A vasúti veszélyesáru-szállítási szegmens fejlesztése lehet az egyik kulcs a 2030-as klímacélok elérésében
Nehéz helyzetbe kerültek a vállalkozó vasúti társaságok a vontatási villamosenergia árak drasztikus növekedése miatt. Az idei évre tervezett 24 milliárd forintos többletköltséggel lassan kiárazódik a fuvarozási piacról a vasúti áruszállítás.

Nem a teljesítményük jelentős növelésén dolgoznak, hanem az életben maradásért küzdenek
Az állami szerepvállalás a terhek csökkentése érdekében – a kormányzati ígéretek ellenére – egyelőre nem érkezett a szektorhoz. Emiatt fel kell tárni minden versenyképességet akadályozó tényezőt és fel kell számolni, első körben azokban a kulcs szegmensekben, ahol a vasút versenyképes tud lenni. A célok elérése érdekében a Magyar Ásványolaj Szövetség együttműködésre lép a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülettel, mivel az olajipar szempontjából stratégiai fontosságú láncszem a vasút, hiszen import szállítmányaik 30%-a vasúton érkezik, így jelentősen hozzájárul hazánk energiabiztonságának fenntartásához.
A Fenntartható és Intelligens Mobilitási Stratégia célkitűzése, hogy 2030-ra a közúti áruszállítás 30%-át vasútra vagy egyéb környezetkímélő szállítási módra terelje. Magyarországon jelenleg éves szinten 50 millió tonna áru mozog vasúton, melyből 6 millió tonna a veszélyes áru, és ezen felül plusz 20 millió tonna áru vasútra terelése várható még 2030-ig. A vállalás teljesítése érdekében jelentősen javítani kell a vasúti áruszállítás teljesítményét, és ezen belül fokozni kell veszélyes áruk fuvarozásának hatékonyságát.
A HUNGRAIL hatalmas közúti árufuvarozási nyomással számol az elkövetkező 8-10 évben. A szakmai szervezet szerint az európai tendenciához hasonlóan bővülni fog a közúti tehergépjármű-forgalom, várhatóan évente 100 ezer kamion jelenhet meg a közúton. A közúti áruszállítás növekedési üteme nagyobb mint a vasúté, és ha ez nem változik meg, az ország útjai teljesen leterheltek lesznek. Ez nem csak a fenntarthatósági célokkal szembemenő helyzet, de a közúti balesetek kockázatát is növeli. Ezeknek a céloknak a teljesítése lett elérhetetlen a vállalkozó vasúti társaságok számára, az idei évben elszenvedett vontatási villamosenergia árak drasztikus növekedése miatt. Egyelőre nem a teljesítményük jelentős növelésén dolgoznak, hanem az életben maradásért küzdenek.
Közös rendezvényen értékelték a helyzetet és tárta fel a versenyképességet és a fuvarfeladatok hatékony elvégzését gátló tényezőket a Magyar Ásványolaj Szövetség és a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület.
Az eseményen Dr. Mosóczi László a HUNGRAIL elnöke, a MÁV Zrt. vasút-szakmai főtanácsadója kiemelte, hogy a veszélyesáru-szállítás az a szegmens, amely egyik letéteményese lehet a 2030-as vállalások teljesítésének, hiszen komoly növekedési potenciállal rendelkezik. A lehető legbiztonságosabb szállítási mód, a fuvarfeladatok teljesítése közben pedig a lehető legnagyobb mértékben elkerüli a lakosságot – szemben a közúttal. Hangsúlyozta, hogy fel kell tárni a jelenlegi ellenőrzési gyakorlatok esetleges módosítási, fejlesztési lehetőségeit, hogy milyen lehetőségeket tartogat a versenyképesség fejlesztése tekintetében.
A Fenntartható és Intelligens Mobilitási Stratégia célkitűzése, hogy 2030-ra a közúti áruszállítás 30%-át vasútra vagy egyéb környezetkímélő szállítási módra terelje. Magyarországon jelenleg éves szinten 50 millió tonna áru mozog vasúton, melyből 6 millió tonna a veszélyes áru, és ezen felül plusz 20 millió tonna áru vasútra terelése várható még 2030-ig. A vállalás teljesítése érdekében jelentősen javítani kell a vasúti áruszállítás teljesítményét, és ezen belül fokozni kell veszélyes áruk fuvarozásának hatékonyságát.
