A tojás ára tovább emelkedik: a ketreces tartás kivezetése drágítja a piacot
A magyarországi tojásárak január végére átlépték a száz forintos lélektani határt, és egyre kevesebb helyen lehet ennél olcsóbban hozzájutni a termékhez. Bár Húsvét után átmeneti árcsökkenés várható, hosszú távon a ketreces tartás visszaszorítása további drágulást eredményezhet – írja az mfor.hu.
Tojásárak alakulása a hazai boltokban
Az Auchanban január végén 70 forintos darabáron volt kapható az S méretű friss tojás, míg a prémium kategóriába sorolható Szijártó Jumbo (L-XL) tojás darabja elérte a 110 forintot. A kisebb boltokban és piacokon a tojásárak többsége már túllépte a száz forintot, különleges tojásfajták pedig még drágábban érhetők el. A Tesco például a tíz darabos „A” osztályú extra sárga XL tojását 1179 forintért, vagyis 118 forintos darabáron kínálta.
Termelői árak változása
A tojástermelők számára 2023 ősze hozott némi megkönnyebbülést, hiszen az átvételi árak ismét emelkedtek, november közepén már meghaladták a 61 forintot. A Magyar Tojóhibrid-tenyésztők és Tojástermelők Szövetsége korábban figyelmeztetett arra, hogy az alacsony termelői árak miatt elkerülhetetlen lesz az áremelés. Az ársapkák és az árstop intézkedések 2024 augusztusára jelentősen lenyomták az átvételi árakat, de ezek eltörlésével tavaly októbertől ismét növekedésnek indultak.
Piaci turbulenciák és madárinfluenza veszélye
A Farm Tojás Kft. ügyvezetője, dr. Kertész Tamás szerint a januári visszaesés annak ellenére következett be, hogy a kereslet folyamatosan magas maradt. Egyes termelők indokolatlan árcsökkentése miatt a vásárlók „vérszemet kaptak”, de a szakember arra számít, hogy februártól ismét stabilizálódik az ár. Húsvét előtt újabb áremelkedésre lehet számítani, majd az ünnep után várható némi árcsökkenés. Az átvételi árak további alakulása nagyban függ attól, hogy a tavaszi madárvonulás során milyen mértékben terjed el a madárinfluenza, amely komoly veszélyt jelent a tojótelepekre.
A ketreces tartás kivezetése és annak hatása
A tojásárak növekedésében egy másik fontos tényező is szerepet játszik: az EU-ban és számos nyugati országban egyre inkább háttérbe szorul a ketreces tartás. A nagy áruházláncok, köztük a szlovákiai és németországi üzletek, már egyre kevésbé vásárolnak ketreces tartásból származó tojásokat. Szlovákiában például attól tartanak, hogy három hónapon belül teljesen kivonhatják a ketreces tojásokat a piacról.
Magyarországon egyelőre nincs konkrét terv a teljes kivezetésre, de a hazai termelőknek előbb-utóbb át kell térniük a mélyalmos vagy szabadtartású rendszerekre. Ez komoly beruházásokat és növekvő termelési költségeket jelent, amely elkerülhetetlenül megjelenik majd a tojás végső árában is.
Kereskedelmi láncok álláspontja
Az Aldi már 2022 óta kizárólag magyar tojásokat tart állandó kínálatában, és kiemelten figyel az állatjóléti követelmények betartására. Bár az EU-ban még nincs pontos határidő a ketreces tartás eltörlésére, az üzletlánc kínálatában már most is egyre nagyobb arányban találhatók mélyalmos és szabadtartású tojások. A beszállítóknak azonban jelentős fejlesztésekre lesz szükségük az átálláshoz, ami szintén hatással lesz a piacra és az árakra.
A tojás ára hosszú távon valószínűleg tovább emelkedik, mivel a termelési költségek növekedése és a ketreces tartás visszaszorítása drágítja az előállítást. Bár Húsvét után rövid távú árcsökkenés lehetséges, az iparági trendek alapján a fogyasztóknak fel kell készülniük arra, hogy a tojás az elkövetkező években egyre drágább termék lesz a boltok polcain.
Kapcsolódó cikkeink
Alapvető élelmiszerek árának csökkentése érdekében lép fel a GVH
Újabb lépéseket tesz a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az áremelkedések visszaszorítása…
Tovább olvasom >Madárinfluenza árnyékában: korlátozások és kihívások között a magyar baromfiágazat
A 2020-ban Magyarországon felbukkant madárinfluenza járvány máig jelentős hatással van…
Tovább olvasom >Csökkenti a Lidl a tojás árát
A Lidl Magyarország ismét a magyar vásárlók kedvére tesz és…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nyílt Marketing Fórum a Magyar Termék Védjegyhasználatról – már lehet regisztrálni!
Idén február 20-án kerül megrendezésre a Magyar Termék Marketing Fórum,…
Tovább olvasom >Nagy Márton: itt a fordulat, a magyar gazdaság 2025-ben nagyobb növekedési pályára vált
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2024 utolsó negyedévében az…
Tovább olvasom >A klímaváltozás megfékezéséhez az erőfeszítések megsokszorozása szükséges – klímavédelmi felmérés a hazai cégeknél
A fenntartható átállásban elkötelezett magyarországi vállalatok 66 százaléka rendelkezik konkrét…
Tovább olvasom >