A természet rendje!

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2024. 10. 29. 09:10

A vendéglátóhelyi fenntarthatóság megteremtésének egyik fontos eleme a megfelelő higiéniai termékek alkalmazása. A piac két nagy szereplőjét tulajdonosi környezettudatosságról, termékfejlesztésről, speciális igényekről kérdeztük.

A cikk a Trade magazin 2024/10. lapszámában olvasható.

Solymosi Piroska
higiéniai szaktanácsadó
Assist-Trend

Ahazai vendéglátásban elsősorban a magas kategóriájú egységekben érezzük a határozott törekvést a komolyabb zöld átállásra – értékel Solymosi Piroska, az Assist-Trend higiéniai szaktanácsadója. – Nyilvánvalónak tűnik, hogy ezek célcsoportja az igényes, a saját életükben is környezettudatosan élő vendégek. Ezeknél az üzleteknél már nem csak a vendéggel érintkező eszközök (szalvéta, terítő, futók, evőeszközök és egyebek) kapcsán keresnek környezetkímélő, igazoltan ökológiailábnyom-csökkentő megoldásokat az üzemeltetők, de a konyhai háttérmunkák kapcsán is törekednek a környezetbarát megoldásokara, tisztítószerekre, eszközökre.

A street-food üzletágban ugyancsak erős keresleti igényt látunk a környezetbarát megoldásokra. Főleg az elviteles edények és evőeszközök kapcsán érezhető a „zöld forradalom”.

Az Assist-Trend három területen, a papíráruk, a tisztítószerek és az eszközök területén tud környezettudatos megoldásokat nyújtani. A HACCP-előírásoknak való megfelelés miatt elsősorban a tisztítószerek termékpalettája az érdekes az éttermeknek. Kínálatunkban számtalan, Ecolabel minősítésű és kizárólag természetes eredetű alapanyagokat tartalmazó zsíroldó, fertőtlenítő, vízkőoldó, grilltisztító áll a partnerek rendelkezésére. A jövő a koncentrátumoké, melyek révén kevesebb vizet szállítunk, így a logisztikai környezetterhelés is csökken.

Varga Márk
ügyvezető
Hagleitner

– A vendéglátás területén a vállalkozások nagy része figyel a fenntarthatóságra a munkája során – véli Varga Márk a Hagleitner Hygiene Magyarország Kft. ügyvezetője. – Van, akit a magas energiaárak kényszerítettek a megújuló energiaforrások felé forduló beruházásokra, és van, aki meggyőződésből keresi a napi munka során azokat a beszállítókat, akik nagy hangsúlyt fektetnek a környezetbarát termékek fejlesztésére, legyen az élelmiszer, tisztítószer vagy egyéb termék.

Mi a Hagleitnernél nagyjából 15 éve kiemelten arra összpontosítunk, hogy fenntartható megoldásokat kínáljunk partnereinknek. Véleményünk szerint egy termék csak akkor lesz valóban ECO, ha a gyártási folyamatok, a felhasznált alapanyagok és kínált szolgáltatások együtt is ebbe az irányba mutatnak. Mi ezt az utat képviseljük, mert az osztrák telephelyünkön a gyártás napenergiával történik, és kifejezetten olyan alapanyagokat használunk, hogy a végén környezetbarát terméket szállíthassunk partnereinknek. Ez a termékeinken is visszaköszön az EU ecolabel minősítésen keresztül.

– Érezhető a keresleti igény növekedése a vendéglátásban – húzza alá Solymosi Piroska –, ugyanakkor a nagy volument még nem az ökotermékek teszik ki. Szakmai partnereink figyelmét elsősorban felkészült szaktanácsadóink hívják fel egy-egy újdonságra, de a neten is aktívak vagyunk.

Az asztalhigiénia és a terítési kultúra területén végeláthatatlan mennyiségű ökomeg­oldás van már a kínálatban, nincs olyan ötlet, amit ne lehetne megvalósítani.

