A társasjátékok aranykora: milliárdos iparág Magyarországon
A társasjátékok világa soha nem látott fejlődést él meg az elmúlt években, Magyarországon is. A korábban csupán néhány szereplőt felvonultató piac ma már több mint húsz kiadót számlál, ami jól mutatja, hogy az emberek egyre nagyobb érdeklődést mutatnak a társasjátékok iránt. Nemcsak többen játszanak, de egyre többet is költenek rá – írja a VG.
Robbanásszerű növekedés a piacon
Az iparág növekedését Szöllősi Péter, a Vagabund kiadó és webshop tulajdonosa is megerősíti. Elmondása szerint a társasjátékok kínálata rendkívül sokszínű: a könnyed partijátékoktól a komolyabb stratégiai játékokig minden megtalálható a piacon. Azonban minél összetettebb egy játék szabályrendszere, annál szűkebb a célközönsége. Míg korábban a társasjátékok iránti kereslet főleg az ünnepi időszakokban – például karácsonykor – tetőzött, ma már egész évben jelentős érdeklődés tapasztalható.
Gyöngyösi Gábor, a Piatnik Budapest Kft. ügyvezetője szerint az évente megrendezett esseni társasjáték-kiállítás is meghatározó eseménye az iparágnak. Az itt bemutatott 1500-2000 játék közül körülbelül ötszáz kerül a magyar boltok polcaira. A szakértő szerint egy játék sikeressége nagyban múlik azon, hogy képes-e valami újszerűt nyújtani, amivel kiemelkedik a versenytársak közül.
Árak és kiadói kihívások
A társasjátékok ára az elmúlt években folyamatosan emelkedett. Míg a gyerekeknek és családoknak szánt játékok jellemzően 6-11 ezer forint között mozognak, a gamereknek szóló komplexebb játékok ára gyakran meghaladja a 20 ezer forintot. Egy-egy prémium szett, például a Warhammer kezdőcsomag, akár 40 ezer forinttól indulhat, kiegészítőkkel pedig a végösszeg elérheti a 100-110 ezer forintot is.
Kállai Roland, a Főnixcsarnok ügyvezetője ironikusan megjegyezte: „Mutasd meg ezt a játékot a gyerekednek, és soha nem lesz pénze drogokra, alkoholra, dohányra.” Ez is jól érzékelteti, hogy a társasjátékok nem olcsó mulatság, de hosszú távon értékes élményeket és tanulságokat nyújtanak.
Fejlesztői oldal és kompetenciafejlesztés
A társasjátékok nemcsak szórakoztatnak, de fejlesztenek is. Hegedűs Csaba, az A-games kiadó ügyvezetője szerint a játékok számos készséget fejleszthetnek, legyen szó finommotorikus mozgásokról, logikai gondolkodásról vagy akár stratégiai tervezésről. Példaként említi a Fesztáv című játékot, amely betekintést nyújt a madarak világába, mégsem pusztán oktatási célokat szolgál.
Karcagi Péter, a Cogitate Games tulajdonosa szintén hangsúlyozza, hogy minden társasjáték hozzájárul valamilyen készség fejlesztéséhez. Az ügyességi játékok a kézügyességet, a logikai és stratégiai játékok pedig a gondolkodásmód különböző aspektusait fejlesztik.
Harc a piacon
Az iparág nem mentes a kihívásoktól. Szöllősi Péter szerint Magyarországon fejlesztőként nagyon nehéz megélni. A játék szerzői általában az eladási ár 3-7%-át kapják meg jogdíjként, ami csak a legnevesebb szerzők esetében emelkedik. Eközben a kiadók és fejlesztők folyamatos versenyben állnak a vásárlók figyelméért.
Az iparág jövője
A társasjátékok mögött egy bonyolult, sokszereplős iparág húzódik. Egy játék legalább száz kézen megy keresztül, mire a boltok polcaira kerül, és a karácsonyi időszakban egy átlagos vásárló 20-30 ezer forintot is elkölthet társasjátékokra. A trendek alapján egyértelmű, hogy a társasjátékok Magyarországon is a szórakoztatóipar egyik meghatározó szegmensévé váltak, amely nemcsak élményt nyújt, hanem értéket is teremt a játékosok számára.
Kapcsolódó cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Több mint 223 tonna élelmiszerrel segít nehéz sorsú embereknek az idei Adni Öröm! karácsonyi adománygyűjtő akció
Több mint 26 ezer csomag jut nehéz sorsú emberekhez karácsony…
Tovább olvasom >Mindent egy helyről: karácsonyi ajándékért is érdemes elmenni az Auchanba
Év végén a megszokottnál nemcsak többet vásárolunk, hanem aki teheti,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >