A termelői árak csökkenése hatékonyságnövelést sürget
„A mezőgazdasági árak jóval nagyobb mértékben csökkennek, mint a termelői költségek, ami arra figyelmeztet, hogy az ágazatban hatékonyságnövelő beruházásokra van szükség” – hívta fel a figyelmet Tresó István, a K&H Agrárfejlesztési főosztályának vezetője.
„A legfrissebb mezőgazdasági árak adatai alapján az látható, hogy habár a mezőgazdasági árak és a termelői ráfordítások is csökkentek, a költségek mérséklődése nem tud lépést tartani az értékesítési árak esésével. Így az agrárolló, azaz a termelői árak és a ráfordítások aránya, újra nyílik. Ez arra figyelmeztet, hogy az ágazatban a költséghatékony termelés eléréséhez hatékonyságnövelő beruházásokra, fejlesztésekre van szükség” – hangsúlyozta ki Tresó István, a K&H Agrárfejlesztési főosztály vezetője.
„Ezzel együtt azt is látni kell, hogy a termelői költségek esetében az energiaárak, illetve a takarmányárak csökkenése döntő szerepet játszik, mivel ezek határozzák meg legnagyobb arányban a költségeket. Az energiafelhasználás átlagosan a termelői költségek 10-12, míg a takarmányárak a legjelentősebb tényezőként mintegy 70%-át teszik ki” – tette hozzá a szakember.
„A mezőgazdasági árak júniusi árváltozásában mindezek mellett azt is fontos figyelembe venni, hogy számos szezontermék, mint a meggy vagy az újburgonya, esetében a jelentős áremelkedés erősen torzító hatással van, így az egyszeri áremelkedés nem általánosítható a teljes termékcsoportra” – mondta el Tresó István.
Kapcsolódó cikkeink
K&H: a nyuszi mellé pénzügyi tudatosság is kerülhet a kosárba
A húsvét az egyik olyan alkalom, amelyet gyerekünnepnek is nevezhetünk,…
Tovább olvasom >A helyszíni mentesítés a végéhez ér, de a védekezés folytatódik
A ragadós száj- és körömfájás vírusa elleni küzdelem a fertőzött…
Tovább olvasom >A megújuló energia és az ingatlanfejlesztés húzza a zöldhiteleket
A Magyar Nemzeti Bank nemrég megjelent 2024-es adatai szerint a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Szétzilált piac, bizonytalan jövő – súlyos következményekkel járhat a ragadós száj- és körömfájás-járvány
Miközben a hatóságok versenyt futnak az idővel, hogy megfékezzék a…
Tovább olvasom >Kiderült, melyik a reklámpiac legerősebb hónapja
Továbbra is a november a legerősebb hónap a reklámpiacon –…
Tovább olvasom >A GKI 2-2,5%-os gazdasági növekedést vár 2025-ben
A GKI Gazdaságkutató Zrt. 2025-re 2-2,5%-os GDP-növekedést prognosztizál, amely a külpiaci…
Tovább olvasom >