A magas kategóriájú üzletekben általában határozottabb a törekvés a zöld átállásra

Az FSC-minősítésű szalvéta ma szinte minimumelvárás, és érzékelhető a nyitás az alga, bambusz és kukorica alapanyagú papírtermékek felé is. A szalvéta- és asztali dekorációk színvilága is végtelen, de egyedi (márkázott) szalvétára is van igény.

Az Assist-Trend Kft. a papíráru termékeit folyamatosan fejlesztő Piszke-csoport része. Most léptünk a piacra a legújabb nyomott és nyomatlan, 7 színben is elérhető textilhatású szalvétával. Más beszállítóknál is érzékeljük a zöld vonal erősödését, mind az alapanyag-felhasználásban, mind a csomagolásban. Tisztítószer-kínálatunk „zöld” vonalában a beltartalom mellett a csomagolás is környezetbarát, újrahasznosított anyagokból készül és újrahasznosítható.

Meglátásom szerint az őszinte és korrekt termékinformációk már önmagukban is pozicionálják az adott terméket. Fontos, hogy a „zöld állítások” a valóságnak megfelelőek legyenek, a fogyasztó (partner) és a végfogyasztó (vendég) minden információt ismerjen. Az ár ilyen értelemben másodlagos, de nyilván nem lényegtelen. A mi üzletpolitikánk a hiteles, professzionális kiszolgálás, a szakmaiságot minden más elé helyezzük. Bármilyen diverzifikált is a partner termékköre, igyekszünk a lehető legjobb megoldás szállítására, a lehetőségekhez mérten fenntartható megoldásokat kínálva.

– Beszélhetünk a gépi mosogatás tisztítószereiről vagy a hotelszobai bekészítésről – magyarázza Varga Márk –, mi minden területen tudunk a partnereinknek környezetbarát megoldást kínálni. Célunk, hogy vizet ne transzportájunk A-ból B-be, ezért a tisztítószereink mindig koncentrátum formájában érkeznek a megrendelőhöz, és a partnereinknél telepített adagolórendszerünk segítségével a kész tisztítószeroldatot a helyszínen állítjuk elő. A kész tisztítószert mindig ugyanabba a flakonba töltik partnereink. A technológiának köszönhetően jelentős mennyiségű CO2-kibocsájtástól és műanyag hulladéktól szabadítjuk meg a környezetünket.

Ezen rendszertermékeink minden területen átveszik a szerepet a hagyományos flakonos, kannás megoldások felett. A forgalmunk jelentős részét már ezek a környezetbarát megoldások teszik ki. //

 

Szállodai fenntarthatóság

Az Utazási és Turisztikai Világtanács (WTTC) jelentős mérföldkövet ünnepelt: augusztusban több mint 80 országban már 5000+ szálláshely fogadta el a Hotel Sustainability Basics (Basics) programot. A programban megfogalmazott alapelveket Európa, Afrika, Amerika és az ázsiai-csendes-óceáni térség főbb desztinációinak szállodái már magukévá tették, de a Basics egyre újabb helyekről kap támogatást.

A program célja, hogy segítse a szállodatulajdonosokat a fokozott fenntarthatóság felé vezető első lépésekhez. A független hitelesítési programban a Green Key és az SGS neves ellenőrei felügyelik hitelességet, és biztosítják a szigorú szabványok betartását.

A 12 lépésből álló kritériumrendszer célja a szén-dioxid-kibocsátás, az energia-, víz- és hulladékgazdálkodás racionalizálása, valamint annak biztosítása, hogy a helyi közösségek profitáljanak a szálloda működéséből.

Az 5000-es szám azt mutatja, hogy az utazás és turizmus kész a fenntarthatóság globális felkarolására. Ez a kezdeményezés egyesíti a szállodákat, az iparági partnereket és a fenntarthatósági szabványokat egy rugalmas, felelős és bolygóbarát jövő megteremtésében. //

Kapcsolódó cikkeink