A Tesco, CBA és Coop a dobogón, nagyot erősödött a Spar és a Lidl
A Tesco, a CBA és a Coop áll a legnagyobb forgalmú, élelmiszert és vegyi árut értékesítő kiskereskedelmi láncok 2008. évi ranglistájának élén. A Tesco 602 milliárd forint forgalmat ért el tavaly, az előző évi 554,9 milliárd után. A lista végén álló északkeleti regionális lánc, a Héliker 9 milliárd forint bevételt könyvelhetett el. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat 2008-as rangsora, amit a vállalatok saját közlése, illetve becslések alapján állítottak össze. Az élelmiszer-kiskereskedelem koncentrációja folytatódik, a vásárlói igények változásainak megfelelően. Az emberek boltválasztásában ugyanis fő szempont, hogy szeretnének egy boltban megtalálni mindent, amire szükségük van. Keresik a nagy eladóterű üzleteket, amelyek láncai továbbra is terjeszkednek, és hálózataikat átlagosan 10 százalékkal bővítették tavaly, az előző évhez képest. (Hipermarket, szupermarket és diszkontüzlet összesen 1016 működött tavalyelőtt év végén, és 1119 a múlt év végén.)
A Tesco-Global Áruházak Zrt. összesen 148 üzletet, köztük 89 hipermarketet működtet az év végi adatok szerint. Ez a hálózat bővítését jelzi; egy év alatt tizenhárom hipermarket mellett tizenhárom szupermarketet nyitott.
A legnagyobb eladóterű láncok közül a Tesco mellett csak a rangsorban hatodik Auchan terjeszkedett tavaly; a miskolcival tizenegyre növelte áruházai számát. (Idén március végén pedig Maglódon nyitották meg a tizenkettedik Auchant.) Múlt évi forgalma 4 százalékkal nagyobb a tavalyelőttinél, és 221,7 milliárd forintot ért el.
Fehér holló a hazai láncok előkelő pozíciója
A rangsorban negyedik helyre előrelépett Spar a koncentráció egyik motorja. Éves forgalma 374,17 milliárd forintot tett ki tavaly, szemben az előző évi 284,5 milliárddal. A növekedés mértéke 32 (!) százalék. A 29 tagú Interspar hálózatot nem bővítették. Nyitottak viszont tíz új Spar hipermarketet. S ami a forgalom, s egyben a piaci pozíció erősödése szempontjából legfontosabb: a Spar Magyarország tavaly nyáron megvette a Plus hálózatot. Ezzel jelentősen erősödött a Spar piaci pozíciója. (A Spar Magyarország 2008. évi konszolidált forgalma a Plus üzletlánc bruttó árbevételét 2008. II. félévétől tartalmazza.)
A rangsorban második CBA 3038 egysége, a harmadik Co-op 5250 és az ötödik Reál 2310 üzlete együttesen a hazai élelmiszerbolt-hálózat több mint 10 500 egységet jelenti. Bár a hazai láncok üzleteinek száma nem bővült, így is a teljes magyarországi élelmiszerbolt-hálózat több mint felét képviselik. A magyar tulajdonban lévő vállalatok előkelő pozíciója fehér hollónak számít Közép-Európában. Hasonlóan magas forgalmakat, illetve piaci részesedéseket ugyanis régiónk egyetlen más országában sem érnek el hazai tulajdonú láncok.
Helyet cserélt a két diszkontlánc
A két kemény diszkontlánc a forgalom tekintetében tavaly helyet cserélt a diszkont csatornában. A Lidl szélsebes terjeszkedésével 17 százalékkal növelte boltjainak számát – 105-re. Forgalma viszont 33 százalékkal bővült a Nielsen becslése szerint, mintegy 164,7 milliárd forintra. Így a Lidl szerepel a 8., míg a Penny Market a 9. helyen. Utóbbi boltjainak száma 163-ról 169-re emelkedett.
A drogériák figyelemre méltó térnyerése főleg a drogerie markt terjeszkedésének következménye. Ez a bolttípus 24 százalékról 26-ra növelte piaci részesedését a Nielsen által mért 60 háztartási vegyi áru és kozmetikum kiskereskedelmi forgalmából, egyik évről a másikra. A dm boltjainak száma a tavalyelőtti 206 után múlt évben 233 lett. A Rossmann hálózata egyetlen egységgel bővült, 181-re.
Új és eltűnő versenyzők
A toplista érdekessége, hogy utoljára szerepelnek rajta a Plus üzletek, mivel az eddigi diszkontok zömét Spar szupermarketté alakítják át. Szintén eltűnik a piacról a Héliker, mivel az északkelten erős regionális láncot megvette a Coop. Új „játékos” viszont az Aldi; működésének első (nem teljes) évében a rangsor vége felé kapott helyet. Április közepén öt üzlettel lépett be a piacra, és nyolc hónap alatt 40 további egységet nyitott. Idei előretörésének mértéke a lánc terjeszkedésének ütemétől és a vásárlási szokások további változásától függ.
A hagyományos élelmiszerüzletek száma 1400-zal csökkent tavaly, egészen pontosan 19 935-re, nagyrészt a vásárlási szokások változása következtében. Leginkább érintettek az 50 négyzetméteres és kisebb üzletek, mert azokból 1100-zal kevesebbet regisztrált a Nielsen december végén, mint egy évvel korábban.
A terjeszkedéssel növekvő boltszám erősen befolyásolja a különböző kiskereskedelmi csatornák forgalmának növekedését is. Amíg a Nielsen által mért 90 élelmiszer és 60 vegyi kategória kiskereskedelmi forgalma értékben átlagosan 6 százalékkal emelkedett tavaly az előző évhez képest, addig átlag felett a következő csatornák tudtak nőni: szupermarket 14 százalékkal, diszkont 11-gyel, drogéria pedig 12-vel.
A vásárlási szokások érzékelhető változását tükrözi viszont, hogy az utolsó négy hónapban a szupermarketnél csökkent a növekedés üteme, a drogériánál stagnált, a diszkontnál viszont 20 százalékra emelkedett, az előző év azonos időszakához képest.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >