A termékválasztást nagyban befolyásolja a háztartásfő életkora
A tisztítószerek piaca mennyiség és érték tekintetében is fejlődik, a racionalizálást kevesebb féle termék vásárlásával és az
akciók jobb kihasználásával valósítják meg a háztartások, ugyanakkor a kereskedelmi márkákban továbbra is az átlagosnál
kevésbé bíznak ebben a kategóriában.
Nem spórolnak a magyar családok a háztartási tisztítószereken: mind mennyiségben, mind értékben növekedett a kategória fogyasztása 2012 első félévében a megelőző év azonos időszakához viszonyítva. Jelentős mértékben növelték kiadásaikat az összes költés egyharmadát adó, 60 évesnél idősebb háztartásfő vezette háztartások, és a 30 év alattiak – összességében jóval szerényebb mértékű – kiadásai is bőven kétszámjegyű emelkedést mutattak. A harmincas korosztály inkább visszafogta költését ezen a területen. Az általános bővülés ellenére a fogyasztás ésszerűsítése itt is megfigyelhető, elsősorban a ténylegesen fizetett árakban és a termékválaszték szélességében.
A mennyiségben kifejezett növekedésnél jóval szerényebb az értékben kifejezett változás: ennek oka elsősorban a márkatermékekért fizetett átlagár jelentős csökkenése. Egyrészt a gyártói áremelések gyakran az infláció alatt maradtak, másrészt nagy egyszeri árakciók is befolyásolják a forgalmat, különösen az általános tisztítószerek piacán.
A forgalom befolyásolásának lehetőségét jól jellemzi, hogy ebben a szegmensben a korábban jellemző egyharmad körüli érték kétszeresére emelkedett a promóciós vásárlások aránya az idei első félévben. Részben az
akciók és a gyártói önmérséklet hatására csökkenő árszintnek, részben az erős márkaneveknek és a bizalom kiemelt szerepének is tulajdonítható, hogy a kereskedelmi márkák piaci súlya ebben a termékkategóriában az átlagnál alacsonyabb (16 százalék körüli), és csökkenő tendenciát mutat.
Ami a választék szélességét illeti, a tisztítószerek piacán általánosan megfigyelhető jelenség, hogy a háztartások a korábbi évekhez képest kevesebb fajta terméket vásárolnak. Szinte minden szegmens elterjedtsége csökkent, jelentősebb vásárlószám-növekedést csupán a fürdőszobai tisztítószerek tudtak elérni.
Az egész évben keresett tisztítószerek mellett szezonális hatások is megfigyelhetők, így például a padlótisztítók a havas, esős, sáros évszakokban fogynak nagyobb arányban, a bútortisztítók pedig leginkább karácsony közeledtével kerülnek a kosarakba. Az őszi nagytakarítás időszakában más periódusokhoz képest több háztartás vásárol konyhai tisztítószereket, vízkőoldót, szőnyegtisztítót és – kevésbé magától értetődő módon – WC-tisztítót is. A háztartásfő életkora is befolyásolhatja a termékválasztást: míg az életkor előrehaladtával jellemzően nagyobb arányban vásárolnak súroló- és általános tisztítószereket, a fürdőszoba-, konyha- és bútortisztítók a fiatalabbak körében népszerűbbek.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI Elemzés: EU-s források nélkül csak döcögne a hazai gazdaság
Idén május 1-én ünnepeljük uniós csatlakozásunk 21. évfordulóját. EU-s tagságunknak…
Tovább olvasom >NGM: mindig fellépünk az indokolatlan áremelés ellen, a következő hónapokban tovább csökkenhet az infláció
Áprilisban az infláció mértéke 4,2 százalékra, míg az élelmiszerinflációé 5,4…
Tovább olvasom >A vártnál magasabb lett az április infláció
Áprilisban 4,2 százalékos volt az éves infláció, havi szinten pedig…
Tovább olvasom >