A tízórai és az uzsonna az Y- és Z-generációra jellemző
Tízből nyolc magyar rendszeresen ebédel és vacsorázik, de a három fő étkezés már csak minden másodikra jellemző. Az Y- és Z-generáció tagjai gyakrabban esznek a három főétkezés között is, ráadásul ők előnyben részesítik a meleg reggelit vagy főtt vacsorát.
A cikk a Trade magazin 2025/10. lapszámában olvasható.
A modern dietetikai irányelvek a kisebb mennyiségek gyakori fogyasztását javasolják az egészség megőrzése érdekében, sok gyümölcs és zöldség – lehetőleg nyers formában való – felhasználásával. Ezzel szemben a 18–69 éves magyar lakosság csupán 64%-a étkezik 3 vagy több alkalommal egy átlagos napon – tárta fel az Impetus Research reprezentatív éTREND 2025. kutatása.
Csupán a lakosság 18%-a eszik 4 vagy 5 alkalommal egy nap. Minden negyedik (27%) magyar nyilatkozta azt a felmérés során, hogy az ebéd az első étkezése, azaz általában sem reggelit, sem tízórait nem esznek. A lakosság 14%-a pedig az ebéd után már nem eszik sem uzsonnát, sem vacsorát, ez akár egészséges is lehet, ha a korábbi főétkezések során megfelelő mennyiségű és minőségű táplálékot fogyasztottak.
A magyarok a megszokott reggeli-ebéd-vacsora hármasban gondolkodnak a mindennapokban. Egy átlagos napon a felnőtt magyarok 67%-a reggelizik, 23% semmit nem eszik felkelés után. A délelőtt során tízóraizni pedig csak 19% szokott. Az ebéd és a vacsora a többség számára „szent”, nyolcból hét személy jellemzően ebédel (87%), vacsorázni pedig hatból öt (83%). A délutáni uzsonnát már csak minden ötödik magyar majszolja el rendszeresen (21%).
Az egyes generációkat vizsgálva lényeges eltéréseket láthatunk a napi étkezések számában. A „Baby boomer” generáció tagjai (akik 1943 és 1964 között születtek) leginkább naponta három étkezést preferálnak. Ők – a többi generációval összehasonlítva – nagyobb arányban fogyasztanak reggelit (79%) és vacsorát (88%), de a három főétkezés közé kisebb arányban iktatnak be plusz étkezéseket. Ezzel szemben a két legfiatalabb generáció, azaz az Y- (1981 és 1996 között születtek) és a Z-generációk (1997 és 2010 között születtek) tagjainak körében gyakoribb a napi négyszeri vagy ötszöri étkezés. Bár a reggelit rendszeresen fogyasztók aránya körükben alacsonyabb (62, illetve 65%), viszont nagyobb arányban kívánnak meg valamit tízóraira vagy uzsonnára (20, illetve 25%). Ez lényegesen magasabb arány, mint az idősebb generációk tagjai körében. Az X-generáció tagjai (akik 1965 és 1980 között születtek) átlagos arányban választják a három főétkezést, közülük tízből nyolcan (89% és 85%) ebédelnek és vacsoráznak, de a köztes „kisétkezéseket” már csak minden hatodik személy (14% és 17%) iktatja be.
A fiatalok körében népszerűbbek a meleg, főtt ételek a reggelik és vacsorák esetén. Bár a „Baby boomer”-ek gyakrabban (79%) reggeliznek, ők inkább hideg ételeket fogyasztanak reggelire, ezzel szemben az Y-generáció tagjainak 30%-a szokott naponta vagy hetente többször is meleget reggelizni. A Z-generáció körében ez az arány eléri a 40%-ot is. Az ebéd minden generáció esetén főtt ételt jelent, a külföldön népszerű „szendvicsebéd” nem a magyarok kedvence.
A vacsora azonban ismét egy generációs „vízválasztónak” tekinthető. Bár a „Baby boomer” generáció gyakrabban vacsorázik, meleg vacsorát csak 39%-uk szokott rendszeresen enni. A főtt vacsorát preferálók aránya az X-generáció körében 54%-os, az Y- és Z-generációk tagjai közül pedig tízből hatan (63%) nagyon gyakran esznek meleg ételt vacsorára.
„A gyakori és minőségi étkezés sok betegség megelőzését szolgálja vagy szolgálná. E területen is van hova fejlődnie a magyar lakosságnak. Jó hír, hogy az Y- és Z-generációk tagjai körében magasabb a köztes »kisétkezéseket« fogyasztók aránya, a »fiataloknál« elindult egy változás. Azonban nem elég gyakran enni, fontos a minőségi ételek választása is. A fiatalabb generációk tagjai gyakrabban nyúlnak a félkész, előrecsomagolt, fagyasztott pizzákhoz, tésztákhoz, emiatt is lehet magasabb a meleg reggelik és meleg vacsorák aránya. Így összességében nem állíthatjuk, hogy ezek a generációk összességében sokkal egészségesebben étkeznek” – kommentálta az adatokat Schauermann Péter.
Az éTREND 2025 az Impetus Research 1000 fős, online kérdőíves módszerrel készült kutatása, amely a 18–69 éves magyar lakosságra reprezentatív. A felmérés alapján készült tanulmány a magyarok étkezési szokásainak jellemzőit, az általuk fogyasztott ételek és italok fogyasztási gyakoriságát, a főzéssel és házon kívüli étkezéssel kapcsolatos gyakorlatot, valamint az egészéges étkezéssel és életmóddal szembeni attitűdöket vizsgálta 2025 tavaszán
Az Impetus Research 2019 óta kérdőíves kutatások és egyéb piaci adatok elemzésével vizsgálja a magyar fogyasztói szokásokat és ezek változásait. Munkatársai széles körű piackutatási tapasztalattal és számos szektorban szerzett piacismerettel rendelkező szenior kutatási szakemberek. További információkat a www.impetusresearch.hu weboldalon talál, vagy lépjen velünk kapcsolatba a peter.schauermann@impetusresearch.hu címen.
Kapcsolódó cikkeink
Tálcán kínált trófeák
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Kolbászok, szalámik, taktikák
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Vészek borzolják a baromfit
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >További cikkeink
Túl a kenyéren – Globális frontvonalak az alapélelmiszer-piacon
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Visit Hungary: október 14-15. között nemzetközi turisztikai konferenciát tartanak Budapesten
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Pink kürtőskalácsokkal és desszertekkel nyit a 12. Kürtőskalács Fesztivál
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >