A valósnál magasabbnak érzékelik az inflációt a német fogyasztók
A németországi fogyasztók az inflációt háromszor magasabbnak érzékelik, mint amennyi a tényleges inflációs ráta. Ez hatással van a vásárlási hajlandóságra, amint azt az Allianz Trade nemrégiben készült tanulmánya is mutatja.
Németországban 2023 májusában 6,1 százalék volt az infláció mértéke, ám a németek azt 18%-osnak érzékelték az Allianz Trade szerint.
– Ez nem elhanyagolható, mert az érzékelt infláció erősen befolyásolja a fogyasztói cselekedeteket, így a vásárlási magatartást is. Az eltérés tehát fontos szerepet játszik, különösen a gazdaság és a vállalatok, valamint a kamatpolitika szempontjából
– mondta Jasmin Gröschl, az Allianz Trade vezető közgazdásza.
Az eltérésnek több oka is van: a vásárlók jobban figyelnek az áringadozásokra az olyan gyakran előforduló bevásárlásoknál, mint az élelmiszerek vagy az üzemanyag. Ha ezek az árak az átlag felett emelkednek, az emberek hajlamosak sokkal nagyobb inflációt érzékelni. De pszichológiai szempontok, demográfiai és regionális különbségek, valamint az egyéni fogyasztói magatartás is vezethet az áremelkedés torz érzékeléséhez.
A Németországgal szomszédos Ausztriában az infláció 8,8%-kal magasabb volt, míg Svájcban lényegesen alacsonyabb, mindössze 2,2 %-os.
– Az infláció kulcstényezői között szerepel az Oroszországhoz való földrajzi közelség, az energia- és élelmiszerimporttól való függés, az egyes árak csökkentésére irányuló kormányzati beavatkozások és az adott valuta ereje
– mondja Gröschl.
Kapcsolódó cikkeink
KSH: a béremelkedés üteme meghaladja az inflációt, felzárkózik a vidék
A Központi Statisztikai Hivatal friss adatai szerint júniusban a teljes…
Tovább olvasom >Csatlakozott a Knuspr a svájci Markant hálózathoz
Az európai kizárólag online forgalmazó élelmiszer-kereskedők közül a németországi Knuspr…
Tovább olvasom >További cikkeink
Augusztusban négyhavi csúcsára ért fel a GKI konjunktúra indexe
A GKI Gazdaságkutató Zrt. – az EU támogatásával végzett –…
Tovább olvasom >A Z-generációsok tanítják az idősebb kollégáikat a mesterséges intelligencia használatára
Az International Workplace Group (IWG), a világ vezető munkaterület-szolgáltatója friss,…
Tovább olvasom >Kapu Tibor hazatért – magyar űrcsokit kóstolt az űrben
Kapu Tibor, a HUNOR program kutatóűrhajósa a múlt héten érkezett…
Tovább olvasom >