A vasúti veszélyesáru-szállítási szegmens fejlesztése lehet az egyik kulcs a 2030-as klímacélok elérésében
Nehéz helyzetbe kerültek a vállalkozó vasúti társaságok a vontatási villamosenergia árak drasztikus növekedése miatt. Az idei évre tervezett 24 milliárd forintos többletköltséggel lassan kiárazódik a fuvarozási piacról a vasúti áruszállítás.
Az állami szerepvállalás a terhek csökkentése érdekében – a kormányzati ígéretek ellenére – egyelőre nem érkezett a szektorhoz. Emiatt fel kell tárni minden versenyképességet akadályozó tényezőt és fel kell számolni, első körben azokban a kulcs szegmensekben, ahol a vasút versenyképes tud lenni. A célok elérése érdekében a Magyar Ásványolaj Szövetség együttműködésre lép a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülettel, mivel az olajipar szempontjából stratégiai fontosságú láncszem a vasút, hiszen import szállítmányaik 30%-a vasúton érkezik, így jelentősen hozzájárul hazánk energiabiztonságának fenntartásához.
A Fenntartható és Intelligens Mobilitási Stratégia célkitűzése, hogy 2030-ra a közúti áruszállítás 30%-át vasútra vagy egyéb környezetkímélő szállítási módra terelje. Magyarországon jelenleg éves szinten 50 millió tonna áru mozog vasúton, melyből 6 millió tonna a veszélyes áru, és ezen felül plusz 20 millió tonna áru vasútra terelése várható még 2030-ig. A vállalás teljesítése érdekében jelentősen javítani kell a vasúti áruszállítás teljesítményét, és ezen belül fokozni kell veszélyes áruk fuvarozásának hatékonyságát.
A HUNGRAIL hatalmas közúti árufuvarozási nyomással számol az elkövetkező 8-10 évben. A szakmai szervezet szerint az európai tendenciához hasonlóan bővülni fog a közúti tehergépjármű-forgalom, várhatóan évente 100 ezer kamion jelenhet meg a közúton. A közúti áruszállítás növekedési üteme nagyobb mint a vasúté, és ha ez nem változik meg, az ország útjai teljesen leterheltek lesznek. Ez nem csak a fenntarthatósági célokkal szembemenő helyzet, de a közúti balesetek kockázatát is növeli. Ezeknek a céloknak a teljesítése lett elérhetetlen a vállalkozó vasúti társaságok számára, az idei évben elszenvedett vontatási villamosenergia árak drasztikus növekedése miatt. Egyelőre nem a teljesítményük jelentős növelésén dolgoznak, hanem az életben maradásért küzdenek.
Közös rendezvényen értékelték a helyzetet és tárta fel a versenyképességet és a fuvarfeladatok hatékony elvégzését gátló tényezőket a Magyar Ásványolaj Szövetség és a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület.
Az eseményen Dr. Mosóczi László a HUNGRAIL elnöke, a MÁV Zrt. vasút-szakmai főtanácsadója kiemelte, hogy a veszélyesáru-szállítás az a szegmens, amely egyik letéteményese lehet a 2030-as vállalások teljesítésének, hiszen komoly növekedési potenciállal rendelkezik. A lehető legbiztonságosabb szállítási mód, a fuvarfeladatok teljesítése közben pedig a lehető legnagyobb mértékben elkerüli a lakosságot – szemben a közúttal. Hangsúlyozta, hogy fel kell tárni a jelenlegi ellenőrzési gyakorlatok esetleges módosítási, fejlesztési lehetőségeit, hogy milyen lehetőségeket tartogat a versenyképesség fejlesztése tekintetében.
