A téli szezonban is felelősségteljesen
A fogyasztók körében továbbra is népszerűek a téli szezonális piacok, adventi vásárok. Annak érdekében, hogy a vásárlók, a vendéglátók, a forgalmazók és az előállítók számára is problémamentes legyen a téli szezon, a vállalkozók részéről elengedhetetlen a szabályok ismerete és betartása. Cikkünkben sorra vesszük a legfontosabb szabályokat.
A cikk a Trade magazin 2024/11. lapszámában olvasható.
Az élelmiszereket érintő valamennyi szegmensben, azaz a gyártás, a vendéglátás és a kereskedelem területén is az élelmiszer-biztonság maradéktalan biztosítása a legfontosabb. Alapkövetelményként a higiéniát, valamint az élelmiszerek biztonságosságát, megfelelő minőségét, jelöléseit, azonosíthatóságát és nyomon követhetőségét kell említeni.
Az általános higiéniai követelményeket Az Európai Parlament és a Tanács 852/2004/EK rendelete az élelmiszer-higiéniáról határozza meg. Az élelmiszer-biztonság érdekében gondoskodni kell az ételek szennyeződéstől, fertőzéstől, kártevőktől való védelméről. Garantálni kell az ételekkel érintkező felületek takaríthatóságát, fertőtleníthetőségét, valamint az ivóvíz- és az energiaellátást. Az élelmiszer kezelésében részt vevők számára a személyi higiéniai előírások betartása kötelező.
Minden dolgozó egészségügyi alkalmasságát és az élelmiszer-biztonsági oktatás meglétét is igazolni kell. Kiemelt jelentőségű a megfelelő munkaruha és a higiénikus kézmosás tárgyi feltételeinek biztosítása is. A hatósági tapasztalatok alapján különösen ügyelni kell a pénzkezelés és az ételkiadás közötti kézmosásra, ennek elmaradása ugyanis nagy élelmiszer-biztonsági kockázatot jelent.
További elvárás az alapanyagok nyomon követhetősége. A 3/2010. (VII. 5.) VM rendeletnek megfelelően minden élelmiszer-szállítmányt kísérő dokumentumot (számlát vagy szállítólevelet), mely az adott élelmiszertétel azonosító jelölését tartalmazza, kötelező a forgalomba hozatal helyén tartani.
Hibalehetőségek
Szintén elengedhetetlen a megfelelő hűtés biztosítása a lánc minden egyes pontján. A hűtési lánc megszakadása minőségromlással járhat, és élelmiszer-biztonsági kockázatot hordoz. Lényeges emellett, hogy a meleg ételek, italok felszolgáláskor a jellegüknek megfelelő hőmérsékletűek legyenek, a kész ételek hőfoka ne csökkenjen +63 oC alá, vagy az elkészítést követő 3 órán belül történjen meg ezen ételek kiadása.
A kitelepüléses vendéglátáshoz minden esetben szükség van olyan bázishelyre, amely háttérként szolgál a kiegészítő tevékenységekhez (pl. raktározás, előkészítés, mosogatás). A standoknál kötelező feltüntetni a vállalkozás nevét és székhelyét is.
Az ünnepi időszak kedvencei a csokoládéalapú termékek. Ezek előállítását a gyártónak az alapanyagok ellenőrzésével célszerű kezdenie, a kakaómassza és a kakaóvaj esetében például érzékszervi vizsgálat is szükséges. A töltött termékeknél a töltelékarány, a dúsítottaknál (pl. mogyoró) a dúsító anyagok mennyiségének ellenőrzése sem maradhat el. Az érzékszervi tulajdonságokat szemrevételezéssel folyamatosan követni kell. A késztermékeket is célszerű érzékszervileg vizsgálni, továbbá a tömegmérés, a csomagolás és a jelölés ellenőrzése mellett (terv szerinti gyakorisággal) mikrobiológiai és toxikológiai vizsgálatokat végeztetni. A gyártó felelőssége a termékek minőségmegőrzési idejének megállapítása: annak lejártáig a termék biztonságosságának és megfelelő minőségének garantálása. Bár a csokoládék – megfelelő körülmények esetén – még a minőségmegőrzési idő után is fogyaszthatóak, azonban lejárt terméket forgalmazni szigorúan tilos!
A téli szezonális ellenőrzések során a felsorolt kritériumokat elsősorban azokon a helyszíneken és azokra a termékekre fókuszálva vizsgálják, ahol és amelyeknél megnövekedett kereslet várható. A friss húsok, húskészítmények kapcsán az élelmiszer-higiéniai előírások betartását, a nyomon követhetőséget és a jelölési előírások betartását vizsgálja a hatóság.
Az előkészített és feldolgozott árukon a lejárati idő és az allergének mellett az elkészítési útmutató feltüntetése is fontos – kiemelve azokat a termékeket, melyek kizárólag alapos hőkezelést követően fogyaszthatóak.
A szezonális zöldségek, gyümölcsök esetében a hatóság a megfelelő minőség és jelölés mellett a nyomon követhetőséget és a forgalmazás körülményeit is ellenőrzi. //
10 éve tesztel a Szupermenta
A Szupermenta a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) terméktesztprogramja, amely 2014 novemberében indult útjára. Hogyan is épül fel ez a program, milyen jellegű vizsgálatokon mennek keresztül a termékek a tesztek során, mitől egyedi és hiteles a ma már nemzeti értékként számon tartott program – ezekre a kérdésekre ad választ alábbi írásunk.
ASzupermenta története a rizsek tesztjével indult 2014 novemberében. Azóta előre meghatározott éves terv alapján – az aktualitásokat, trendeket is figyelembe véve – különböző termékkörök vizsgálatának eredményeit teszi közzé. Az élelmiszerektől kezdve az alkoholos italokon, a vetőmagokon és az állatgyógyászati termékeken át egészen az étrend-kiegészítőkig terjed a „tesztalanyok” sora, sőt már a létesítmények ellenőrzése felé is nyitott a program: kutyapanziókat és kereskedelmi egységeket is minősítettek. Alkalomszerűen kísérleteket, felméréseket is folytatnak a szakemberek, melyek általában egy adott termékkörhöz kapcsolódó érdekes kérdésre épülnek.
Komplex vizsgálati rendszer
A terméktesztek egyediek és utánozhatatlanok, hiszen a Nébih szakértő munkatársai állnak mögöttük. A hivatal hatósági felügyelői azt vizsgálják, hogy a termékek megfelelnek-e az előírásoknak. A termelőknél, üzemekben vagy a vendéglátóhelyeken tartott helyszíni ellenőrzések alkalmával sor kerül a technológia, a higiénés körülmények, az önellenőrzési rendszer és természetesen az alapanyagok ellenőrzésére is.
A termékeket élelmiszer-biztonsági és minőségi szempontok szerint vizsgálják a Nébih laboratóriumaiban. A szakemberek elvégzik a tesztfolyamat elején meghatározott mikrobiológiai és analitikai paraméterek vizsgálatát, és ellenőrzik a vonatkozó jogszabályoknak való megfelelőséget. Ezenfelül olyan vizsgálatok is történnek, amelyek az adott termékkör vonatkozásában szakmailag érdekesek lehetnek. Ilyen volt például a túrórudak esetében a bevonatarány kérdése. Egy termékteszt során így akár 3000 laboratóriumi mérés is történhet.
Az egyes terméktesztekhez kapcsolódóan, a hatósági és a laboratóriumi vizsgálatok kiegészítéseként ún. kedveltségi eseményt is rendeznek a program munkatársai. A teljes körű teszteléshez ugyanis fontos, hogy a termékeket egyéb, fogyasztói szempontok alapján is véleményezzék, ezért a kedveltségi vizsgálaton szakértők és laikusok egyaránt értékelik a termékeket.
Szupermenta-embléma
A terméktesztprogram legalább annyira szól az előállítókhoz és a forgalmazókhoz, mint a vásárlókhoz. A Szupermenta terméktesztjén elért helyezés ugyanis bizalom a vásárlóknak és nagy presztízs a gyártónak, forgalmazónak.
Fontos mérföldkő volt a program életében a Szupermenta-embléma bevezetése, amely 2015 novembere óta érhető el az adott termékcsoport tesztjének első három helyezettje számára. 2024 szeptemberéig 99 gyártó, forgalmazó igényelte ezt az ingyenes elismerést, melyet egy évig használhatnak a termékek csomagolásán vagy a reklámfelületeiken.
10 év eredményei
A kommunikációs eredményeket tekintve elmondható, hogy a Szupermenta weboldalának megtekintése megközelíti a 4,6 milliót, a közösségimédia-felületeken pedig mintegy 3000 fős követőtáborral büszkélkedhet program.
A Szupermenta sikerességét bizonyítja, hogy szemléletformáló tevékenységének elismeréseként és országos ismertségének köszönhetően felvételt nyert az Agrárminisztérium Ágazati Értéktárába nemzeti értékként.
A tesztprogram célja továbbra is az, hogy érdekes, hasznos információkkal szolgáljon, és a különböző vizsgálatokkal alátámasztott, hiteles szakvéleményekkel segítse az olvasókat. Mindemellett törekszik az interaktivitás növelésére a közösségi oldalakon, ugyanis a Szupermenta a vásárlók és a Nébih közös programja. //
Kapcsolódó cikkeink
Tesztelték az idei kókuszos szaloncukrokat: íme a legjobbak
A Szupermenta idén ünnepli fennállásának 10. évfordulóját, ennek alkalmából a…
Tovább olvasom >Így lehet pazarlásmentes a karácsony
Közelednek az ünnepek, ezzel pedig az év legnagyobb sütés-főzési szezonja,…
Tovább olvasom >Új helyszínen várja az érdeklődőket a Nébih Farm
Decembertől megnyitotta kapuját a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) megújult Nébih Farm,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >