A válság átalakította a fogyasztási szokásokat
A válság nyomán nemcsak a fogyasztás szintje csökkent, de a szerkezete is átalakult. Vannak olyan változások a vásárlási szokásokban, amelyek a fellendülés beköszöntével sem térnek vissza a korábbi kerékvágásba.
Azt már előzetesen is jelezték szakértők, hogy az élelmiszerek súlya megnőhet a kiadásokon belül. A kiskereskedelmi forgalomban a 2005-ös 36,1 százalékról 41,2-re emelkedett az élelmiszerek súlya a tavalyi első tíz hónap KSH-statisztikája alapján. Ha újra beindul a növekedés, valószínűleg csökken ez az arány.
A forgalom változásai nem egyformán érintik a termékkategóriákat és a kereskedelmi csatornákat – mondta Szalókyné Tóth Judit, a Nielsen igazgatója. A vásárlói kosár összetételében is jelentős változás következett be, például számos élvezeti cikk mennyiségben mért forgalma csökkent.
A bútorok, háztartási cikkek és építőanyagok szinte ugyanakkora mértékben veszítettek teret a vásárlói kosárban, mint amennyit az élelmiszerek nyertek. A gyógyszerek és az illatszerek piaca meglepő módon jelentősen növekedett.
A tartós fogyasztási cikkek, ezen belül is az autók iránti kereslet csökkenése volt a legdrasztikusabb változás a válság begyűrűzését követően, eladott mennyiségben 60 százalékos volt a zuhanás.
A magyar napi fogyasztási piac a GFK Magyarország felmérése szerint 2008 utolsó negyedéve óta mutat szűkülést. Ennek három okára mutatott rá Kovács Krisztina, a piackutató cég Háztartás paneljének vezetője: a vásárolt mennyiség mellett változott az ár és a termékszerkezet is, a vásárlók egy termékkategórán belül is az olcsóbb helyettesítő terméket választják. Ez a folyamat már a válság begyűrűzése előtt is megfigyelhető volt, azonban a tavalyi harmadik negyedévben drasztikusan felgyorsult. Nehéz megmondani, hogy ez a tendencia visszafordul-e és mikor, vannak azonban olyan változások, amelyek valószínűleg kitartanak a következő években is, mivel a vásárlók mentalitása alakult át. Erre példa az otthon töltött idő növekedése, így az ezzel kapcsolatos termékek (például az otthoni étkezés alapanyagai) iránti kereslet megnövekedett – írja a Világgazdaság Online.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A versenyfenyegetettséget elemzi a dunnhumby és a Placer.ai új AI-alapú eszköze
Új AI-eszközt alkotott a dunnhumby és a Placer.ai, amely képes a…
Tovább olvasom >A Molson Coors lett Dwayne Johnson energiaitalának többségi tulajdonosa az USA-ban
Többségi részesedést szerzett a Molson Coors Beverage Co. a Dwayne…
Tovább olvasom >ProVeg: Németországban a Lidl kínálja a legkedvezőbb árú vegán kosarat
Az árparitás egy évvel ezelőtti bevezetését követően most a német…
Tovább olvasom >