A Fenntartható és Intelligens Mobilitási Stratégia célkitűzése, hogy 2030-ra a közúti áruszállítás 30%-át vasútra vagy egyéb környezetkímélő szállítási módra terelje. Magyarországon jelenleg éves szinten 50 millió tonna áru mozog vasúton, melyből 6 millió tonna a veszélyes áru, és ezen felül plusz 20 millió tonna áru vasútra terelése várható még 2030-ig. A vállalás teljesítése érdekében jelentősen javítani kell a vasúti áruszállítás teljesítményét, és ezen belül fokozni kell veszélyes áruk fuvarozásának hatékonyságát.
A HUNGRAIL hatalmas közúti árufuvarozási nyomással számol az elkövetkező 8-10 évben. A szakmai szervezet szerint az európai tendenciához hasonlóan bővülni fog a közúti tehergépjármű-forgalom, várhatóan évente 100 ezer kamion jelenhet meg a közúton. A közúti áruszállítás növekedési üteme nagyobb mint a vasúté, és ha ez nem változik meg, az ország útjai teljesen leterheltek lesznek. Ez nem csak a fenntarthatósági célokkal szembemenő helyzet, de a közúti balesetek kockázatát is növeli. Ezeknek a céloknak a teljesítése lett elérhetetlen a vállalkozó vasúti társaságok számára, az idei évben elszenvedett vontatási villamosenergia árak drasztikus növekedése miatt. Egyelőre nem a teljesítményük jelentős növelésén dolgoznak, hanem az életben maradásért küzdenek.
Közös rendezvényen értékelték a helyzetet és tárta fel a versenyképességet és a fuvarfeladatok hatékony elvégzését gátló tényezőket a Magyar Ásványolaj Szövetség és a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület.
Az eseményen Dr. Mosóczi László a HUNGRAIL elnöke, a MÁV Zrt. vasút-szakmai főtanácsadója kiemelte, hogy a veszélyesáru-szállítás az a szegmens, amely egyik letéteményese lehet a 2030-as vállalások teljesítésének, hiszen komoly növekedési potenciállal rendelkezik. A lehető legbiztonságosabb szállítási mód, a fuvarfeladatok teljesítése közben pedig a lehető legnagyobb mértékben elkerüli a lakosságot – szemben a közúttal. Hangsúlyozta, hogy fel kell tárni a jelenlegi ellenőrzési gyakorlatok esetleges módosítási, fejlesztési lehetőségeit, hogy milyen lehetőségeket tartogat a versenyképesség fejlesztése tekintetében.
Grád Ottó a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára kiemelte, hogy az olajipar szempontjából fontos láncszem a vasút, hiszen import szállítmányaik 30%-a vasúton érkezik, ráadásul szinte 100%-ban veszélyes áru minősítésben. A környezettudatos gondolkodás jegyében a MÁSZ folyamatosan új, környezetbarát technológiákon dolgozik, viszont hangsúlyozta, hogy logisztikai szinten az elkövetkező 30 évben biztos, hogy az olajipar számára továbbra is komoly igény lesz a vasúti szolgáltatásokra, így érdekükben áll a szegmens versenyképességének fejlesztése.
Bakai Kristóf Péter pénzügyőr dandártábornok, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal elnökhelyettese, és Kozma Sándor tűzoltó ezredes, a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, Vasúti Szállítmányok főosztály vezetője, a téma kapcsán kihangsúlyozták, hogy a veszélyes áruk szállítása különös odafigyelést igényel. Minden szállítást folyamatosan felügyelni kell, a szállítási folyamatban felmerülő problémákat dokumentálni, azokat javítani és az eljárásmódot fejleszteni szükséges. A 2030-ig elérni kívánt célnak megfelelően az érkező nagyobb mennyiségű áruk ellenőrzését csak hatékony 21. századi technikával lehet megvalósítani, a biztonság maximális szem előtt tartása mellett oly módon, hogy az a vasúti árufuvarozás versenyképességét ne rontsa. A beszélgetés során megfogalmazódott, hogy a veszélyesáru-szegmens versenyképességének növelése érdekében az ellenőrzési gyakorlat felülvizsgálatára van szükség. Például, hogy megfelelő helyen történnek-e az ellenőrzések, miképp lehetne digitalizálni a folyamatokat és hogyan lehetne prediktív ellenőrzésre áttenni a hangsúlyt.
