A vállalati önkéntesség még nem számít bevált gyakorlatnak Közép-Kelet- Európában
A felelős vállalati polgárság egyik fontos területe a vállalati
önkéntesség és az ezzel kapcsolatos széleskörű kommunikáció. A CSR 24/7 Rating 2010-es
adatai szerint regionális szinten csak tizenöt vállalat számol be részletesen önkéntességi
programjáról, melyek közül három magyar. Az eredmények alapján a pénzügyi szektor
képviselői bizonyultak a legjobbnak ezen a területen.
2011 az önkéntesség éve az Európai Unióban, azzal a fő céllal, hogy mozgósítsa mind a civil, mind a
vállalati, mind az állami szereplőket. A kidolgozott stratégián alapuló önkéntesség révén a vállalatok részt
vehetnek közvetlen környezetük fejlesztésében, hozzájárulhatnak különböző társadalmi és környezeti
problémák megoldásához. A munkavállalók bevonása a belső szervezeti kultúrát és együttműködést
fejleszti, valamint segíti a szervezet értékeinek elmélyítését is. Nyugat-Európában, valamint Amerikában
jóval nagyobb múlttal rendelkezik az önkéntesség, mint régiónkban, ahol még csak most van elterjedőben
a felelős vállalati polgárság ezen formája. A B&P Braun & Partners CSR 24/7 Rating felmérésének
keretében vizsgált négy ország – Ausztria, Lengyelország, Magyarország és Románia – legnagyobb
vállalatai közül Magyarországon található a legtöbb olyan cég, amely meghatározott stratégia mentén
biztosít lehetőséget munkatársai számára az önkéntes munkára és erről széles körben kommunikál, tehát
általa megvalósul a transzparencia is.
A száz vállalatot tartalmazó közép-kelet-európai mintában (CEE-100) mindössze tizenöt olyan cég
szerepelt, amely nem csak lehetőséget biztosít munkatársai számára az önkéntességi programokban való
részvételre, hanem mindezt egy kidolgozott stratégia mentén teszi. Közülük hat Lengyelországban, négy
Romániában, három Magyarországon, kettő pedig Ausztriában tevékenykedik. További tizennyolc cég
részlegesen felelt meg ezeknek az elvárásoknak, így a regionális átlagteljesítmény a huszonnégy százalékot
érte el. Ezen a területen a lengyelországi nagyvállalatok átlagos eredménye bizonyult a legjobbnak, bár a
vizsgált cégek között Magyarországon volt a legmagasabb azok aránya (40 százalék), amelyek valamilyen
szinten már foglalkoznak az önkéntesség kérdésével. Az iparágak tekintetében a pénzügyi szektor
képviselői között fordultak elő legnagyobb számban ezek a vállalatok.
„Az önkéntességi program elősegíti, hogy a vállalat a helyi közösség részévé, jó szomszédjává váljon,
ugyanakkor hatékony eszköze a munkavállalók bevonásának, a csapatépítésnek, a vállalati értékek
személyes megélésének is. Előnyei tehát számtalan területen jelentkeznek, ezt azonban eddig csupán
néhány vállalat ismerte fel a régióban és Magyarországon. A stratégiai szintre emelt önkéntességi program
megvalósítása mellett az ezzel kapcsolatos folyamatos kommunikáció is fontos, az érintettek széles körű
bevonása, valamint a példamutatás érdekében” – mondta el Braun Róbert, a B&P Braun & Partners résztulajdonosa.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >