A változásokról beszélt a Wizz Air CEO

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 08. 28. 11:15

Az izraeli járatok most biztonságosak, a 2025-ös nyári szezon pedig a tavalyi káoszhoz képest kimondottan sikeres volt – mondta a Pénzcentrumnak adott exkluzív interjúban Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója. Hozzátette: a légitársaság növekedési stratégiáját jelenleg a fenntartható nyereségesség határozza meg, miközben a külső tényezők – háborúk, hajtómű-problémák – még mindig komoly kihívás elé állítják a céget.

Jobb nyár, kevesebb fennakadás

A Wizz Air vezetője szerint a 2025-ös nyár összehasonlíthatatlanul jobban sikerült, mint a 2024-es, amikor járattörlések, reptéri káosz és leállások borzolták az utasok idegeit.

„Szinte járattörlés nélkül úsztuk meg a nyarat, ami ritkán fordul elő” – mondta Váradi, kiemelve, hogy a légitársaság tudatosan épített be tartalékokat a rendszerbe. Több repülőgépet, pilótát és légiutaskísérőt tartanak készenlétben, valamint alkatrészkészletet is bővítettek. Ez a stratégia a menetrend-pontosság jelentős javulását eredményezte.

Izraeli járatok újraindulva

A közel-keleti helyzet alakulása miatt a Wizz Air többször is kénytelen volt felfüggeszteni izraeli járatait, ám augusztus óta ismét repül Budapest és Tel-Aviv között. A kereslet óriási, a vezérigazgató szerint jóval több járatra lenne igény, mint amennyi kapacitással jelenleg rendelkeznek.

„Most teljesen biztonságos ez a járat, és próbáljuk a keresletet a lehető legnagyobb mértékben kiszolgálni” – hangsúlyozta Váradi.

Növekedés fékezve, flotta korlátozva

A Wizz Air visszafogta korábbi, évi 20 százalékos kapacitásnövekedési célját, és a következő időszakban 10–12 százalékos bővülést tervez. Ez is közel 10 millió új utast jelent évente – ami például a LOT lengyel légitársaság teljes méretének felel meg.

A mérséklés oka a hajtóművek visszahívása: a Pratt & Whitney gyártási problémái miatt több tucat repülőgép kényszerült földre, és a helyzet megoldása akár 2027-ig is elhúzódhat. A Wizz Air ugyanakkor jelentős beruházást hajtott végre: nyolcvan hajtóművet vásároltak, darabonként 20 millió dollárért, hogy csökkentsék a kiesések hatását.

Fókuszváltás: Közép- és Kelet-Európa

Az Abu-Dzabi régióból való kivonulás után a légitársaság Közép-Kelet-Európára helyezi a hangsúlyt. Új bázisok nyíltak Bukarestben, Varsóban és Pozsonyban, a meglévő útvonalakat pedig sűrítik. A Wizz Air jelenlegi piaci részesedése a térségben 25 százalék, amit a vezérigazgató szerint 30 százalék fölé lehet növelni.

Ukrajna: visszatérés csak békében

Váradi József egyértelműen leszögezte: a Wizz Air csak akkor tér vissza Ukrajnába, ha véget ér a háború, vagy legalább tűzszünet születik. „A piacnyitás pillanatában mi ott leszünk – hiszen a háború előtt piacvezetők voltunk, és gyakorlatilag hazai piacnak tekintjük Ukrajnát” – fogalmazott.

Részvényárfolyam és befektetői bizalom

A társaság részvényei a legutóbbi pénzügyi jelentést követően közel 30 százalékot estek, amit az operatív eredmények elmaradása és a bizonytalan kilátások magyaráztak. Váradi szerint a Wizz Airt egyszerre három, versenytársait alig érintő tényező sújtotta: az ukrajnai háború, az izraeli konfliktus és a hajtómű-probléma. Ezek együtt a kapacitás mintegy 50 százalékát érintették.

„Valószínűleg nekünk is jobban kell kommunikálnunk, de már látszik a fény az alagút végén: Izrael visszaállt, Ukrajnából átcsoportosítottuk a kapacitásokat, a hajtóművek cseréje pedig félúton jár. Ennek köszönhetően erősebb eredményeket várunk a jövőben, ami a részvényárfolyamokra is pozitív hatással lehet” – mondta a vezérigazgató.

Címkék: , ,

Kapcsolódó cikkeink