A tudatos vásárlás ösztönzésére indul uniós pályázat
Akár 35 millió forintot nyerhetnek iskolák, állami vagy magán szervezetek az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatala (EUIPO) által meghirdetett szemléletformáló pályázattal, amire június 8-ig lehet jelentkezni – hívta fel a figyelmet a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (SZTNH) pénteki közleményében.
A pályázat célja, hogy a szellemi tulajdon fontossága mellett, a hamisítás által okozott károkra is felhívják a figyelmet. Az összesen 1 millió euró (több mint 350 millió forint) összértékű pályázat legfőképpen a fiatalabb korosztályt, így kiemelten a 15 és 24 év közöttieket, valamint a jelenlegi vagy jövőbeni tanárokat és tudományos szakértőket célozza. Az EUIPO ezzel hosszú távon azt szeretné elérni, hogy a fiatal generációk tudatosabban vásároljanak és csökkenjen a hamisítás, valamint a „kalózkodás” népszerűsége is.
A tájékoztatás szerint a 2021-es felhívás két altémára oszlik, amelyek célcsoportok szerint különülnek el egymástól: az első terület a közoktatásban résztvevő diákok (6-18 évesek) és tanárok szemléletformálására koncentrál, míg a második a fiatal fogyasztókat célozza meg. Az első kategória pályázói 20-60 ezer eurós, a másodiké pedig 40-100 ezer eurós költségkerettel számolhatnak.
Pomázi Gyula, az SZTNH elnöke a közleményben elmondta: sokan nincsenek tisztában a hamisítás okozta károkkal, pedig fontos lenne tudatosítani a vásárlókban, hogy a cégeknek és az országoknak okozott gazdasági kár mellett sajnos az emberi egészségre, valamint az élővilágra nézve is végzetesek lehetnek a nem ellenőrzött forrásból származó termékek. A változás érdekében már a legkisebbeknél érdemes elkezdeni a szemléletformálást – emelte ki.
Az EUIPO egy korábbi kutatásából kiderül, hogy az uniós tagállamok évente akár 15 milliárd eurót veszíthetnek a hamisításból eredő bűncselekmények következtében, az adók és különböző járulékok kiesése miatt. Az állami szervezetek mellett a piaci szereplők is súlyos károkat szenvednek: a hamisításnak kitett 11 gazdasági ágazatban 2013 és 2017 között évente közel 83 milliárd euró bevételtől estek el a szabályosan működő gyártók és kiskereskedők. A hamis termékek piacon való megjelenése miatt a károsult cégek kevesebbet tudnak innovációra fordítani, és jóval csekélyebb számú munkavállalót képesek alkalmazni. A tanulmány szerint a vizsgált időszakban több mint 671 ezer munkahely szűnt meg.
A támogatásra azok az állami vagy magánszervezetek jogosultak, amelyek a 27 tagállam valamelyikében több mint 2 éve be vannak jegyezve. A pályázatra online lehet nevezni 2021. június 8. 13:00 óráig, a jelentkezési lap kitöltésével. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Egyre nő az agráriumban az információs igény
A külső, elsősorban pályázati és területalapú finanszírozás megkerülhetetlen az európai…
Tovább olvasom >Humoros plakátok az élelmiszer-pazarlás ellen
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) Maradék nélkül programja újabb kreatív…
Tovább olvasom >Keresik 2023 sikeres vállalkozónőit és női vállalatvezetőit
Az emberek szeretik a történeteket. Szeretnek tanulni, inspirálódni, erőt meríteni…
Tovább olvasom >További cikkeink
Rekord nyereséget értek el a saját márkák az év első felében az Egyesült Államokban
Új csúcsokat értek el a sajátmárkás termékek 2024 első felében…
Tovább olvasom >Akadálymentesíti csomagolásait a Müller az Egyesült Királyságban
Minden márkás termékének csomagolásán NaviLens kódot helyez el a Müller,…
Tovább olvasom >Friss kutatás: a magyarok közel fele nem használ fényvédő krémet, ráadásul a déli órákban sem kerülik a napfényt
Egy friss, reprezentatív kutatás szerint a magyar lakosság mindössze 8…
Tovább olvasom >