A várakozások fölött a Magyar Termék védjegyet használók éves árbevétele
Az utóbbi időszak gazdasági fejleményei hatására a korábbiaknál is magasabb szintre futott fel a hazai fogyasztók árérzékenysége. Ez a trend egy ideig még biztosan megmarad. Ennek következtében a vásárlók egyre megfontoltabban és tudatosabban választanak, amelynek köszönhetően keresettebbé váltak a megbízható hazai eredetet tanúsító Magyar Termék védjegyes árucikkek. Így a védjegyeket viselő termékek gyártói is mind komolyabb gazdasági súlyt képviselnek: a közelmúltban frissített, tavalyi éves, összesített árbevételük ugyanis immár megközelítette a 4000 milliárd forintot, amely messze felülmúlja még a korábbi, az év elejei várakozásokat is.
Korábban talán soha nem érte annyi és olyan mértékű változás a hazai FMCG, illetve kereskedelmi szektort, mint az elmúlt néhány évben. A fogyasztói árérzékenység igen erős, a vásárlók megnézik, hogy mire és mennyit költenek. Ezt a hazai gyártóknak nem szabad figyelmen kívül hagyniuk, így ahhoz, hogy egy-egy árucikkük versenyképes maradjon a külföldi import termékekkel szemben, nemcsak minőségben, hanem ár-érték arányban is tartaniuk kell a lépést.
Felmérések szerint a lakosság közel 64%-a számára megterhelést jelent az infláció, valamint a rezsiemelkedés, így egyre többen kényszerülnek arra, hogy lemondjanak bizonyos, korábban jól megszokott márkák vásárlásáról. De pontosan mit mutatnak a legfrissebb felmérések, illetve a hazai és nemzetközi fogyasztói trendek?
„Korunk két legmarkánsabb globális fogyasztói megatrendje a fenntarthatósági, valamint a digitalizációs szempontokra épül. Míg utóbbihoz a minél szélesebb árukínálat és extragyors élelmiszerpótlásra, vagy a funkcionális élelmiszerek előállítására való igény kapcsolódik szorosan, addig a fenntarthatóság témája többek között az egészségtudatosságot, a termékek származását és eredetiségét, valamint a mögöttük rejlő emberi történeteket állítja a középpontba. Viszont a fent említett trendeket napjainkban egyértelműen felülírja a fogyasztói környezetet legerőteljesebben befolyásoló infláció. Így a háztartásokban a racionális gondolkodás került az előtérbe, amelynek egyik kézzel fogható bizonyítéka a vásárlói árérzékenység”
– nyilatkozta Prof. Dr. Törőcsik Mária egyetemi tanár, fogyasztói magatartást elemző szakember.
A fentiek okán nem csoda, hogy egyre keresettebbek a megbízható hazai eredetet tanúsító Magyar Termék védjegyes árucikkek – legalábbis ezt igazolják a vásárlóktól kapott közvetlen visszajelzések is.
„A közelmúltban, több mint 7000 ember bevonásával készült online felmérésünk* szerint a fogyasztók 90%-a figyel arra, hogy magyar terméket válasszon, sőt 74%-a pedig a Magyar Termék védjegyes árucikkekhez köthető promóciókat is rendszeresen keresi”
– nyilatkozta Benedek Eszter, a Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezetője, aki hozzátette, hogy a védjegyhasználó partnereik száma idén is jelentősen növekedett.
„Ha az elmúlt három, pandémiával, valamint energetikai válsággal terhelt évet vizsgáljuk, akkor míg 2020-ban összesen 178 Magyar Termék védjegyes gyártó volt, addig az idei év végére az arány a becslések szerint meghaladja majd a 240-et, termékeik száma pedig elérheti az 5500-at. A tapasztalatunk az, hogy gyártói oldalról is egyre magasabb az igény arra, hogy jogot szerezzenek a hazai és megbízható eredetet tanúsító védjegyek használatára.”
Ennek következménye, hogy a Magyar Termék védjegyet használók köre egyre komolyabb gazdasági súlyt képvisel.
„A védjegyhasználóink összesített éves árbevételét a közelmúltban frissítettük, s a végleges adatok bennünket is megleptek, mert a mutató az előzetes várakozásokat is messze felülmúlóan emelkedett. Az év elején még arra számítottunk, hogy a 2022. évi összesített adat elérheti a 3000 milliárd forintot, úgy, hogy 2021-ben még 2650 milliárd forint volt. Ehhez képest a végleges adatok szerint ez az érték csaknem elérte a 4000 milliárd forintot”
– emelte ki Benedek Eszter.
Ebben a fejlődésben természetesen a kereskedelemi cégeknek is szerepe van.
„Hazai üzletláncként kiemelt célunk, hogy a kínálatunkban a lehető legnagyobb részarányban kiváló minőségű magyar termékek szerepeljenek. Számos független piaci felmérés megállapította, hogy élenjáróak vagyunk a magyar termékek kínálatban tartása terén. Minderre a jövőben is kiemelten törekszünk, hiszen tudjuk, hogy a hazai termékek magas beltartalmi értékkel rendelkeznek és megbízhatóak”
– tette hozzá az előzőekhez Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója.
A Magyar Terméket éppen a fogyasztói trendek megváltozása sarkallta arra, hogy a magyar termékeket fókuszba helyező új közösségi összefogáskampányt hirdessen. „A hazaiban több van” szlogennel futó projekt a magyar termékekben rejlő értékekre hívja fel a figyelmet. A többhónapos akciósorozat az online kommunikációs tér adta lehetőségeket, valamint a közösségi marketing eszközeit integráltan kihasználva próbál minél több fogyasztót elérni. A nagyszabású kampány kreatív anyagain vizuálisan is belepillanthatunk egy-egy kiválasztott hazai termék belsejébe. A szétnyíló csomagolásokba kerülő, és a hazaiban több van gondolatot képi élményekké formáló illusztrációk elkészítéséhez Arany Rajzszög, illetve Worldwide Logo Design Awards díjas hazai grafikusokat kértek fel (Baranyai (b) András, Csuth Péter, Szalma Edit, Treszner Barbara).
* Az online felmérést a Magyar Termék Nonprofit Kft. idén nyáron, a magyaranyero.hu elnevezésű hűságoldalán végezte.
Kapcsolódó cikkeink
Növekedés, sikeres kampányok, új szakmai együttműködések: ilyen volt a Magyar Termék 2024-es éve
A Magyar Termék idén rekordot döntött, hiszen a védjegyhasználók száma…
Tovább olvasom >Agóra-Vízió: A Magyar Termékek iránt a jövőben sem csökken majd a kereslet
Rendkívül sikeres 10. jubileumi konferenciát tartott a Magyar Termék Nonprofit Kft.…
Tovább olvasom >Rally a magyar élelmiszerekért immár tizennyolcadszor
A Master Good Kft. csapata nyerte a 18. alkalommal megrendezett Coop Rallyt. A minőségi, magyar élelmiszer-előállítást…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >