A tenger helyett vidékre vágynak a magyarok – állapítja meg az MTÜ legújabb kutatása
A koronavírus járvány a turizmust is alapjaiban változtatta meg, éppen ezért a magyarok utazási szokásait több kutatás is figyelemmel kíséri. A változások világosan mutatják: ezen a nyáron inkább vidékre, mint a tengerhez utaznának a magyarok. A korlátozások enyhítése felkeltette az érdeklődést, egyre többen beszélgetnek a neten az utazási terveikről. A közösségi médiában a változó szóhasználat is felhívja a figyelmet a módosult igényekre – derül ki Lounge Group összefoglalójából, melyet a Magyar Turisztikai Ügynökség megbízásából készített.
A pandémiás időszak a turizmust is fenekestül felforgatta, ezt pedig a magyarok többsége a saját bőrén érzi. Az áprilisi mérésekből kiderül, hogy tavalyhoz képest kevesebb mint felére esett vissza az emberek internetes érdeklődése az utazásokkal kapcsolatban. Egy 4000 fő megkérdezésével készített reprezentatív közvéleménykutatásból kiderül, hogy a koronavírus járvány miatt a lakosság 43 százalékának hiúsult meg az idei évre tervezett belföldi vagy külföldi utazása. Azok közül, akik lemondták a korábban tervezett útjukat, egyharmada a járvánnyal kapcsolatos félelmei, újabb harmada pedig az úti cél megközelíthetetlensége miatt dobta sutba a terveit. A kimaradt utakat részben pótolni fogják az emberek, aminek a belföldi turizmus lehet a nyertese: a megkérdezettek nagy többsége a hazai utakat részesíti majd előnyben a járvány után. Nincsenek kevesen: a veszély elmúltát követő három hónapon belül a lakosság 36%-a tervez belföldi úti célt, míg 15% külföldre látogatna.
Aki útra kel, a korábbiakhoz hasonló módon az aktív szabadidős tevékenységet részesíti előnyben, illetve gyógyfürdő és wellness szolgálgatásokra vágyik. Az utazást tervezők harmada a szállodákat, ötöde az apartmanokat, további hatoda a magánszállásokat helyezi előtérbe. A válaszadók nyár végére, ősz elejére teszik a járvány lecsengését, így a lakosság főként belföldi, vagy határmenti külföldi utazásait az ezt követő időszakra tervezi.
Miről beszélgetnek a neten a magyarok?
A korlátozások részleges feloldásával fokozatosan újraindul az élet, így a szabadidős tevékenységek iránt is fokozódik az érdeklődés. Erre egy másik hasonló témájú felmérés, a Neticle intelligens médiafigyelési módszerével derült fény. A publikus közösségi média említések száma arról ad remek visszajelzést, hogy az emberek miről beszélgetnek, mi után érdeklődnek és mit terveznek a belföldi utazásokkal kapcsolatban.
A magyarok többsége elsősorban a rövidebb időtartamú belföldi utazások és szabadidős tevékenységek iránt érdeklődött az elmúlt hónapban. A koronavírus okozta rendkívüli helyzetnek köszönhetően népszerűbbé váltak olyan belföldi desztinációk, mint a Dunakanyar, Tokaj és Sárospatak. A Balaton első helye kikezdhetetlen ebben az összehasonlításban, noha a nevére április hónapban 20%-kal kevesebben kerestek rá, mint márciusban, vagy éppen 2019 hasonló időszakában.
A járvánnyal kapcsolatos intézkedések határozták meg az utazási tervekkel kapcsolatos online beszédtémákat is. A fővárosiakat sújtó korlátozások vonatkozásában szintén előkerült a magyar tenger neve. Számos említés a Budapestről vidékre való utazás lehetőségét emelte ki, a vidéki szállásadók pedig a nyári időszakra való felkészülés időszakának nevezték a közelgő periódust.
A korlátozások lassú enyhülésével az elmúlt napokban már nyitva tartottak a balatoni partok és éttermek, így az online beszélgetések egy része is e körül forgott. A pünkösdi hétvége közeledtével a Balatonparti helyek és a szállásfoglalás témája is egyre jobban foglalkoztatja a netezőket. Az étterem téma rögtön első helyre került a sorban, a hirdetések is gyakran együtt említik a hotelek és éttermek újra nyitását, a lazító intézkedések bevezetését.
Tenger, terasz nem kell
Ami a szállástípusokat illeti, sokat mondanak a használt szavak is az igényekről. Az apartmanok, panziók esetében például tavalyhoz képest jóval kevesebb a tenger szó említése, helyette feltört a hazai üdülésre utaló vidék szó. Úgy tűnik a terasz fontossága is visszaesett, az utazni vágyók az élénk társasági élet helyett inkább a családos jelzővel keresik az optimális megoldást. A főváros környékén ezen kívül népszerűek az egynapos kirándulásra alkalmas desztinációk is, erre is sokan keresnek a felhasználók. Az otthonkiadásos piacnak azonban a jelek szerint most jó időre „annyi”, nemcsak a kiadó, de az eladó Airbnb-ingatlanok száma is megnövekedett.
A félelem tovább velünk marad, mint a korlátozások
A vírus okozta bizonytalanság félelmet szül az utazókban, a lakosság fele az adatok szerint is aggodalommal gondol a járvány utáni utazásokra. A megkérdezettek 40%-a attól is tart, hogy a közelgő utazásukat is le kell majd mondaniuk. Csökkenő tendencia figyelhető meg azonban április hónapban a lakosság általános pánik-érzetével kapcsolatban. E szerint bár elsődleges félelmük továbbra is egy gazdasági válság esetleges kialakulása, de az élelmiszerhiány, vagy a munkahely elvesztése kapcsán felmerült aggodalmaik már csökkentek.
Az eredmények a Lounge Group részéről a Magyar Turisztikai Ügynökség számára heti rendszerességgel szállított riportokból származnak, amelyek a Századvég Alapítvány és a Neticle együttműködésével jöttek létre. A Századvég Alapítvány közvéleménykutatása során a Lounge Group megbízásából a kutatók CAWI és CATI felmérést, valamint online fókuszcsoportos kutatásokat végeztek. A Neticle intelligens médiafigyelési módszerével, heti rendszerességgel frissülő kimutatása szintén a Lounge Group megbízásából készült.
Kapcsolódó cikkeink
Változás az MSZÉSZ élén
November elején az Aquaworld Resort Budapestben került megrendezésre a Magyar…
Tovább olvasom >Európai Turizmus Fórum
Az Európai Unió Tanácsa soros elnökségének diplomáciai eseményei között zajlott…
Tovább olvasom >MTÜ: tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai
Tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új AI alapú tervezőeszközzel segíti az amerikai kereskedőket az Alibaba
Az Alibaba International bevezette a kis- és középvállalkozások igényeire szabva…
Tovább olvasom >Jézus volt az első kommunikátor
Kőszegi András márkatanácsadó volt a Futuretalks Krozsó Szilviával podcastsorozatunk legutóbbi…
Tovább olvasom >