A tavalyi bevétellel számolnak idén is a nagyvállalatok
Megtört az egy éve növekvő trend, visszaesett a nagyvállalatok várt árbevétel-növekedése, miközben a profit esetében továbbra is csökkenéssel számolnak – derül ki a K&H nagyvállalati növekedési index eredményeiből. A vállalatok átlagosan mindössze 0,6 százalékos bevételnövekedésre, viszont 1,5 százalékos profitcsökkenésre számítanak idén. A visszafogott pénzügyi várakozások a beruházási terveket is alacsonyan tartják, leginkább technológiai fejlesztések várhatók idén. A cégek csupán 42 százaléka készül fejleszteni a következő egy év során, ami az elmúlt 20 negyedév negyedik legalacsonyabb aránya.
Ismét lejtőre kerültek a nagyvállalatok pénzügyi várakozásai. Ezt mutatja a legutóbbi K&H nagyvállalati növekedési index, ami negyedévente vizsgálja a magyarországi, kétmilliárd forint feletti éves árbevétellel rendelkező cégek következő egy évre vonatkozó várakozásait és terveit.
„A 2023. utolsó negyedéves adatok alapján a cégek mindössze 0,6 százalékos bevételnövekedéssel számolnak idén, ami jelentős visszaesés az előző negyedévi 1,8 százalékhoz képest. A visszaesés egyúttal azt is jelenti, hogy megtört az egy éve növekvő trend a várt árbevétel-változás amúgy sem túl erős dinamikájában. Idén tehát gyakorlatilag változatlan bevétellel kalkulálnak a cégek. A profitot tekintve még ennél is óvatosabbak a becslések. Továbbra is nyereségcsökkenéssel terveznek a vállalatok, aminek mértéke ráadásul 0,6 százalékról 1,5 százalékra süllyedt. Ezzel már két éve számol csökkenő nyereséggel a szektor”
– mondta el Rajna Gábor, a K&H Vállalati divíziójának vezetője.
A külföldi és a belföldi piacon is visszafogottak a várakozások
A romló árbevétel várakozások a belföldi és külföldi piaccal kapcsolatban egyaránt megfigyelhetők. Az exportpiacon 3,1 százalékról 0,6 százalékra, a hazai piacon pedig 1,7 százalékról 0 százalékra csökkent a várt árbevétel-növekedés mértéke az elmúlt negyedévhez képest.
„A KSH adatai szerint 2024 februárjában a kiskereskedelem forgalmának volumene 1,1 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához képest, az előző hónaphoz képest azonban 0,6 százalékkal csökkent. A belföldi kereslet tehát csak lassan állhat kedvezőbb pályára, ami az év második felében javíthatja majd a bevétel várakozásokat is”
– mondta el a szakértő.
Nyugat-Magyarországon bezuhantak a profitvárakozások
A cégmérettel és tevékenységi körrel ellentétben a területi elhelyezkedés nagymértékben befolyásolja a várt pénzügyi eredményeket. Az árbevételt tekintve a kelet-magyarországi cégek látják kedvezőbben pénzügyeik alakulását, ők ugyanis jóval az átlag feletti, 2,1 százalékos bevételnövekedéssel számolnak. Eközben a nyugat-magyarországi és közép-magyarországi vállalatok változatlan mértékű bevétellel terveznek a következő egy év során. A profitot tekintve azonban régiótól függetlenül csökkenést várnak, habár annak mértéke igen különböző. Itt is a kelet-magyarországi cégeknél a legkedvezőbb a kép (-0,2%), míg a közép-magyarországi vállalatok 1,8, a nyugat-magyarországi cégek pedig 2,8 százalékos profitcsökkenéssel számolnak a következő egy évben.
Technológiai fejlesztésekre költenek leginkább a cégek
Az alacsonyabb pénzügyi várakozások a tervezett beruházásokra is hatással vannak. Az előző negyedévi 40 százalékról csupán 42 százalékra módosult a fejlesztést tervező cégek aránya, ami az elmúlt 5 év negyedik legalacsonyabb eredménye. A célokat tekintve a technológia-fejlesztésben gondolkodók aránya 29-ről 32 százalékra nőtt, de a kapacitásbővítést vagy folyamatfejlesztést tervezők aránya is megugrott, egyaránt 4 százalékról 9-re. Az értékesítés fejlesztése azonban továbbra is alacsony, az elmúlt negyedévi 6 százalékon maradt az ezt tervező vállalatok aránya.
Kapcsolódó cikkeink
Csökkentik a vállalatok az ökológiai lábnyomukat?
A K&H fenntarthatósági index legfrissebb adatai szerint a magyar vállalatok…
Tovább olvasom >Sokaknál szűkebb lesz a karácsony
A magyar lakosság bruttó pénzügyi vagyona 2024 harmadik negyedévében elérte…
Tovább olvasom >K&H: átlagosan 49 ezer forintot szánnak a fiatalok a karácsony ajándékokra
A korábbi évekhez hasonlóan a fiatalok 84 százaléka tervez ajándékvásárlást…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >