A top 10 fogyasztói trend 2014-ben

Szerző: trademagazin Dátum: 2014. 03. 06. 01:12

Az Euromonitor International friss, „Top 10 globális fogyasztói trend 2014-ben” című publikációjából többek között megtudjuk, hogy egyre inkább az impulzusszerű vásárlás kerül előtérbe, az egészséges és környezettudatos táplálkozás már nem csak a magasabb keresetű vásárlók körében élvez prioritást, a posztrecessziós fogyasztói magatartás pedig az elmúlt három év során normává vált.

méz

1. Az impulzusszerű vásárlás válik uralkodó trenddé.

2014-ben a vásárló azonnali kielégülést keres, ezért gyakran előbb vásárol, minthogy mérlegelné döntése következményeit. A technikai fejlődés kedvez ennek a trendnek, hiszen egyetlen gombnyomással bármilyen terméket vagy szolgáltatást fél perc alatt megrendelhetünk és kifizethetünk a világ bármely pontjáról.

Néhány példa: Tavaly a MasterCard az Egyesült Államok egyik legnagyobb kiadójával, a Condé Nasttal együttműködésben létrehozta új, ShopThis nevű okostelefonos alkalmazását, amelynek segítségével az olvasó azonnal, a készüléke segítségével megvásárolhatja a ruhát, amelyet a Vogue-ban vagy a Glamourban látott, esetleg megrendelheti az étel alapanyagait, amelyet a kiadó valamelyik főzőmagazinjában talált. A brit Barclays Bank 2013 őszén egy „BuyIt” nevű mobil feature-t épített a PingIt alkalmazásába, amely lehetővé teszi, hogy a vásárló a kirakatban látott termékeket szkennelje, majd egyetlen gombnyomással megvásárolja. Eközben az IKEA egy új alkalmazást fejlesztett ki, amelynek segítségével a vásárló a saját otthonának paraméterei szerint válogathat a bútorok között – és természetesen azonnal rendelhet is, akár hitelre.

2. Az egészséges étkezés előtérbe kerül: többet fizetünk a minőségi ételért.

Míg korábban csak egy szűk, jobbára tehetős réteg volt nyitott a kimondottan egészséges, fenntartható forrásból származó alapanyagokból készülő ételekre, ma már a prémiumkategóriás termékek mellett a saját márkás, gazdaságos kiszerelésű élelmiszerek is az egészség és a minőség felé nyitnak. Egyre szélesebb réteg ismeri fel, hogy a kiegyensúlyozott táplálkozás az életminőség jelentős javulását hozza magával, ezért már a McDonald’s legutóbbi, amerikai kampánya is arra biztatja vendégeit, hogy a sült krumpli helyett friss salátát válasszanak a menüjük részeként.

Az Euromonitor International 2013-as Globális Fogyasztó Trend felmérése szerint az online vásárlók egyértelműen hajlandóak többet fizetni egy olyan termékért, amely extra tápanyagokat, vitaminokat tartalmaz. Előrejelzésük szerint ezeknek a termékeknek a valós értékű eladása 2014-ben a Közel-Keleten és Afrikában 7,1 százalékkal, Latin-Amerikában 6,9 százalékkal, Ázsia csendes-óceáni térségében 4,2 százalékkal nő majd.

A legnagyobb márkák kommunikációjában fontos szerepet kap 2014-ben az egészséges életmód, a kiegyensúlyozott táplálékbevitel, a minőségi alapanyagokból készülő termékek és a túlsúly elleni harc. Világmárkák tucatjai változtatják meg évszázados receptjeiket, hogy megfeleljenek az új, egészséges, cukormentes trendnek.

3. Előtérbe kerülnek a környezetvédelmi megfontolások és a társadalmi tudatosság.

A vásárlók világszerte egyre nagyobb létszámban kívánnak azonosulni olyan termékekkel, amelyek fenntartható forrásból származnak, és fontos társadalmi ügyeket karolnak fel. A Global Language Monitor kutatása szerint 2013-ban a harmadik (!) leggyakoribb keresőszó angol nyelvterületen az online világban a „globális felmelegedés/klímaváltozás” volt. Az egyre szélesedő réteg, amely érdeklődik a termék és az azt forgalmazó cég háttértörténete iránt, komoly lépéseket tesz a nem fenntartható forrásból származó, szociálisan érzéketlen gyártók által forgalmazott termékek bojkottálására. Az új, Buycott nevű applikáció népszerűsége egyre terjed, hiszen ez az alkalmazás megmutatja, mi áll kedvenc márkáink ökológiája mögött.

4. Az otthon és a közösség a pihenés és a szórakozás fő bázisává válik.

A modern vásárló egyre inkább az otthonát tekinti a pihenés és a szórakozás első számú bázisának. Az elmúlt évek wellnesshotel-trendje mellett a válság létrehozott egy új, széles réteget, amely elsősorban otthon szeretné jól érezni magát. Ezért természetesen mindent meg is tesz: prémium konyhai eszközöket vásárol, gasztromagazinokat olvas, hogy színvonalasan étkezhessen, high-tech kütyüket vesz, hogy kedvére olvashasson, filmezhessen, tévézhessen az otthonában is. Ma már a hétvégi nagybevásárlás is megoldott a saját fotelünkből, otthonról: egyre több alkalmazás épül arra, hogy ezt az igényt kielégítse. Világszerte nőtt a többgenerációs háztartások száma, ezért a gyártóknak már arra is gondolniuk kell, hogy egyszerre két-három generációt szólítsanak meg hirdetéseikkel.

5. A munka és a szabadidő közötti egyensúly felborulása a fogyasztók egyik fő stresszforrása.

A stressz egyik első számú forrása a karrier és a szabadidő közötti egyensúly felborulása lesz sokaknak 2014-ben. Többen a megkérdezettek közül úgy vélik, hogy a mobileszközök miatt elmosódik a határ a munkahely és az otthon között („bárhol, bármikor elérhető vagyok”), míg mások szerint épp ez az, ami megoldja a problémát, hiszen egyre többeknek nyílik majd lehetősége otthonról dolgozni. Az Euromonitor International szerint a fogyasztók kétharmada aktívan tesz azért, hogy hétköznapi életét egyszerűbbé tegye. A megkérdezettek többsége aggódik egzisztenciális biztonsága miatt, és egy igen széles réteg tartja fontosnak az önmegvalósítást az élet minden területén.

6. Több fogyasztó vágyik luxustermékekre, mint korábban.

A felmérés szerint 2014-ben nem csökken, hanem nő az igény a luxustermékek és -szolgáltatások iránt. Érdekes trend azonban, hogy egyre több vásárló egyre kevesebb pénzért szeretne prémiumkategóriás termékekhez jutni. Japán jól példázza ezt a világszerte épp kibontakozóban lévő trendet: a japán vásárlók előszeretettel vesznek maguknak méregdrága kasmír pulóvert olcsó butikokban, és a gourmet kávé is kelendő a diszkontokban.

7. A fogyasztót érdekli, mit gondol a többi fogyasztó, és a digitális technikák információhoz is juttatják.

Már nem vendégkönyvbe vagy a fogyasztóvédelemnek írunk, ha elégedetlenek vagyunk, hanem az interneten pontozzuk le a tetszésünket el nem nyerő termékeket és szolgáltatásokat. A modern vásárló kíváncsi arra, mit mond a többi fogyasztó az általa megvásárolni kívánt márkáról, gyártóról. Bárki percek alatt egy brand nagykövete lehet, ráadásul a közösségi média kedvez az ilyen formában közölt információ terjedésének. 2014-ben a fogyasztó sokkal nagyobb hatással lehet ezért a többi fogyasztóra, mint a legjobban megtervezett reklámkampány, tehát a rokonszenves online jelenlét, a lojális kommunikáció és az őszinte, nyilvános bocsánatkérés a cégek népszerűségének elengedhetetlen tartozékává válik.

8. A posztrecessziós fogyasztói magatartás vált az új normává.

Noha a korábbiaknál kevésbé gyorsan nő, és a gazdasági feltételek is jobbak, mint két-három évvel ezelőtt, a fogyasztók hozzászoktak a válság megszorításaihoz, ezért vásárláskor ugyanazt a stratégiát követik, amelyet az elmúlt években. Népszerűek maradnak a diszkontok, a leértékelések, a hitelfelvétel, a helyi pénz alapú cserék, a second-hand ruhavásárlások, és a modern vásárló 2014-ben is hajlandó lesz több hipermarketbe is ellátogatni azért, hogy kedvenc termékeit a lehető legjobb áron szerezze be.

9. Lassan mindenre lesz alkalmazás.

Még soha nem támaszkodott a fogyasztói társadalom olyan mértékben a mobiltechnológiára, mint 2014-ben, így aztán kicsit sem meglepő, hogy az applikációk népszerűsége tovább növekszik. A fogyasztók nyitottak ezekre az új megoldásokra, és a megfelelő, életüket nagymértékben megkönnyítő verziókért akár fizetni is hajlandóak.

10. Szeretjük az interneten megmutatni, mit ettünk, vettünk.

Az Instagram és a Pinterest kiváló platform arra – a régi jó Facebook és Twitter mellett –, hogy a vásárló különleges vizuális körítés keretében bemutathassa, mi minden volt aznap a tányérján, és mire költötte el a pénzét. Ezeknek a felületeknek a népszerűsége egyre nő, és már nem csak a legfiatalabb, 15–24 éves korosztály körében. A trendekkel együtt haladó cégek ezt az irányt időben felismerik, és a hasznukra fordítják.

Barok Eszter

Kapcsolódó cikkeink