A technológia nem öncélú, hanem versenytényező
A digitalizáció nem pusztán kihívás, de lehetőség is a hazai kkv.-szektor számára versenyképességük megőrzéséhez. A Vodafone Magyarország elindította a Ready Business Indexet, amivel az érdeklődők felmérhetik digitális fejlettségüket. Az új felületről, és a megváltozott technológiai környezethez való alkalmazkodás fontosságáról Király Istvánnal, a Vodafone Magyarország Vállalati Szolgáltatások Üzletágának vezérigazgató-helyettesével beszélgettünk.
– Milyen visszajelzések érkeztek eddig a felmérésben részt vevő cégvezetőktől?

Király István
vezérigazgató-helyettes
Vodafone Magyarország,
Vállalati Szolgáltatások
Üzletága
Király István: – A Ready Business Index bevezetését megelőzte egy közel 500 cégvezetőt elérő kutatás, amely alapján már az első kitöltők is releváns információt kaphattak digitális fejlettségi szintjükről. A felmérésből kiderült, hogy sok hazai kkv. a digitális technológiák integrációja terén egyelőre az európai átlag alatt van. A kkv.-k nagy része például nincs tisztában digitalizációban rejlő lehetőségekkel, a hazai vállalkozók csupán 10 százaléka tartja fontosnak, hogy ilyen területen fejlesszen. Kiderült továbbá, hogy a válaszadók közel egyharmadának semmilyen elektronikus jelenléte nincs, nem is beszélve az olyan technológiákról, mint például a felhőszolgáltatások, amelyek mára teljesen átalakították az üzleti világot, és a versenyképesség egyik alapvető tényezőjévé váltak.
– Összességében a hazai kis- és középvállalkozások a digitális fejlettség melyik szakaszában tartanak? Hatékonyságuk, versenyképességük szempontjából mennyire tartják fontosnak a digitalizációt?
K.I.: – Komoly digitális szakadék van azok között a vállalkozások között, amelyek valamennyire kapcsolatba kerülnek a multinacionális világgal, tehát exportálnak vagy beszállítanak Magyarországon működő multinacionális vállalatoknak, és azok között, akik szűk, lokális piacra dolgoznak. Akik bezárkóznak, kevesebbet foglalkoznak a versenytársakkal, és kevésbé nyitottak az újításokra is. A kutatásunkból kiderült, hogy a magyar vállalatoknak csupán negyede nyitott arra, hogy új technológiákat alkalmazzon, ami a mai gyorsan változó világban kevés. A vállalatoknak rá kell ébredniük arra, hogy a technológia nem öncélú, hanem versenytényező, amihez nyitottság és hosszú távú stratégiai tervezés szükséges.
– A Vodafone Magyarország miként tud segítséget nyújtani azoknak a hazai vállalkozásoknak, amelyeknek a fejlettségi szintje elmarad a saját elvárásaiktól és a versenytársak átlagától?
K.I.: – A Vodafone Ready Business Index egy online ingyenesen kitölthető kérdőív, amely kettős feladatot lát el: egyrészt tükröt tart a hazai vállalkozásoknak, megmutatja, hogy az adott vállalat digitális felkészültsége milyen szinten áll. A százalékos fejlettségi szint mellett részletes eredménykimutatást is nyújt az adott vállalat iparágban elfoglalt pozíciójára vonatkozóan. Másrészt tanácsadó funkciót lát el, segíteni szeretné azokat a vállalkozásokat, amelyek ráébredtek a digitális átállás szükségességére, de nem tudják, merre induljanak el. Tapasztalataink alapján az első lépés megtétele a legnehezebb a kkv.-k számára. Számos, akár személyre szabott megoldást és szolgáltatást tudunk biztosítani partnereinknek a portfóliónkból, amivel támogatni tudjuk digitális fejlődésüket és növelni üzleti hatékonyságukat.
– Az Önök vállalata – közép- és hosszú távon – milyen további bővülésre számít a hazai cégek technológiaváltása területén?
K.I.: – Már ma is akadnak olyan kis- és középvállalkozások Magyarországon, ahol felismerték, hogy a hatékonyabb működéshez, a folyamatok egyszerűsítéséhez és a költségek csökkentéséhez elengedhetetlen, hogy új technológiákat vonjanak be a napi üzletmenetbe és digitális téren fejlesszenek. Arra számítunk, hogy egyre többen kezdenek érdeklődni az ilyen megoldások iránt a kisebb vállalatok vezetői közül is, és néhány éven belül náluk is felgyorsul a digitális transzformáció, ahogy ma már a nagyvállalatoknál láthatjuk. A Ready Business Index segítségével a digitális fejlődésre nyitott vállalkozók megtudhatják, hogy milyen irányba szükséges megtenniük az első lépést, a Vodafone pedig ezt követően is szeretné támogatni őket a további fejlődésben. (x)
Kapcsolódó cikkeink
AM: tovább fejlődnek a hazai élelmiszeripari vállalkozások
Az Agrárminisztérium (AM) kiemelten fontosnak tartja a hazai, minőségi élelmiszert…
Tovább olvasom >Digitális hagyományőrzés az alfa generáció jegyében
Az idei húsvétkor kiváló példát mutat számos magyar település arra,…
Tovább olvasom >A vélemények kora – hogyan alakítják át az utazási élmények piacát a vendégértékelések?
Ha ma valaki utazást szervez, nem térképet nyit ki, hanem…
Tovább olvasom >További cikkeink
A piaci kihívások mellett is növekedni tudott a BioTechUSA-cégcsoport
Közzétette éves jelentését a tisztán hazai tulajdonú BioTechUSA-cégcsoport: a gazdasági…
Tovább olvasom >Több mint 13 tonna adomány gyűlt össze a NOE és a CBA közös húsvéti akcióján
Több mint 13 tonna adomány gyűlt össze a Nagycsaládosok Országos…
Tovább olvasom >Megnövelt kapacitással segíti a húsvéti visszaváltást a MOHU
Az ünnepek közeledtével várhatóan a boltok forgalma növekedni fog, így…
Tovább olvasom >