom meghatározásához: A pályaalkalmassági követelmények vizsgálata pszichológus és az adott szakmában járatos gyakorló szakember bevonásával végzett, különös alkalmasságot, rátermettséget kimutató szűrő. Célja azoknak a jelentkezőknek a kiválasztása, akik várhatóan sikeresen teljesítik a szakemberképzés követelményeit, és várhatóan választott szakmájukban kívánnak és tudnak majd elhelyezkedni. A pályaalkalmassági követelmények nem azonos az egészségügyi alkalmassági követelményekkel. A pályaalkalmassági követelmények vizsgálatát országosan, minden képző helyen, azonos módon szükséges elvégezni. A vendéglátóipari alapszakmák tekintetében a pályaalkalmassági követelmények meghatározása az alábbi területekre terjedhetne ki a szakmai szervezetek ajánlása szerint. Testi és/vagy fizikai adottságok, például: testmagasság, fizikai állóképesség, mozgásszervek épsége, mozgáskoordináció, élelmiszer/élelmi anyag allergiák. Érzékszervi követelmények, például: íz, illat, távolság, nagyság, szín, hang, arány és tér érzékelés. Lélektani elvárások, például: stressz tűrés, monotónia tűrés, csapatmunkára alkalmasság. Értelmi állapot, például: beszéd és kommunikációs készség, elemi számítási műveletek, írás – olvasás készség, memória.
III. Szakiskolai felvételi eljárás Kapják vissza a szakiskolák a szóbeli eljárással történő kiválasztás lehetőségét. Fontos, hogy a szakiskolai tanulóktól továbbra se várjuk el a központi írásbeli felvételi teljesítését, mert az számukra elsősorban kudarcélményt jelent, és a szakmai szempontok érvényesülését sem segíti elő. Ez a kiválasztási mód a szakközépiskolai és gimnáziumi képzések fontos szűrője. A szóbeli kiválasztás javasolt szempontjai, melyek közül minden szakképző iskola megalkothatja saját helyzetéhez illesztett eljárás rendjét.
– testi és ruházati higiénia,
– szakmatanulási motiváció,
– alapvető élelmi anyag / élelmiszer ismeretek (azonosítás),
– alapműveltség,
– viselkedéskultúra
IV. Gyakorlati képzőhelyek akkreditációjának, tanulók foglalkoztatásának feltételrendszerére vonatkozó javaslatok
Amennyiben a gyakorlati képző hely nem rendelkezik a szakmai és vizsgakövetelményekben meghatározott eszköz – és felszerelési jegyzékben szereplő eszközökkel, felszerelésekkel, nem tudja biztosítani a kerettantervben előírt gyakorlati képzéshez kapcsolódó feladatok, szakmai ismeretek, szakmai készségek, személyes kompetenciák, társas kompetenciák, módszerkompetenciák, továbbá a gyakorlati tantárgyhoz kapcsolódó témakörök elsajátítását, nem kaphat teljes értékű gyakorlati képző hely akkreditációt, csak a szakképző iskolával együttműködésben láthatja el a gyakorlati képzési feladatot. A szakképzésben részvevő tanulók után kapott alapnormatívából köteles téríteni a szakképző iskola gyakorlati képzésénél felmerülő költségeket, a költségtérítés éves mértékének 10%-ig.
A nyersanyagigényes szakmák tekintetében javasoljuk, hogy módosítsák a szakképzési fejlesztési hozzájárulásról szóló jogszabályokat, oly módon, hogy a hozzájárulásra kötelezettek teljesíthessék kötelezettségüket a hozzájárulás egy részének közvetlenül az iskolákhoz történő eljuttatásával. A megoldási javaslat további feltétele, hogy az iskolák közvetlenül fogadni, kezelni és felhasználni tudják a fejlesztési hozzájárulásokat. Gyakorlati helyek akkreditációja
– Teljes körű a gyakorlati képzőhely akkreditációja: Amennyiben a gyakorlati képző hely rendelkezik a szakmai és vizsgakövetelményekben meghatározott eszköz – és felszerelési jegyzékben szerepelő eszközökkel, felszerelésekkel, tudja biztosítani a kerettantervben előírt gyakorlati képzéshez kapcsolódó feladatok, szakmai ismeretek, szakmai készségek, személyes kompetenciák, társas kompetenciák, módszerkompetenciák, továbbá a gyakorlati tantárgyhoz kapcsolódó témakörök elsajátítását.
– Részleges a gyakorlati képzőhely akkreditációja: Amennyiben a gyakorlati képző hely csak a szakmai és vizsgakövetelményekben meghatározott eszköz – és felszerelési jegyzékben szerepelő a későbbiekben kidolgozásra kerülő részleges körű akkreditációhoz szükséges eszközlistán szerepelő, eszközökkel, felszerelésekkel rendelkezik, vagy nem tudja biztosítani a kerettantervben előírt gyakorlati képzéshez kapcsolódó feladatok, szakmai ismeretek, szakmai készségek, személyes kompetenciák, társas kompetenciák, módszerkompetenciák, továbbá a gyakorlati tantárgyhoz kapcsolódó témakörök elsajátítását.
Gyakorlati képzőhelyek akkreditációjánál vizsgálandó kritériumok:
– gyakorlati oktatóknál meghatározott feltételek teljesülése,
– szakmai és vizsgakövetelményekben meghatározott eszköz – és felszerelési jegyzékben meghatározott eszközök, felszerelések megléte,
– a kerettantervben előírt gyakorlati képzéshez kapcsolódó feladatok, szakmai ismeretek, szakmai készségek, személyes kompetenciák, társas kompetenciák, módszerkompetenciák, továbbá a gyakorlati tantárgyhoz kapcsolódó témakörök oktatására, fejlesztésére való alkalmasság, az üzlet kínálatának, üzlettípusának függvényében.
