Magazin: A technológia döntött a kategória összetételéről
A gépi mosogatószerek látványos növekedésnek indultak. Bár még nem érték el a kézi mosogatószerek piaci arányát, erősödésük az utóbbi szegmenst szűkíti. A fogyasztói igények a többfunkciós gépi szerekben és a citromillatú, prémium kézi változatokban csúcsosodnak.
A márkagyártók tájékoztatása szerint Magyarországon dinamikus ütemben nő a mosogatógépek penetrációja, ami közvetlenül a gépi mosogatószerek szegmensének fejlődéséhez járul hozzá.
– Bár az európai átlaghoz képest még alacsonyabb a hazai mosogatógép-penetráció, ám ez folyamatos növekedést mutat, így a kényelmi megoldást nyújtó és prémium gépi mosogatószerek piaca folytatja a több éve tartó dinamikus növekedést – tájékoztat Balog Terézia, az Unilever Magyarország Kft. brandmenedzsere. – Ezzel együtt a kézi mosogatószerek egyelőre még nagyobb piacmérete évről évre csökken, a két szegmens közti különbség egyre kisebb.
– A gépi mosogatószerek szegmense 2018 első negyedévében kimagasló növekedést produkált – teszi hozzá Szűcs Dóra, a Henkel Magyarország Kft. brandmenedzsere. – Ez a trend minden disztribúciós csatornán megfigyelhető, legnagyobb mértékben a diszkont áruházláncoknál növekedett a kategória, de mindemellett továbbra is kiemelt fontosságú disztribúciós csatorna számunkra a hipermarket, illetve a drogéria.
Prémiumizáció és tradíció
Az Orbico Hungary Kft. national account managere szerint a kézi mosogatószerek piacát a prémium szolgáltatást nyújtó termékek és a nagyobb hatásfokkal rendelkező cikkek tudják bővíteni.
– A mosogatószerek piacán a gyártói márkák aránya együttesen meghaladja a 80%-ot – mondja Nagy Zsolt. – Ezeken a termékeken a folyamatos innováció és a prémium tulajdonságok mind a kategóriaérték növelését eredményezik. A márkalojalitás erős ebben a kategóriában, a vásárlók különösen érzékenyek az elvárásaik kielégítésére. Szívesen kipróbálnak a vásárolt márkán belül más típust, még akkor is, ha az a prémium tulajdonsághoz tartozó magasabb árazással rendelkezik. A fő cél olyan márka választása, amely a problémamentes tisztítást kínálja a legegyszerűbben. A Jar termékekkel a vásárlói igények teljes körű lefedésére, a kategória minden szegmensében kínálunk megoldást.
A már több mint 60 éve a piacon lévő Ultra márkanév szinte egyet jelent a mosogatóporral.
– Bár napjainkban már a folyékony mosogatószerek kedveltebbek a vásárlók körében, az Ultra mosogatópor továbbra is kiemelkedő aránnyal vesz részt a por alapú mosogatószerek alkategóriájában – tájékoztat Királyfai Zsuzsanna, a DunaChem Kft. brandmenedzsere. – Változatlanul jellemző, és erre mérhetetlenül büszkék vagyunk, hogyha zsíros, makacs szennyeződések eltávolításáról van szó, akkor a legtöbben tudják, hogy az Ultra mosogatópor használata erre a megoldás. A tavaszi-nyári idényben különösen aktuális a termékünk, hiszen a kerti partik után a tűzhelyeken, bográcsokon, grillrácsokon maradt zsíros, olajos szennyeződések igazán hatékonyan és gyorsan az Ultra mosogatópor használatával tüntethetők el.
Illatvariánsok, nagyobb kiszerelések
A Henkel szakembere elmondta, hogy a kézi mosogatószerek között egyre népszerűbbek a balzsamváltozatú termékek, amelyek erős zsíroldó hatással rendelkeznek, és kíméletesek a bőrhöz. Ezenkívül az illatosított termékeket mindkét szegmensben, a kézi és a gépi mosogatószereknél egyaránt előnyben részesítik a vásárlók, melyek között a citromos variáns a legkedveltebb.
– Emellett közkedvelt még a levendulás, almás és narancsos változat is, portfóliónkat pedig két limitált kiadású termékkel is bővítettük, amelyek málna- és ribizli-, valamint licsi- és jázminillatokban elérhetők – teszi hozzá Szűcs Dóra. – A gépi termék kiválasztásakor a klasszikus helyett egyre gyakrabban multifunkcionális mosogatószer mellett döntenek, mely egyszerre biztosítja a tisztítást, a gyors száradást, szagsemlegesítést vagy a gyors oldódást. Portfóliónkban az adalékanyagok is kiemelt fontosságúak. Mivel legnagyobb ütemben az öblítők piaca növekszik, amit a mosogatógép-tisztító követ, termékkínálatunkat tovább szélesítve nemrégiben bevezettünk egy új mosogatógép-tisztító porkapszulát, melyhez nem szükséges üresen elindítani a mosogatógépet.
Az Unilever 2017-ben vezette be gépi mosogatószer-márkáját, a Sunlightot, mellyel a Tesco üzletek mellett idén már más partnerek polcain is találkozhatnak a fogyasztók.
– Mosogatószer-termékkínálatunkban az új Sunlight márkánk kiemelt támogatást kap. A széles portfólióval rendelkező termékcsalád tagjai erősek, kiemelkedően hatékony tisztítási teljesítményüket kutatások igazolják. A bevezetés évében fő célunk a disztribúció megfelelő kiépítése, az ismertség növelése és a termékek kipróbálására való ösztönzés. A márkaismertséget erős televíziós és digitális kampánnyal, az értékesítést pedig kedvezményekkel és másodlagos bolti kihelyezésekkel támogatjuk. A kategóriában két jelentős piaci trend figyelhető meg: a nagyobb kiszerelések térnyerése és az online kereskedelem egyre nagyobb jelentősége. Portfóliónk kialakításánál és értékesítési csatornáink kiválasztásánál ezekre is nagy hangsúlyt fektetünk. Emellett a Cif kézi mosogatószereink is piaci trendeknek megfelelő mozgást mutatnak.A citromos illatvariánsunk a legkedveltebb, kiszerelések között pedig a magyar piacon egyedülálló utántöltőink generálják a Cif kézi mosogatószerek forgalmának 80%-át – nyilatkozza Balog Terézia.
Termékek minden igényre
– A gépi mosogatás növekvő penetrációjában, aki megoldást kínál a szegmensre, az növekedni tud – emeli ki Nagy Zsolt. – Az Orbico által forgalmazott Jar gépi mosogató a növekedésünk egyik motorja. A Jar platinum gépi mosogatószer remek megoldást kínál a ragyogó tisztaságú tányérokra és a mosogatógép tisztítására, egy lépésben. Forgalmazunk a Jar márkából kisebb darabszámú, kipróbálást generáló kiszereléseket is, melyekkel a növekvő elterjedést erősítjük, de vitathatatlan sikere van a nagyobb, akár több hónapra elegendő csomagoknak.A kézi mosogatószereknél szintén a prémium/platinum termékeinknek köszönhetjük a növekedésünket.
Az Ultra portfóliójában mindhárom terméktípus megtalálható. A por állagú mosogatószer klasszikus, valamint fertőtlenítő hatású változatban, mely utóbbi, az Ultra Fertőtlenítős Mosogatópor szinte minden felület fertőtlenítő tisztítására, továbbá fehér és fekete mosogatásra is használható. A márka folyékony kézi mosogatószere az Ultra Daisy Hypoallergén, a gépi mosogatáshoz pedig az Ultra Daisy többfunkciós mosogatógép-tablettát kínálja.
– A por állagú termék 500 g-os és 20 kg-os kiszerelési változatai révén mind a háztartások, mind az ipari létesítmények megtalálják a saját, kiváló ár-érték arányú terméküket, de tesztjelleggel piacra került a klasszikus változat 10 kg-os verziója is, amely vödrös kiszerelése révén a vásárlók kényelmét szolgálja. Ez a termék jelenleg a Metro áruházakban kapható – tájékoztat Királyfai Zsuzsanna.
Innovációk a kategóriában
A Henkel innovációit, új termékbevezetéseit TV-kampánnyal és újabban már digitális kommunikációval is támogatja, ezeknek az aktivitásoknak pedig a kereskedelmi egységekben is biztosítja a láthatóságot.
– Mindemellett természetesen nagyon fontos számunkra a márka imázsának építése is, így éves szinten out of home aktivitásokat is szervezünk, ahol mindig igyekszünk a fogyasztók tetszését elnyerni. Ezeken az eseményeken a fogyasztóinkat edukáljuk, apróbb játékokkal kedveskedünk nekik, illetve otthoni kipróbálásra termékmintákat osztunk – tájékoztat Szűcs Dóra.
– A Jar márka hirdetési megjelenéseiben és bolti kihelyezéseiben törekszünk a kézi és gépi mosogatók együttes megjelenítésére – mondja Nagy Zsolt. – Mindkét kategóriát display-s kihelyezéssel erősítjük az üzletekben. Úgy látjuk, hogy a mosogatószer-kategória vásárlóit legkönnyebben ezekkel a hagyományos marketingeszközökkel érhetjük el, a videóbloggerek és közösségi oldalak videószpotjait más márkáink esetében használjuk.
Az Ultra márka egyik legnépszerűbb terméke, a prémium szegmensbe tartozó Ultra Daisy Hypoallergén kézi mosogatószer mellé szeretné ismételten bevezetni az Ultra Daisy Szenzitív mosogatószert, valamint a termékcsalád citromos változatát, az Ultra Daisy Citromot.
– Úgy látjuk, hogy egyre többen keresik a bőrbarát készítményeket, mivel folyamatosan növekszik azok száma, akik kisebb-nagyobb allergiás megbetegedésekkel küzdenek. Ezek a termékek hatékonyságukban a világmárkákkal versenyeznek, de áruk változatlanul rendkívül versenyképes lesz. Az Ultra mosogatópor ipari kiszerelésű 20 kg-os terméke is teljesen megújul. Nemcsak jóval vastagabb zsákokba kerülnek a termékek, de vonzó külsőt is kapnak – tájékoztat Királyfai Zsuzsanna.
Jung Andrea
Kapcsolódó cikkeink
Klasszikus holland márkák eladására készül az Unilever
Az Unilever olyan klasszikus holland márkák eladását fontolgatja, mint az…
Tovább olvasom >A Unilever növekedését legerősebb márkái támogatják
Erőteljes növekedést könyvelhetett el az Unilever 2024 a harmadik negyedévében,…
Tovább olvasom >A Henkel Magyarország idén is kitűzte a rózsaszín szalagot
Folytatódik a tavaly megkezdett „Pink Október” kampány. A „Pink Október”…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >