A vásárlóerő növekedése bővíti a kereskedelmi forgalmat

Szerző: trademagazin Dátum: 2014. 06. 04. 12:20

Elemzők szerint a vásárlóerő növekedése egyértelműen hat a kiskereskedelmi forgalomra, s az alacsony inflációnak és a piactisztulásnak is szerepe van a forgalom bővülésében.

gyumolcs2

A KSH szerdai közlése szerint a kiskereskedelmi forgalom volumene 6,6 százalékkal nőtt áprilisban a múlt év azonos időszakához képest. A korábbi mintavételes adatgyűjtés adatai alapján 4,2 százalékos volt a növekedés.

Balatoni András, az ING Bank vezető elemzője szerint a kiskereskedelmi forgalom bővülésében a növekvő bérkiáramlás és ezzel párhuzamosan a lakosság vásárlóerejének növekedése tükröződik. Kiemelte, hogy a forgalom emelkedése a kiskereskedelem minden szegmensében látszik, az élelmiszerek, iparcikkek és üzemanyagok eladásai is növekedést mutatnak.

Kifejtette, hogy bár a bérnövekedés elsősorban a költségvetési intézményeknél tapasztalható, a magánszférában pedig inkább csak a bónuszokban, nem pedig a rendszeres bérekben érhető tetten, összességében azonban jelentős volt a bérkiáramlás növekedése az elmúlt időszakban. Hozzátette: mivel ez együtt járt a háztartási bizalom jelentős erősödésével is, mindebből arra lehet következtetni, hogy a bérnövekedés jelentős része gyűrűzik be a kiskereskedelmi forgalomba, illetve a fogyasztásba. Ennek a kedvező következményei pedig látszanak a statisztikai adatokban is.

Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) értékelése szerint a kiskereskedelmi forgalom bővülésének háttere a gazdaság növekvő teljesítménye, az alacsony infláció, valamint a reáljövedelmek bővülése. Hozzátették: a növekedésben szerepet játszik az is, hogy az online pénztárgép-rendszer bevezetésével tisztul a piac is.

Az OKSZ szerint az adatok egyértelműen mutatják, hogy 2013 második félévétől folyamatosan, gyorsuló ütemben bővül az áruházi értékesítés.

A szövetség előrejelzése szerint a második félévben valamelyest mérséklődhet a fogyasztási cikkek piacának növekedése, éves szinten azonban így is elérheti a 2-3 százalékos mértéket. A korábbi évekhez hasonlóan, időszakonként kisebb-nagyobb hullámvölgyek várhatók.

A leggyorsabban növekvő értékesítési csatorna a webáruház, ahol 2014 első negyedévében 20 százalékkal nőttek a vásárlások a KSH adatai alapján. Az internetes vásárlások várhatóan a jövőben is kiemelkedő ütemben fognak bővülni, a nemzetközi irányzatokkal összhangban.

A növekvő kiskereskedelmi forgalomban az OKSZ szerint szerepet játszik az online pénztárgép rendszer is. A közleményben kifejtik: nem választható külön pontosan a reáljövedelmek növekedésének és a piactisztulásnak a hatása, de a gyakorlati tapasztalatok az online rendszer kedvező hatásaira utalnak. Hozzáteszik: a többlet áfa-bevétel is azt mutatja, hogy nőtt a vásárlások értéke.

A kereskedelmi szövetség közleménye megjegyzi, hogy az online pénztárgép rendszer a vásárlók szempontjából csak annyit jelent, hogy előreláthatóan több nyugtát fognak kapni ott, ahol eddig nem adtak bizonylatot a vásárlásokról, de több pénzük ettől nincs a vásárlóknak. (MTI)

Kapcsolódó cikkeink