A HUNGRAIL hatalmas közúti árufuvarozási nyomással számol az elkövetkező 8-10 évben. A szakmai szervezet szerint az európai tendenciához hasonlóan bővülni fog a közúti tehergépjármű-forgalom, várhatóan évente 100 ezer kamion jelenhet meg a közúton. A közúti áruszállítás növekedési üteme nagyobb mint a vasúté, és ha ez nem változik meg, az ország útjai teljesen leterheltek lesznek. Ez nem csak a fenntarthatósági célokkal szembemenő helyzet, de a közúti balesetek kockázatát is növeli. Ezeknek a céloknak a teljesítése lett elérhetetlen a vállalkozó vasúti társaságok számára, az idei évben elszenvedett vontatási villamosenergia árak drasztikus növekedése miatt. Egyelőre nem a teljesítményük jelentős növelésén dolgoznak, hanem az életben maradásért küzdenek.
Közös rendezvényen értékelték a helyzetet és tárta fel a versenyképességet és a fuvarfeladatok hatékony elvégzését gátló tényezőket a Magyar Ásványolaj Szövetség és a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület.
Az eseményen Dr. Mosóczi László a HUNGRAIL elnöke, a MÁV Zrt. vasút-szakmai főtanácsadója kiemelte, hogy a veszélyesáru-szállítás az a szegmens, amely egyik letéteményese lehet a 2030-as vállalások teljesítésének, hiszen komoly növekedési potenciállal rendelkezik. A lehető legbiztonságosabb szállítási mód, a fuvarfeladatok teljesítése közben pedig a lehető legnagyobb mértékben elkerüli a lakosságot – szemben a közúttal. Hangsúlyozta, hogy fel kell tárni a jelenlegi ellenőrzési gyakorlatok esetleges módosítási, fejlesztési lehetőségeit, hogy milyen lehetőségeket tartogat a versenyképesség fejlesztése tekintetében.
Grád Ottó a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára kiemelte, hogy az olajipar szempontjából fontos láncszem a vasút, hiszen import szállítmányaik 30%-a vasúton érkezik, ráadásul szinte 100%-ban veszélyes áru minősítésben. A környezettudatos gondolkodás jegyében a MÁSZ folyamatosan új, környezetbarát technológiákon dolgozik, viszont hangsúlyozta, hogy logisztikai szinten az elkövetkező 30 évben biztos, hogy az olajipar számára továbbra is komoly igény lesz a vasúti szolgáltatásokra, így érdekükben áll a szegmens versenyképességének fejlesztése.
Bakai Kristóf Péter pénzügyőr dandártábornok, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal elnökhelyettese, és Kozma Sándor tűzoltó ezredes, a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, Vasúti Szállítmányok főosztály vezetője, a téma kapcsán kihangsúlyozták, hogy a veszélyes áruk szállítása különös odafigyelést igényel. Minden szállítást folyamatosan felügyelni kell, a szállítási folyamatban felmerülő problémákat dokumentálni, azokat javítani és az eljárásmódot fejleszteni szükséges. A 2030-ig elérni kívánt célnak megfelelően az érkező nagyobb mennyiségű áruk ellenőrzését csak hatékony 21. századi technikával lehet megvalósítani, a biztonság maximális szem előtt tartása mellett oly módon, hogy az a vasúti árufuvarozás versenyképességét ne rontsa. A beszélgetés során megfogalmazódott, hogy a veszélyesáru-szegmens versenyképességének növelése érdekében az ellenőrzési gyakorlat felülvizsgálatára van szükség. Például, hogy megfelelő helyen történnek-e az ellenőrzések, miképp lehetne digitalizálni a folyamatokat és hogyan lehetne prediktív ellenőrzésre áttenni a hangsúlyt.