A veszélyes áruk fuvarozása során sok esetben olyan hibajelzéseket kapnak a szállítók, amelyek nem feltétlenül függenek össze az áruk szállításával. Például szabálytalan jelölések a járműveken. Az ilyen esetek miatt viszont komoly időveszteséget szenvednek el a szállítók. A szabálytalannak minősített járművek sok esetben nem tudnak zökkenőmentesen áthaladni a határon. Balogh Gábor a MOL vasúti üzemeltetési osztály vezetője szerint számos olyan vasúti kocsi érkezik Ukrajnából, amely nem felel meg a szabályozásoknak. Ezek a kocsik nem tudnak átjönni a határon, az ellenőrzések során visszautasítják az átvételt. Záhonyban ez jelenleg nehézséget jelent, ugyanis az utóbbi években nem történtek meg azok a fejlesztések, amik most képesek lennének hatékonyan kezelni a határforgalmat. A résztvevők ugyanakkor emlékeztettek arra, hogy figyelembe kell venni, hogy jelenleg Ukrajnában háború folyik, így a biztonság szem előtt tartása mellett, különleges megoldásokra is szükség van, nem lehet feltétlenül a szokásos ellenőrzési gyakorlatot folytatni. Ehhez pedig együttműködésre és információmegosztásra van szükség.
Dr. Sárosi György a Hungária Veszélyesáru Mérnöki Iroda ügyvezetője és egyben a HUNGRAIL veszélyes áru munkacsoport vezetője összefoglalta, hogy más szemléletre van szükség a veszélyes áruk vasúti fuvarozásával kapcsolatban, számos életidegen folyamat van a rendszerben.
„Sokkal fontosabb ez a szegmens, mint amennyire most a köztudatban szerepel. Még látványosabban kell szerepelnie a vasúti árufuvarozás térképén.”
Kiemelte, hogy nem csak a szemléletváltás elengedhetetlen, hanem szabályozási, jármű és infrastruktúra területen is gyors és hatékonyan fejlesztésekre van szükség.
Az eseményen részt vevő felek egyhangúan rávilágítottak arra, hogy a veszélyes áruk vasúti szállításában érintett minden szereplőnek együtt kell működni és támogatni egymást. A teljes fuvarozási folyamatot szükséges szemlélni, és fontos, hogy a felek tisztában legyenek minden résztvevő feladatával, hatáskörével. A vasúti veszélyesáru-szállításban komoly potenciál rejlik, ez a szegmens lehet a kulcs a 2030-as klímacélok elérésében. Ennek érdekében a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület, a Hungária Veszélyesáru Mérnöki Iroda és a Magyar Ásványolaj Szövetség a hatósági és más társszervezetek bevonásával együttes erővel fog tovább dolgozni ezen célkitűzésekért.
Kapcsolódó cikkeink
CÖF-CÖKA: a multinacionális cégek a kis falvakat is vegyék fel a kiszállítási portfóliójukba
A Civil Összefogás Fórum (CÖF) – Civil Összefogás Közhasznú Alapítvány…
Tovább olvasom >Magyarországon elsőként szerzett uniós fenntarthatósági hitelesítést a HelloParks Fót csarnoka
A Futureal-csoporthoz tartozó ipari ingatlanfejlesztő HelloParks FT1-es raktárcsarnoka megfelel az…
Tovább olvasom >Környezettudatos technológiai megoldásokkal működő okoscsarnokot adott át a Weerts Logistics Vecsésen
Csaknem 40 ezer négyzetméteres, környezettudatos technológiai megoldásokat alkalmazó fenntartható gyártócsarnokot…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >