A válság átalakította a fogyasztási szokásokat
A válság nyomán nemcsak a fogyasztás szintje csökkent, de a szerkezete is átalakult. Vannak olyan változások a vásárlási szokásokban, amelyek a fellendülés beköszöntével sem térnek vissza a korábbi kerékvágásba.
Azt már előzetesen is jelezték szakértők, hogy az élelmiszerek súlya megnőhet a kiadásokon belül. A kiskereskedelmi forgalomban a 2005-ös 36,1 százalékról 41,2-re emelkedett az élelmiszerek súlya a tavalyi első tíz hónap KSH-statisztikája alapján. Ha újra beindul a növekedés, valószínűleg csökken ez az arány.
A forgalom változásai nem egyformán érintik a termékkategóriákat és a kereskedelmi csatornákat – mondta Szalókyné Tóth Judit, a Nielsen igazgatója. A vásárlói kosár összetételében is jelentős változás következett be, például számos élvezeti cikk mennyiségben mért forgalma csökkent.
A bútorok, háztartási cikkek és építőanyagok szinte ugyanakkora mértékben veszítettek teret a vásárlói kosárban, mint amennyit az élelmiszerek nyertek. A gyógyszerek és az illatszerek piaca meglepő módon jelentősen növekedett.
A tartós fogyasztási cikkek, ezen belül is az autók iránti kereslet csökkenése volt a legdrasztikusabb változás a válság begyűrűzését követően, eladott mennyiségben 60 százalékos volt a zuhanás.
A magyar napi fogyasztási piac a GFK Magyarország felmérése szerint 2008 utolsó negyedéve óta mutat szűkülést. Ennek három okára mutatott rá Kovács Krisztina, a piackutató cég Háztartás paneljének vezetője: a vásárolt mennyiség mellett változott az ár és a termékszerkezet is, a vásárlók egy termékkategórán belül is az olcsóbb helyettesítő terméket választják. Ez a folyamat már a válság begyűrűzése előtt is megfigyelhető volt, azonban a tavalyi harmadik negyedévben drasztikusan felgyorsult. Nehéz megmondani, hogy ez a tendencia visszafordul-e és mikor, vannak azonban olyan változások, amelyek valószínűleg kitartanak a következő években is, mivel a vásárlók mentalitása alakult át. Erre példa az otthon töltött idő növekedése, így az ezzel kapcsolatos termékek (például az otthoni étkezés alapanyagai) iránti kereslet megnövekedett – írja a Világgazdaság Online.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Marika hazatér
A magyarországi Ír Nagykövetség a Szent Patrik-napot március 17-én a…
Tovább olvasom >Az euróövezetben és az Európai Unióban havi összevetésben csökkentek, éves szinten nőttek a termelői árak áprilisban
Az euróövezetben és az Európai Unióban (EU) havi összevetésben csökkentek,…
Tovább olvasom >Beperelte a Sheint a Tudatos Vásárlók Egyesülete: sötét trükkökkel manipulálják a vásárlókat
A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) több európai fogyasztóvédelmi szervezettel közösen…
Tovább olvasom >