A veszélyes áruk fuvarozása során sok esetben olyan hibajelzéseket kapnak a szállítók, amelyek nem feltétlenül függenek össze az áruk szállításával. Például szabálytalan jelölések a járműveken. Az ilyen esetek miatt viszont komoly időveszteséget szenvednek el a szállítók. A szabálytalannak minősített járművek sok esetben nem tudnak zökkenőmentesen áthaladni a határon. Balogh Gábor a MOL vasúti üzemeltetési osztály vezetője szerint számos olyan vasúti kocsi érkezik Ukrajnából, amely nem felel meg a szabályozásoknak. Ezek a kocsik nem tudnak átjönni a határon, az ellenőrzések során visszautasítják az átvételt. Záhonyban ez jelenleg nehézséget jelent, ugyanis az utóbbi években nem történtek meg azok a fejlesztések, amik most képesek lennének hatékonyan kezelni a határforgalmat. A résztvevők ugyanakkor emlékeztettek arra, hogy figyelembe kell venni, hogy jelenleg Ukrajnában háború folyik, így a biztonság szem előtt tartása mellett, különleges megoldásokra is szükség van, nem lehet feltétlenül a szokásos ellenőrzési gyakorlatot folytatni. Ehhez pedig együttműködésre és információmegosztásra van szükség.
Dr. Sárosi György a Hungária Veszélyesáru Mérnöki Iroda ügyvezetője és egyben a HUNGRAIL veszélyes áru munkacsoport vezetője összefoglalta, hogy más szemléletre van szükség a veszélyes áruk vasúti fuvarozásával kapcsolatban, számos életidegen folyamat van a rendszerben.
„Sokkal fontosabb ez a szegmens, mint amennyire most a köztudatban szerepel. Még látványosabban kell szerepelnie a vasúti árufuvarozás térképén.”
Kiemelte, hogy nem csak a szemléletváltás elengedhetetlen, hanem szabályozási, jármű és infrastruktúra területen is gyors és hatékonyan fejlesztésekre van szükség.
Az eseményen részt vevő felek egyhangúan rávilágítottak arra, hogy a veszélyes áruk vasúti szállításában érintett minden szereplőnek együtt kell működni és támogatni egymást. A teljes fuvarozási folyamatot szükséges szemlélni, és fontos, hogy a felek tisztában legyenek minden résztvevő feladatával, hatáskörével. A vasúti veszélyesáru-szállításban komoly potenciál rejlik, ez a szegmens lehet a kulcs a 2030-as klímacélok elérésében. Ennek érdekében a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület, a Hungária Veszélyesáru Mérnöki Iroda és a Magyar Ásványolaj Szövetség a hatósági és más társszervezetek bevonásával együttes erővel fog tovább dolgozni ezen célkitűzésekért.
Kapcsolódó cikkeink
Az EU alapvető árucikkek, valamint egészségügyi eszközök felhalmozására tett javaslatot válságok esetére
Az Európai Bizottság javaslatokat mutatott be alapvető szükségleteket kielégítő áruk,…
Tovább olvasom >Megháromszorozza területét a HGL a HelloParks Maglód megaparkban
Újabb 10 ezer négyzetméter területre írt alá bérleti szerződést a…
Tovább olvasom >Ismét Business Superbrands elismerést kapott a Magyar Logisztikai Egyesület
A Magyar Logisztikai Egyesületet (MLE) 2025 júniusában ismét Business Superbrands…
Tovább olvasom >További cikkeink
A fogyasztói tudatosságnak a pénztárca szab határokat
Egészséges, fenntartható és megfizethető alapanyagokat, élelmiszereket szeretnének a fogyasztók vásárolni,…
Tovább olvasom >Drága falatok – egyre mélyebben kell a pénztárcába nyúlni a húsért
Hiába őrzi népszerűségét a sertéshús a magyar fogyasztók körében, az…
Tovább olvasom >Globális minimumadó: Az amerikai vállalatcsoportok végleg kikerülhetnek a szabályozás alól
Az elmúlt időszakban a globális minimumadó kapcsán izgalmas fejlemények játszódtak…
Tovább olvasom >