A tej világnapja: enyhén csökkenő tejfogyasztás Magyarországon
Az utóbbi időben évi 2-3 százalékkal csökken az egy főre számított tejfogyasztás Magyarországon, míg öt éve egy ember 170 liter körüli mennyiséget fogyasztott – tejegyenértékben számolva – addig ez a múlt évben 155 liter volt.
A fogyasztás visszaesése egyértelműen a belföldi vásárlóerő visszaesésével magyarázható – mondta az MTI-nek pénteken a közelgő tej világnap alkalmából Lukács László, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója. A tej világnapját minden évben május utolsó keddjén – most május 28-án – tartják.
Az egy főre jutó folyadéktej-fogyasztás Magyarországon most évi 65 liter. Ennek a mennyiségnek a 10-15 százaléka a közvetlen értékesítés, illetve saját fogyasztás. Lukács László örvendetesnek nevezte, hogy a korábbi évi 140-150 millió literes import a múlt évben mintegy 100 millió literre csökkent, a diszkriminatív árképzést tiltó törvényi szabályozásnak köszönhetően.
Kitért arra is, hogy a 2012/2013-as tanév első félévében – azaz tavaly ősszel – 220 ezer általános iskolás kapott iskolatejet. Ez a tanulók mintegy 30 százalékát tette ki. Emellett még 15 ezer óvodás és 300 középiskolás is részesült ilyen ellátásban. Az iskolatejprogram finanszírozására az idén mintegy 1,5 milliárd forint áll rendelkezésre, a tavalyi 1,2 milliárd után.
A tej világnapja alkalmából a terméktanács május utolsó hetére egy tejfogyasztást népszerűsítő programsorozatot szervez általános iskolás gyerekeknek. A program keretében az ország öt helyszínén szerveznek 2-3 kilométeres futást az iskolásoknak, helyszínenként 200 gyerek bevonásával.
Az ágazat árbevétele az utóbbi három évben évente mintegy 5-10 százalékkal nőtt, és a múlt évben meghaladta a 220 milliárd forintot. Az árbevétel-növekedés egyértelműen a termékek árának emelkedéséből adódott. Ez belföldön átlagosan mintegy 7, az exportot tekintve pedig 10 százalékot meghaladó mértékű volt évente – tájékoztatott Lukács László. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Sok sót tartalmaznak és drágák az új generációs növényi alapú húsok
Míg a növényi alapú húshelyettesítők nagy többsége a hússal szemben…
Tovább olvasom >A baby boomerek jelentik a növekedés kulcsát az öregedésgátló bőrápoló termékek piacán
A Baby Boomer generáció növekvő érdeklődése az egészséges öregedés iránt…
Tovább olvasom >A versenyfenyegetettséget elemzi a dunnhumby és a Placer.ai új AI-alapú eszköze
Új AI-eszközt alkotott a dunnhumby és a Placer.ai, amely képes a…
Tovább olvasom >