– alapfeltétele az akkreditációnak a részleges és teljes körű akkreditáció estében is a főzőkonyha megléte.
– adott szakirányú végzettséggel rendelkező a gyakorlati hellyel munkaviszonyban vagy társas vállalkozói jogviszonyban lévő szakemberek száma. Egy gyakorlati képzőhely által foglalkoztatható tanulók száma az adott szakirányú végzettséggel rendelkező, a gyakorlati hellyel munkaviszonyban vagy társas vállalkozói jogviszonyban lévő szakemberek számánál magasabb nem lehet.
A 2011. évi CLXXXVII. szakképzési törvény 31.§-nak az alábbiak szerinti módosítása 31. § (1) A gyakorlati képzést folytató szervezetnél folyó gyakorlati képzésben gyakorlati oktatóként olyan személy vehet részt, aki a) megfelelő szakirányú szakképesítéssel és legalább ötéves szakmai gyakorlattal rendelkezik,
Oldal: 4 / 5
b) felsőfokú végzettséggel vagy azon szakképesítések tekintetében, amelyekben a szakképesítésért felelős miniszter kiadta a mestervizsga követelményeit, mestervizsgával rendelkezik c) büntetlen előéletű, és d) nem áll a gyakorlati képzési tevékenység folytatását kizáró foglalkozástól eltiltás hatálya alatt. (2) Gyakorlati oktatóként elsősorban a szakoktatói képesítéssel rendelkező személyt kell alkalmazni. Gyakorlati képzőhelyek ellenőrzése: A jelenlegi gyakorlat szerint az akkreditáció mellett az ellenőrzés is továbbra is maradjon az MKIK hatáskörében. Javasoljuk az ellenőrzések szigorítását, gyakoriságának növelését.
V. Szakoktatók hiánya A szakoktatók anyagi elismerésének javítása, foglalkoztatásuk korlátainak enyhítése (túlmunka vállalási lehetőség). Az iskolai kiscsoportos gyakorlatok szakmai minőségének felügyeletére, és a szakoktatók munkájának szakmai jellegű összefogására és irányítására, a már említett szakmai továbbképzések koordinálására szükséges a gyakorlati oktatás vezetője beosztás visszaállítása a szakképző intézményekben. A gyakorlati képzés tekintetében legyen lehetőség a határozatlan idejű munkaviszonyban és a megbízási jogviszonyban történő foglalkoztatás arányától (70-30%) való eltérésre, hogy a szakmában foglalkoztatott kiemelkedő szakembereket be lehessen vonni óraadóként az oktatásba. A szakképzés eredményességének és színvonalának további emelkedését eredményezné, amennyiben a pályakezdő szakoktatók számára jogszabály írná elő a minimálisan szükséges szakmai tapasztalatot. Javasoljuk legalább 5 éves szakmai tapasztalat meglétét előírni. Tovább enyhítené a hiány növekedését a nyugdíjasok alkalmazásának engedélyezése az óraadókra meghatározott mértéken felül.
VI. Szakoktatók továbbképzése A szakoktatók számára jogszabály írhatná elő öt év alatt összesen kb. 200 óra (évi 40 óra) gyakorlati továbbképzés teljesítését, amely az időszak alatt bármilyen felosztásban teljesíthető. A továbbképzés teljesítésének módja a kijelölt szakmai érdekképviseletek (kamarák) által szervezett továbbképzésen való részvétel és/vagy a szakmai érdekképviseletek (kamarák) által kijelölt (akkreditált) és ellenőrzött vendéglátóipari egységben teljesített sztázsolás. A sztázsolást hazai és külön megállapodás alapján külföldi vendéglátóipari egységekben is lehetne teljesíteni. A továbbképzésen való részvételt a szakmai érdekképviseletek (kamarák) és a fogadó vendéglátóipari egység közösen igazolja a szakoktató számára.
A stratégiai terv az alábbi szakmai szervezetek közreműködésével készült:
Étrend Magyar Konyhafőnökök Egyesülete Kereskedelmi,
Vendéglátó és Idegenforgalmi Iskolák Szövetsége
Magyar Cukrász Iparosok Országos Ipartestülete
Magyar Éttermi Mesterklub
Magyar Gasztronómiai Egyesület
Magyar Nemzeti Gasztronómiai Szövetség
Magyar Rendezvényszervezők és -szolgáltatók Szövetsége Rendezvénygasztronómiai tagozat
Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége
Magyar Vendéglátók Ipartestülete
Schnitta Sámuel Magyar Éttermi Kultúráért Egyesület
Vendéglátó és Idegenforgalmi Munkaadók Országos Szövetsége
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Borravaló vagy szervizdíj
Gyakran nagy bizonytalanság övezi a témát: a mára szinte mindenhol alkalmazott…
Tovább olvasom >Az NTAK-ból már látszik: 16%-kal nőtt az utazók száma az őszi szünetben
Kiemelkedő utazási kedvet hozott hazánkban az október 26. és november…
Tovább olvasom >Magyar narancs: málna nem, füge és banán igen
A klímaváltozás miatt a Kárpát-medencében olyan növényfajok tűnhetnek el, amelyek…
Tovább olvasom >